ورزش و پیشگیری از مشکلات و عارضه‌های گوارشی

ورزش در پیشگیری از ابتلا به مشکلات گوارشی موثر است و افراد را از عوارض آن مصون می‌کند.

احمد باقری مقدم، متخصص پزشکی ورزشی و رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نوشیدن آب بیشتر، مصرف فیبر غذایی، خوردن میوه و سبزیجات، کاهش استرس و داشتن فعالیت بدنی و محرک، به برطرف شدن یبوست کمک می‌کنند.

باقری مقدم ادامه داد: ورزش به روده‌ها کمک می‌کند تا حرکت کند و مواد زائد را برای خروج از بدن به جلو هل دهد.

متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: ورزش‌های هوازی، میزان تنفس و ضربان قلب را افزایش می‌دهند و عضلات و اعصاب را تحریک می‌کنند. در نتیجه، عملکرد بدن بهتر می‌شود و حرکت‌ روده‌ها هم افزایش پیدا می‌کنند. ورزش باعث می‌شود آب بیشتری بنوشیم تا عطش ناشی از تعریق را از بین ببریم. به علاوه، کسانی که ورزش می‌کنند معمولا رژیم غذایی بهتری هم دارند که شامل فیبر غذایی هم می‌شود. البته ورزش میزان استرس را نیز در افراد کاهش می‌دهد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان افزود: ابتدا به مدت ۵ دقیقه با سرعت معمولی پیاده روی و سپس سرعت خود را بیشتر کنید. روزانه نیم ساعت پیاده روی سریع داشته باشید. در پایان، از سرعت خود کم کنید و چند حرکت کششی ساده انجام دهید. اگر نمی‌توانید نیم ساعت پیاده روی کنید، این زمان را شکسته و مثلا ۳ بار در روز و هر بار ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید تا در کل روز نیم ساعت پیاده روی کرده باشید. این روش، به اندازه پیاده روی پیوسته، مفید و موثر است.

باقری مقدم در پایان گفت: برخی از حرکات یوگا به کاهش یبوست کمک می‌کنند؛ زیرا استرس را کاهش داده و جریان خون را در روده‌ها افزایش می‌دهند و روده‌ها را به حرکت بیشتر ترغیب می‌کنند. ورزش‌های لگن نیز عضلاتی را که وظیفه حفظ اندام‌های داخل لگن را بر عهده دارند، هدف قرار می‌دهند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار