رئیس جمهور:

۴ واکسن انسانی تا پایان دولت ساخته می‌شود/ ۱۰۰ برابر شدن شرکت‌های دانش بنیان طی ۷ سال

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان گفت: تعداد این شرکت ها در ۷ سال اخیر ۱۰۰ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن روحانی رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: تولید بایوفسفات و بذر هیبریدی کشاورزی حرکت بسیار مهم است و می‌تواند محصولات ما را افزوده و به چند برابر برساند، تولید این محصولات از نظر امنیت غذایی اقدام بسیار مهمی است.

او ادامه داد: این افتتاح ها از نظر شکل محتوا و اهمیت با افتتاح های ۲۵ هفته قبل بسیار متفاوت است. این پروژه ها از نظر علم و فناوری بسیار با اهمیت هستند.

رئیس جمهور گفت: نسل جوان دانش آموخته در شرکت های دانش بنیان فضایی برای فعالیت و تعالی علم و دانش خود دارند. در این مدت ۷ سال تلاش های خوبی در زمینه ارتقای شرکت های دانش بنیان شده و تعداد این شرکت ها به نسبت ۷ سال پیش ۱۰۰ برابر شده است.

روحانی بیان کرد: جوانان و تحصیل‌کردگان ما در این شرکت ها جذب می شوند البته جوانان ما که در کشورهای خارجی نیز هستند در این شرکت ها فعالیت می کنند و به این وسیله به کشور برمی گردند.

او افزود: اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در زمینه دارو و درمان بیماری‌ها می‌تواند پیشگیری کننده باشد و قدرت و توان مقابله با بیماری را افزایش دهد، بسیار حائز اهمیت است.

رونمایی از واکسن ایرانی برای درمان سرطان دهانه رحم

روحانی بیان کرد: امروز در محصولاتی که رونمایی و افتتاح شد واکسن انسانی نیز وجود داشت که برای ما بسبار حائز اهمیت است. این واکسن انسانی برای درمان سرطان دهانه رحم بوده که عارضه‌ای بسیار شایع است، اهمیتی بسیار دارد.

رئیس جمهور افزود: امیدواریم اقداماتی که از سوی شرکت‌های دانش بنیان برای تولید مواد اولیه دارو داریم، نیازمندی داخل به داروی این بیماری را رفع کند؛ دولت با همه توان پشتیبان این شرکت‌ها در زمینه قانون گذاری، تسهیل گری و حمایت از آنهاست چراکه  مسئله دارو امنیت جسم و جان مردم را تامین می‌کند.

او بیان کرد: اگر یک میلیارد بابت واردات هزینه می‌کنیم با محصولات دانش بنیان می توانیم این رقم را به ۴۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم و نیازمان را از داخل تامین کنیم.

روحانی اظهار کرد: تا پایان دولت ۴ واکسن انسانی دیگر بنا به قول آقای ستاری آماده می‌شود. واکسن آنفلوآنزا  را هم در ماه‌های آینده به ثمر می‌رسانیم که برای مردم ما آرامش بخش و امنیت آفرین است.

کشور‌ها در زمینه امنیت غذایی باید روی پای خود بایستند

رئیس جمهور در ادامه ضمن تشکر از شرکت‌های خصوصی اضافه کرد: شاهدیم که دولت در سرمایه گذاری این شرکت‌ها نقش محدودی را بر عهده دارد وسرمایه گذاری کاملا توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود. برای دولت بسیار مهم است که بخش خصوصی در شرکت‌های دانش بنیان فعال باشد.

روحانی ادامه داد: ویژگی شرکت‌های دانش بنیان این است که در زمان محدود و با سرمایه کم و امکانات متوسط به درآمد زایی می‌رسند. در زمینه بیوتکنولوژی و دارو‌های زیست فناوری که بسیار مهم و گران قیمت هستند تامین آن‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

روحانی گفت: بخش دوم دارای اهمیت بعد از دارو امنیت غذایی است. در دوران کرونا اهمیت بخش‌های دارو، بهداشت و امنیت غذایی را بیشتر درک کردیم. شرایط دنیا در زمینه امنیت غذایی بعد از شیوع کرونا متفاوت شده است و کشور‌ها هم اکنون در زمینه امنیت غذایی باید روی پای خود بایستند.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه یک شرکت دانش بنیان با تولید سم و کود زیستی و بذر می‌تواند به اینکه محصول بیشتر تولید شود و در تولید آن خود کفا شویم کمک کند، بیان کرد: در بخش دارو و مواد غذایی یکی از اصولی که باید به سمت آن برویم خوب مصرف کردن است. مصارف ما به دقت انجام نمی‌گیرد و گاهی دارو بیش از حد خریداری در نسخه نوشته می‌شود که دارو‌ها اغلب در منزل می‌ماند و مصرف نمی‌شود.

۴۰ درصد اتلاف مواد غذایی داریم

او افزود: بد مصرف کردن در مواد غذایی و دارو مضر است و باید به مصرف بهینه در کشور برسیم. بر اساس آماری که در چند روز گذشته دریافت کرده ام ۴۰ درصد مواد غذایی ما به دلیل بد مصرف کردن، در اختیار نداشتن زنجیره لازم در صنایع تبدیلی و تولید غیر دقیق تلف می‌شود. این آمار حتی اگر ۲۰  یا ۱۰ درصد هم باشد خیلی زیاد است و باید در حداقل ممکن دور ریز مواد غذایی داشته باشیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: فرهنگ لازم در بخش تولید و مصرف باید به وجود آید تا به بهترین شکل تولید و مصرف شود و حداقل ضایعات مواد غذایی را داشته باشیم. تولیداتی که امروز در شرکت‌های دانش بنیان رونمایی شد از سه بعد علمی، بی نیازی جامعه و اشتغال جوانان بسیار ارزشمند است؛ بیست و ششمین افتتاح دولت تدبیر و امید از نظر علمی فناوری و دانش بنیان بودن بر تمام افتتاحیه‌های قبلی که در دولت انجام شد، ارجحیت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۲:۴۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
بعضی وقتا آرزو میکنم هر چه زودتر ۱۴۰۰ بشه بعدش میگم آخه اگه این بره کی میخاد جاش بیاد الان نزدیک ۶۰ ، ۷۰ ساله که تو ایران هر کی رفت بعدیش خیلی بدتر بجای قبلی اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
شنیدن کی بودمانند دیدن واکسن انفوآنزا کی میاری جناب روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
علی برکت الله.
آخرین اخبار