رئیس جمهور ارمنستان: در صورت متوقف نشدن جنگ، قفقاز به سوریه‌ای دیگر بدل خواهد شد

رئیس جمهور ارمنستان با تأکید بر توقف جنگ در قره باغ، درباره تبدیل شدن قفقاز به سوریه‌ای دیگر هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، رئیس جمهور ارمنستان با هشدار در خصوص ادامه جنگ در منطقه قره باغ، خواهان مداخله جامعه جهانی شد.

«آرمن سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان در سخنانی گفت: در صورتی که جامعه جهانی برای توقف جنگ در قره باغ مداخله نکند، قفقاز به مشکلی پیچیده بدل خواهد شد.

رئیس جمهور ارمنستان در ادامه تأکید کرد: در صورتی که درگیری‌ها در قره باغ متوقف نشود، قفقاز ممکن است به سوریه‌ای دیگر بدل شود.

همچنین «زهراب مناتسکانیان» وزیر خارجه ارمنستان گفت: هیچ جایگزینی برای راه حل مسالمت آمیز درگیری‌ها در خصوص قره باغ وجود ندارد و ارمنستان هیچ پیش شرطی برای انجام مذاکرات ندارد.

این در حالی است که وزارت دفاع ارمنستان نیز امروز از در جریان بودن جنگ و درگیری با ارتش اذربایجان در جبهه‌های مختلف خبر داد.

درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیر نظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسأله سبب آن شد جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایلار
۲۰:۴۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
اسم رییس جمهور ارمنستان پاشنیان نیست
آخرین اخبار