رژیم صهیونیستی در ماجرای قره‌باغ چه می‌خواهد؟

اختلاف بر سر مالکیت قره‌باغ بین ارمنستان و آذربایجان به کانونی برای ایجاد ناامنی در مرز‌های شمالی ایران تبدیل شده و نقش رژیم صهیونیستی در گسترش این نزاع نیز بسیار پر رنگ است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مناقشه نظامی در منطقه قره‌باغ، مجدداً از سرگرفته شده است. هر دو کشور یکدیگر را به آغاز حمله‌های مرزی متهم می‌کنند، آذربایجان می‌گوید که ارمنستان خط مرزی را گلوله‌باران کرده است. ارمنستان می‌گوید آذربایجان حمله هوایی و توپخانه‌ای انجام داده است. اختلاف بر سر مالکیت منطقه قره باغ میان ارمنستان و آذربایجان، به کانونی برای ایجاد نا امنی در مرز‌های شمالی ایران تبدیل شده است.

پیشینه

قره‌باغ در جنوب جمهوری آذربایجان واقع شده است و عمده جمعیت آن ارمنی هستند. در سال ۱۹۸۸ میلادی، اختلاف میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی منجر شد.

این مناقشه به حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

حضور بازیگران خارجی در مناقشه قره‌باغ

اختلاف بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و آذربایجان به کانونی برای ایجاد ناامنی در مرز‌های شمالی ایران تبدیل شده است، اما آن چیزی که در عرصه بین‌المللی جالب توجه خواهد بود این است که هیچ یک از بازیگران خواهان حل و فصل این مناقشه نیستند و  به دنبال بهره‌برداری حداکثری از این اختلاف هستند.

رجب طیب اردوغان «رئیس جمهور»، ژنرال خلوصی آکار «وزیر دفاع»، ابراهیم کالن «مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور»، از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی ترکیه بودند که در حمایت از آذربایجان موضع‌گیری کردند.

اردوغان در رشته توییت‌هایی نوشت: «ملت ترکیه با همه امکاناتی که در اختیار دارد در کنار کشور برادر، آذربایجان می‌ایستد.»

در فضای‌های مجازی، تصاویر حضور نیرو‌های مسلح وابسته به ترکیه در راه اعزام به آذربایجان دست به دست می‌شود. در همین رابطه، «رادیو شام اف ام» در گزارشی عنوان کرد که ترکیه شبه نظامیان سوری را به خدمت می‌گیرد تا به عنوان مزدور برای نیرو‌های نظامی آذربایجان علیه ارتش ارمنستان بجنگد.

این رادیو با استناد به منابع آگاه گفت: نیرو‌های ترکیه یک مرکز جذب نیرو برای این منظور را در شهر اشغالی عفرین در شمال حلب افتتاح کردند. گفته می‌شود آنکارا حقوق بالایی به این شبه نظامیان پرداخت می‌کند.


بیشتر بخوانید


رژیم صهیونیستی در ماجرای قره‌باغ چه می‌خواهد؟

 نقش رژیم صهیونیستی در گسترش این نزاع نیز بسیار پر رنگ است. محسن پاک‌آیین دیپلمات سابق و سفیر اسبق ایران در کشور‌های ازبکستان و جمهوری آذربایجان در این باره می‌گوید: «حقیقت این است که هدف تل‌آویو فروش تسلیحات به آذربایجان و ارمنستان با محوریت صرفه اقتصادی است.

این رژیم در صدد گسترش حوزه نفوذ خود در قفقاز جنوبی است و قصد دارد با سوء‌استفاده از روابط نزدیک با آذربایجان و ارمنستان و دادن تجهیزات نظامی به این دو کشور، منافع نظامی امنیتی خود را تأمین کند و طبعاً معاملات تسلیحاتی همزمان اسرائیل با باکو و ایروان می‌تواند به افزایش درگیری‌های نظامی دو کشور منجر شده و کشتار افراد نظامی و غیرنظامی و ویرانی شهر‌ها و روستا‌ها را درپی داشته باشد. از سوی دیگر افزایش خرید‌های تسلیحاتی آذربایجان و ارمنستان، موجب تقویت توان مالی اسرائیل برای تداوم نظامی‌گری علیه مردم مظلوم فلسطین است و باکو و ایروان در این مسیر همراه رژیم صهیونیستی خواهند بود.»

بر همین اساس، تصاویر ویدئویی منتشر شده، یک پهپاد انتحاری «هاروپ» ساخت رژیم صهیونستی را نشان می‌دهد، که بر فراز منطقه تحت مناقشه قره‌باغ در حال پرواز بوده است. به نوشته روزنامه «هاآرتص» چاپ رژیم صهیونیستی، یک مقام ارشد اسرائیلی می‌گوید که ارمنی‌ها نسبت به اینکه تل‌آویو چنین تسلیحاتی را در اختیار آذربایجان قرار داده تا علیه ارتش این کشور استفاده کند، مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است.

اما رژیم منحوس صهیونیستی برای تضعیف آذربایجان نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته است. شواهد موجود حاکی از آن است که تل‌آویو بسیاری از کدها، ‏اطلاعات تماس و رمزگذاری تجهیزاتی را که در طول سال‌های گذشته به جمهوری آذربایجان فروخته بود در اختیار ارمنستان ‏قرار داد.

از دهه ۱۹۹۰ به بعد، به دنبال آزادسازی تجارت جمهوری آذربایجان، شرکت‌های رژیم صهیونیستی در این کشور به‌صورت تدریجی و آرام‌آرام نفوذ کردند. شرکت «Bezeq» که یک شرکت بزرگ ارائه سرویس‌های مخابراتی در سرزمین‌های اشغالی است، در سال ۱۹۹۴ موفق شد بخش عمده‌ای از سیستم‌های مخابراتی جمهوری آذربایجان را خریداری کند.

گشایش سفارت جمهوری ارمنستان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، امتیازی بود که ارمنستان به ازای خدمات رژیم ‏صهیونیستی داد.

اسرائیل بزرگترین تهدید امنیتی علیه جهان اسلام است و دشمن آشکار مسلمانان تلقی می‌شود. مردم آذربایجان مسلمان و شیعه هستند و از رژیم صهیونیستی متنفرند و این قبیل جنگ‌ها می‌تواند این کشور شیعه مذهب را تضعیف کند.

جریان صهیونیستی-وهابی با بهره‌گیری از دلار‌های سعودی و نهاد‌های امنیتی مانند موساد، به دنبال سرکوب شیعیان آذربایجان هستند و از توانمند شدن و به قدرت رسیدن جریان ضدصهیونیستی در این کشور بیمناک‌اند.

همواره ایران نیز در قبال مناقشه آذربایجان و ارمنستان به عنوان کشور‌های همسایه خود، سیاست صلح و پایان نزاع را برعهده گرفته است. محمدجواد ظریف با انتشار یک پیام توئیتری به زبان انگلیسی نوشت: «ایران به دقت خشونت هشدارآمیز در منطقه قره باغ را زیر نظر دارد. ما از همه طرف‌ها خواستار پایان سریع خصومت‌ها و گفتگو برای حل اختلافات هستیم. همسایگان ما اولویت ما هستند و ما آماده فراهم کردن شرایطی خوب برای گفتگو‌ها هستیم. منطقه ما اکنون به صلح و آرامش نیاز دارد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۴۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
دست از پا خطا کنند این خودفروختگان به صهیونیستهای ملعونین کافر بدانند و آگاه باشند ایران اسلامی سکوت نخواهد کرد و مقتدرانه و قدرتمندانه و مستقلانه و آزادانه از حق و حقوق امنیتیش در منطقه جهان اسلام ناب محمدی ص استفاده می کند و تمامی این کشورها رو که دست نوکری به سوی صهیونیستهای جنایتکاران اشغالگران کودک کشان تروریستهای شکنجه گران دراز و قبولشان کردند را در مدت زمان کوتاهی تصرف خواهد کرد و تمامی پرچمها و صهیونیستها و جیره خوران نوکرانشون رو در پشت مرزهایش به آتش و خاک و خون خواهد کشید با ایران اسلامی مقتدر و قدرتمند بیشه شیران دلاور مردان مرد پهلوانان قهرمانان شیردلان بازیهای تحریک آمیز نکنید که بسیار بد خواهید دید دل خوش به اربابانتان هم نباشید که اونها هم هیچ غلطی نمی توانند کنند . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا .