مسئول فنی مرکز ترک اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: تقریباً ۷۰ درصد افراد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد با روش «اجتماعِ درمان‌مدار» بهبود می‌یابند.

ریحانه منصوری کارشناس ارشد روانشناسی و مسئول فنی مرکز ترک اعتیاد “TC” اداره کل بهزیستی استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  اظهار داشت: تقریباً ۷۰ درصد مراجعه کنندگان به این مرکز پس از ۴ ماه کاملا بهبود می‌یابند.

او با ۱۸ سال سابقه کار در حوزه ترک اعتیاد گفت: روش “TC” به لایه‌های عمیق بیماری اعتیاد می‌پردازد، زیرا در این روش یک تیم درمانی شامل روانپزشک، روانشناس، مددکار و مشاور در کنار افراد بهبود یافته قرار می‌گیرند.

مسئول فنی مرکز ترک اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: بیماری اعتیاد دارای ابعاد جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی است که روش “TC” یا اجتماعِ درمان‌مدار، برخلاف سایر روش‌های ترک اعتیاد به تمام این ابعاد می‌پردازد.

او افزود: استفاده از روش “TC” در کشور، در سال ۱۳۸۲ با هدف درمان و بازتوانی بیماران وابسته به مواد مخدر برای تغییر سبک زندگی آن‌ها زیر نظر سازمان بهزیستی آغاز شد و در حال حاضر در استان اصفهان یک مرکز برای خانم‌ها و مرکز دیگری برای آقایان در محدوده شهرک صنعتی محمود آباد در نظر گرفته شده است.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: در این روش برخلاف سایر روش‌های ترک اعتیاد اولین شرط پذیرش افراد، تمایل اختیاری به ترک مواد مخدر است. این افراد پس از ویزیت توسط روانپزشک و انجام آزمایش‌های تشخیصی ویروس کرونا ۳ تا ۱۵روز برای سم‌زدایی زیر نظر پرستاران در مرحله استراحت قرار می‌گیرند و باتوجه به شیوع بیماری کرونا در این مرحله قرنطینه نیز هستند.
 
سپس ۱۵ تا ۱۲۰ روز در مرحله سم زدایی روانی قرار می‌گیرند. این مرحله به عنوان مهم‌ترین مرحله ترک اعتیاد به روش“TC” شامل کسب مهارت‌هایی برای ارتقا سطح فکری و نگرشی، مهارت تحمل ناکامی‌ها و کنترل خشم، مهارت نه گفتن و نه شنیدن، توانایی حفظ خانواده و موقعیت شغلی و تحصیلی، کسب راهکار‌هایی برای موقعیت‌های وسوسه انگیز و... است.

او گفت: پس از گذراندن مرحله سم‌زدایی جسمی و روحی و آموزش خانواده این افراد در ۷ جلسه، بهبود یافته‌ها وارد مرحله پیگیری و ترخیص می‌شوند که پس از آن وارد جامعه شده، اما همچنان با مرکز در ارتباط هستند.

منصوری تأکید کرد: افراد بهبود یافته تا یک سال زیر نظر مشاوران و مددکاران مرکز قرار دارند تا در صورت مشکلات تحصیلی، شغلی و خانوادگی مورد حمایت قرار گیرند. مددکاران به کمک اداره کل فنی و حرفه‌ای، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارخانه‌ها برای پیدا کردن شغل و یا حفظ خانواده به افراد بهبود یافته کمک می‌کنند.

این کارشناس ترک اعتیاد، بیان کرد: دولت برای افزایش انگیزه ترک مواد مخدر، هنگام پذیرش مقداری از هزینه فرد را می‌پردازد و به مراتب ماه‌های بعد این افراد هزینه کمتری نسبت به ماه اول پرداخت می‌کنند تا دوره درمان خود را در ۴ ماه سپری کنند.

او با بیان اینکه برخلاف تفکر اشتباه ویزیت روانپزشک و درمان‌های دارویی برای ترک اعتیاد لازم است، گفت: با توجه به کاهش سن اعتیاد لازم است آشنایی نوجوانان با مواد مخدر، عوارض و عواقب آن، توانایی نه گفتن و مهارت‌های ارتباط اجتماعی در خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد و اگر در خانواده‌ای بیمار معتادی وجود دارد به جای انکار یا هراقدامی به کارشناسان متخصص مراجعه کنند.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.