برنج هم در سفره خانوار کمرنگ شد/ مقصر اصلی گرانی برنج کیست؟

طی ماه‌های اخیر قیمت برنج خارجی و داخلی افزایش قابل توجهی داشته است که این امر اقشار ضعیف جامعه را در تهیه این قوت غالب دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ماه‌های اخیر، شاهد نوسان قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار بوده ایم که هر یک‌ از مسئولان ادله خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند. در این‌میان نبود سنخیت نوسانات قیمت با درآمد خانوار، اقشار ضعیف جامعه را در تامین‌ مایحتاج روزانه خود دچار مشکل کرده است.

در حالی که کالا‌های اساسی سبد خانوار یکی پس از دیگری تحت تاثیر عوامل مختلف همچون نوسانات نرخ ارز، حذف ارز دولتی، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد و ...، جهش چندبرابری داشته اند تا از قافله گرانی‌ها عقب نمانند، برنج هم به عنوان یکی از محصولات مهم استراتژیک پس از گندم از این ماجرا مستثنی نیست.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که هر کیلو برنج هندی با قیمت ۱۶ هزار تا ۲۰ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۳ هزار تا ۳۷ هزار تومان عرضه می‌شوند که نسبت به ماه‌های قبل رشد قیمتی چشمگیری داشته اند. برخی مسئولان قیمت ۳۰ هزار تومانی برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی را منطقی می‌دانند.

ماجرا تنها به این‌جا ختم نمی‌شود چرا که دبیر انجمن‌ برنج معتقد است که هم اکنون قیمت بهترین و باکیفیت‌ترین برنج بدون خرده درب کارخانه استان‌های شمالی ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است که با احتساب سایر هزینه‌ها در مراکز بزرگی همچون استان تهران نباید بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان فروخته شود که متاسفانه در استان تهران برنج دارای ناخالصی و خرده با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این امر به هیچ عنوان منطقی نیست.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات علل گرانی برنج از استان‌های شمالی تا تهران، بی تاثیری افزایش تولید بر بازار و تاثیر نوسانات اخیر بر قدرت خرید آحاد جامعه  با خبر شویم:


 قیمت منطقی هر کیلو برنج ایرانی ۲۷ هزار تومان است

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار برنج اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج با کیفیت، خوش طعم و خوش پخت درب کارخانه ۲۴ هزار تا ۲۵ هزار تومان است که با احتساب هزینه بوجاری دوم، کیسه گیری و حمل و نقل در خرده فروشی تهران نباید بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد.

وی افزود: بسیاری از مغازه داران اذعان می‌کنند که هزینه‌های حمل و نقل بالاست، در حالیکه کرایه یک کامیون ۱۰۰ تنی از آمل به کرمان یک میلیون تومان است که اگر بر ۱۰ هزار تن بار تقسیم شود، رقم کرایه چندان بالا نیست. به عبارت دیگر محاسبه کرایه حمل و نقل از سوی مغازه داران همانند محاسبه ماشین‌های خطی است که با گرانی بنزین، نرخ کرایه به ازای هر نفر را به همان میزان افزایش می‌دهند.

علی زاده شایق ادامه داد: رصد‌ها از فروشگاه‌های تهران نشان می‌دهد که هر کیلو برنج با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود، این درحالی است که کیفیت آن با برنج شمال قابل قیاس نیست.

این مقام مسئول با انتقاد از بی توجهی دولت به تولید داخل بیان کرد: دولت تمام هم و غم خود را برای واردات گذاشته است و به هیچ عنوان به فکر تولید داخل نیست که مصداق این امر در میزان واردات کاملا مشخص است.

به گفته وی، سوداگران برنج کم کیفیت و ارزان قیمت وارداتی را با برنج شمال اختلاط می‌کنند و سپس با نرخ‌های بالا عرضه می‌کنند چرا که به دلیل مسائل تحریم کشور‌هایی همچون هند و پاکستان، اقدام به عرضه برنج با هر کیفیتی می‌کنند و کشور ما هم به سبب تهاتر با پول نفت چاره‌ای ندارند.

دبیر انجمن برنج ادامه داد: تازمانیکه آشفتگی بازار واردات درست نشود، دودش به چشم تولید داخل می‌رود.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج در مقایسه با دیگر اقلام چندان بالا نیست، بیان کرد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت برنج در مقایسه با دیگر کالا‌ها، رشدی نداشته است.

دبیر انجمن برنج در پایان تصریح کرد: امسال پیش بینی می‌شود که حداقل تولید با احتساب برنج محلی، کشت رتون، دوباره کشت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد بود که با گروه اقتصادی و بازرگانی، هزینه تولید برنج را  با احتساب سود عادلانه برای برنج کاران محاسبه کرده ایم.

کاهش سرانه مصرف برنج خارجی/ قیمت برنج خارجی به بالای ۲۰ هزار تومان رسید

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از رسوب برنج‌های وارداتی در بنادر اظهار کرد: علی رغم تصورات مبنی بر مدیریت کالا‌های رسوبی در گمرکات کشور، اما همچنان برنج‌های وارداتی به سبب عدم تخصیص ارز ترخیص نشده اند که امیدواریم این معضل هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

وی افزود: اگر بانک مرکزی هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز را به کالا‌های رسوبی در گمرکات اختصاص دهد، دیگر نگران التهاب قیمت در بازار نخواهیم بود.

کشاورز درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار برنج بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا و کاهش قدرت اقتصادی خرید خانوار، تقاضا برای خرید تا حدودی کاهش یافت که همین امر موجب شد میزان مصرف تا حدودی کاهش یابد.

وی مصرف ماهانه برنج خارجی در شرایط عادی را ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که طی پنج ماه اخیر به طور متوسط ماهانه ۸۰ هزار تن برنج در کشور استفاده شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت قیمت برنج خارجی تصریح کرد: قیمت برنج خارجی به ارز بستگی دارد و از زمانی که ارز نیمایی به این محصول اختصاص یافت ۴ تا ۵ هزار تومان قیمت آن افزایش یافته است.

کشاورز ادامه داد: برنج دومین کالای استراتژیک پس از گندم به شمار می‌رود که ۵ تا ۶ دهک آسیب پذیر کشور آن را استفاده می‌کنند، از این رو عدم تخصیص یا نوسان نرخ ارز منجر به حذف این محصول از سبد اقشار ضعیف جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر قیمت برنج وارداتی با رشد بیش از صد درصدی به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج تصریح کرد: برنج وارداتی از افزایش بی رویه قیمت برنج داخل جلوگیری می‌کند، لذا کمبود یا نوسان نرخ ارز بر افزایش قیمت برنج خارجی دامن‌می زند.

افزایش هزینه‌های تولید علت اصلی گرانی برنج

رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر حمایت از تولید داخل اظهار کرد: همه ساله ممنوعیت واردات برنج از ابتدای فصل برداشت آغاز می‌شود که در سال جهش تولید باید حمایت‌هایی از تولید ملی و برنج داخلی با کیفیت بی نظیر در مقایسه با برنج خارجی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کیفیت برنج ندا و شیرودی از خارجی بالاتر است، افزود: برای واردات کسری نیاز داخل، مسئولان بعد از عرضه محصول داخل باید این اجازه را بدهند تا تولید داخل دچار چالش نشود.

نوروزی ادامه داد: سالیانه ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود که از مسئولان امر انتظار می‌رود بعد از عرضه محصول داخل مجوز واردات را صادر کنند.

این نماینده مجلس قیمت هر کیلو برنج خارجی را ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت برنج خارجی با تحولاتی در بازار روبرو شده است و از آنجاکه قوت اصلی مردم نان و برنج است، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با اعمال نظارت دقیق باید ارز نیما را به کالا‌های اساسی سبد خانوار اختصاص دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به دلایل گرانی قیمت برنج ایرانی در بازار بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت نظیر کود، سم، حمل و نقل، کارگر و ... قیمت برنج ایرانی با نوساناتی در بازار روبرو شده که این امر کاملا منطقی است.

نوروزی در پایان با بیان اینکه قیمت گذاری برنج داخل بر مبنای هزینه نهایی تولید محاسبه می‌شود، گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت برنج خارجی، عرضه هر کیلو برنج ایرانی با نرخ ۳۰ هزار تومان در مقایسه با برنج بی کیفیت خارجی امری طبیعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
مقصر خروس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
زیاده خواهی مسئولین ایران که تحت عناوین مختلف ظهور کرد شما وقتی ملزومات زندگی یک کشاورز را گران میکنید توقع دارید کشاورز برنج را به چه قیمتی بفروشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
سلطان برنج اونو بگیرید فکر کنم برنج ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
تو سفره خانوار چی مونده که برنج بمونه؟ مسئولین کشور ما یه مشت آدم بی تدبیر و بی لیاقت هستند البته بعضی هاشون
پشت رهبری رو خالی می کنند باعث گرانی همه چیز میشوند خودشون که سفرشون رنگیه سفره مردم رو نمی بینند که بفهمنن مردم چی می خورن اصلا هیچی دارن بخورن واقعا متاسفم برای این مسئولین بی فکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
زندگی مردم رو سخت کردی همهش غم و غصه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
کاش به عقب بر می گشتیم که روحانی می گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
فقط میشه تاسف خورد
Iran (Islamic Republic of)
دریاچه بختگان خشک
۲۱:۴۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصرش جمال خاشقچی هس
United States of America
حسینی
۱۷:۲۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
من امروز ۱۲،۷

مبلغ ۲۲۰۰۰هزار فروختم
از شهرستان امل

وقتی به دست مصرف کننده برسه
فوقش ۲۴۰۰۰
چرا بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
شما بگو چی ارزونه؟؟؟؟ ارزون!!! نه؛ اصلا چی جز برنج قیمتش منصفانه است؟؟؟؟ من برنج کار پارسال زندگی بهتری داشتم اما امسال با اینهمه گرانی کشور متاسفانه همش جا نانی مان خالی است و شرمنده خانواده هستم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
قحطی زده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
قیمت ارز علت اصلی !!!
وقتی دلار به سی هزارتومن رسیده و اکثر برنج وارداتی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خوردن برنج.....سالی یکبار.....آنهم باکشمش......برای خوراک روزمره.....اش....سوپ.....یارما.....وانواع غذاهای آب پز.....مثل....تخم مرغ....سیب زمینی.... توصیه میشود.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر اصلی کولبران و کار گران ساختمانی ونان خشکی ها اصرف میکنند گران میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
نفت بدید برنج بگیرید بین بدبدتر بد انتخاب کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر
سوال بسیار سختی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
کشور رها شده به حال خودش شدیم خود گردان ، شما هم هی دنبال مقصر بگرد الکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر دولت و خود مردم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
در مقایسه با بقیه اجناس برنج زیاد هم بالا نیست بعدش سود اصلی هم به جیب دلالان می رود نه کشاورز اگه همه کسانی که باور به کرانی برنج دارن یک بار برن تا کمر تو گل و لای شالیزار بعد تازه متوجه می شون نسبت به زحمت و رنجی که دارد باز قیمتش نا چیز می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
برنج ضرر دارد مثل کوشت برای سلامتی مردم دولت گران میکند خیر خواهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خیلی چیزا از سفره مردم حذف شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
وزارت صنعت معدن تجارت دقیقا چه کاری را باید انجام بدهد
برای حمایت از تولیدکننده و کشاورزان داخلی و نه از دلالان و واردکنندگان تریلیاردر
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۵۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
اولا که همه چیز گرون شده و مردم محروم شدند از خودرو از طلا از همه چیز دوما برنج خاصیتی نداشت وقتی سبوس برنج را میگیرند فقط شکم پر کنی بود گرون که هست ولی خاصیت چندانی نداشت نان هم که تو نانوایی میپذند هیچ خاصیتی نداره سبوس گندم را میگیرند ما چیزی را از دست ندادیم اگه از سفره حذف بشند
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۲:۴۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
وقتی همه چی گرون بشه برنج هم گروه می شه تعجبی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
نتیجه بی تدبیری دولت به اصطلاح تدبیرررر......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
بااجازتون تنهابرنج ازسفره هامون کم رنگ نشده همه چی کم رنگ شده
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۴۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
کم کم مردمم از سفره حذف میشن و مشکلتون حل میشه .....
#افزایش_فقر
#کاهش_ازدواج
#کاهش_رشد_جمعیت
#پیری_جمعیت
#کاهش_نیروی_جوان
#فاتحه......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
باز از این سوالت پرسیدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
برو از گرونی بقیه چیزا هم خبر بزار خیلی چیزا داره از سفره مردم حذف میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
من از تعاونی وزارت کشاورزی در خ ملاصدرا برنج میخرم این تعاونی یک برنج با نام کیسه طلایی را با قیمت 29500 بفروش میرساند جالب اینجاست با داشتن برچسب تعاونی وزارت کشاورزی هر هفته 2 هزار تومان روی هر کیلو برنج افزایش قیمت میدهد فقط خواستم بگم هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
اینم از مدیران رده بالای ما
باید بره از کلاس سوم ابتدایی کیلو ،تن وگرم و متر و...رو یاد بگیره
هنوز نمیدونه ۱۰۰تن چقدره
Germany
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
گوشت قرمز ، مرغ ، تخم مرغ وهر آنچه قوت مردم بود از سفره های مردم رفت. مسکن و خودرو نیز از خواب و آرزو ها هم رفت مانده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
بنظرمن مسولین وقتی نمیتونند قیمتهاروکنترل کنند استعفا بدن پس بدردچی میخورن اینها پیش خودشون چی فکر میکنند براچی امدن سرکار من بهشون نمره صفرمیدم!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خيلي ساده است همه دنيا پول ما رو تحريم كردن بجا پول به ما مواد غذايي ميدن دولت هم مواد غذايي رو گرون ميكنه كه دستش خالي نمونه
-
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
قیمت کود 60 هزارتومانی شده 560 هزارتومان واویلا

دیگه کشاورزی هم نمی صرفه . اگه همین طور پیش بره تمام کشاورزان زمین حاصلخیز خودشان را برای فروش میزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
سلام! من بابام کشاورزه و خودم و برادرم لیسانس داریم و بیکار(البته با بابام تویی کشاورزی کمک میکنیم) ما تقریبا دو هکتار زمین داریم ، با پولی که از این زمین در می آومد دو سال پیش میتونستیم یک پراید و نصف بخریم، اون موقع قیمت برنج کیلویی 11 هزار تومان بود، اما الان نصف پرایدم نمیتونیم بخریم( ما اصلا ماشین نمی خواهیم بشه 200 میلیون)، هزینه تبدیل شلتوک به برنج امسال تقریبا دوبرار شد! کود شیمیایی که میخریدیم یهو از 50 هزار تومان شده تقریبا 500هزار تومان! قیمت دستگاه دروگر برنج از 100 میلیون شده 300 میلیون! بخدا همه چیز 3 تا 4 برار شده! آیا قیمت برنج برای کشاورز 3 برابر شده؟ در آخر ما گرونی نمی خواهیم فقط همه قیمت ها بیاد پایین! بخدا تولید و کشاورزی سخت شده! کسب در آمد فقط شده دلالی!
-
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
سلام و خسته نباشید به کشاورزان عزیز . واقعا کارکردن سخته تو شالیزار . این حقه کشاورزان نیست که کود و سم را با این قیمت بخرن . اصلا مقرون به صرفه نیست . دست واسطه ها و دلالان باید کوتاه بشه
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۱:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
منم بابام کشاورزه البته ما گوجه فرنگی کاشتیم . مشکل اصلی همه کشاورزا دقیقا همینه که کود و سم و بذر و... سه چهار برابر شده ولی قیمت محصول هنوز همون قدر مونده ...ما قبلا جعبه پلاستیکی گوجه میخریدیم 800 تومان الان شده 6000 تومان درصورتی که قیمت گوجه که سر زمین از ما میخرن فقط 1500 تومان هست این فقط یه مثال بود اگه بخام بقیه چیزارو بگم یک روز کامل باید وقت بذارم ما اصلا سود نکردیم حتی ضرر هم کردیم ..
کشاورزا از همه اقشارجامعه بیشتر زحمت میکشن ولی در اخرهم کسی بهشون توجه نمیکنه کاش صدای ماهم بشنون ....
کاش یه روز برسه که مشکل همه کشاورا هم حل بشه و هیچ وقت شرمنده خانوادشون نشن...
لطفا نظرمو بذارین با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۵۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
دوست عزیز با این اوصافی که شما گفتی تنها راه حل مشکل شما پیدا کردن پرتقال فروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مشکل کشاورزان عزیز ما اینه که نماینده درست و حسابی ندارن که در سطح کلان از حق حقوقشان دفاع کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
سیر از گرسنه خبر ندارد . خیلی چیزها از سفره ی مردم حذف شده باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
بدیدازایران مهاجرت کنیم بریم یه کشورارزون با این شرایط افتضاح!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۲۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
برنج اصلي ترين خوراك و كالاي اساسي در سبد خانوار است كه نياز همه خانواده هاي ايراني به اين كالا وابسته متاسفانه در يك سال اخير با وجود افزايش بارندگي در خطه شمال و توليد برنج ايراني و عدم واردات اين كالاي ضروري قيمت اين كالاي با ارزش در سبد خوراكي بشدت گران شده است كه دولت هيچ نظارت و حمايتي در اين خصوص بعمل نمي آورد متاسفانه بيشتر درآمد مردم صرف خريد اين كالا در تامين خوراك آنان شده است كه اقشار ضعيف و محروم وكم درآمد در محروميت شديد هستند .
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۰:۲۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر آمریکاست،مملکت ما نظارت نداره که کسی پاسخگو باشد،مشکلات مردم خود مردم هستند که دارند در این کشور زندگی میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۵۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
باسلام ،برادر مشکل مردم نیستند مشکل رای مردم هست که بشه تجربه به هر کسی رای ندن
Iran (Islamic Republic of)
norsa
۱۰:۲۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
قل قل خونه مردم... هوای خوب بوی گندم ... :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
باید انصاف داشت با این همه هزینه تولید قیمت برنج واقعا خیلی پایینه
-
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
درسته . جلوی واردات هنگام برداشت برنج باید گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
از سفره مردم گوشت حذف شد و تخم مرغ حذف شده و ماکارونی و برنج هم داره حذف میشه.
ممنون که ما رو به کمال انسانیت رسوندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
شیر یادتون رفت چه بدبختیم ما...
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۲:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
ناشناس جان ازعید1400 به بعد به لطف دولت و مجلس سالی یکبار پلو میخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
باسللم کشاورز برنجهم کار هم مقصر نیس کود بذر سم کارگر همه اینها گران شده همه اش تقصیر مسئولین بی کفایت هست همه چی را گران کردند ومالیاتهای سنگین میبندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مردم نابودشدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
از ماست که بر ماست
-
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
نون بخوریم شکر کنیم با این حال که پیش می برند تا چند ماه آینده نون خالی هم میشه یه آرزو


خود کرده را تدبیر نیست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تازه اول راه هستیم اثار این گرانهای نهاد های کشاورزی سال های اینده مشخص میشه
-
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خود کرده را تدبیر نیست....
Iran (Islamic Republic of)
مخاطب شمالی
۰۹:۵۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
با سلام و احترام
تو گمرک دنبال گرونی نگردین! علت اصلی گرونی برنج و تمام محصولات کشاورزی نابودی روز افزون زمین های کشاورزی هست، هر ساله که هیچ! هر فصل هم هیچ الان هر ماه زمین های برنج در شمال کشور در حال کم شدنه! تفکیک می شه و فروخته می شه و بعد تغییر کاربری و ویلا سازی! زمین های شمال، برنج مورد نیاز خود مردم شمال رو نمی تونه تامین کنه!
و این اتفاق برای تمام محصولات کشاورزی داره می افته! ولی سیاست ها طوریه که کل شمال تبدیل به شهر های توریستی تبدیل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر گرانی برنج کیست ؟! عمو دلار شده 30 هزار تومان یک کیسه 10 کیلویی برنج هندی رو می خرند چند دلار ؟ بزن رو ماشین حساب ببین چند میشه حالا مالیات و گمرکی و کرایه درصد سودشون هم بخوره تو سرشون ! مسخره اش رو درآورید حالا اگر یه بدبختی هم صداش دربیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خدایا این نون و بادنجان از ملت نگیر ،ارزان ترین غذا واسه مردم املت بود که اونو هم دولت گرونش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
بیا شمال دم کارخونه 21 هزار تومانه بیخود به ما کشاورز برنج کار گیر ندین همه چی سه برابر شده مال ما برنج از 17 تومان به 21 تومان شده یعنی هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خدایا مردن بهتر این جور زندگی کردن است. خدایا این ملت چه گناهی کر ده اند که باید به این روز بیفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
اول فروردین سال 99 به مناسبت عیدنوروز یک کیلو ونیم گوشت خریدم بازن وبچه ام یک ناهارخوب خوردیم همان ، دیگه ازآن به بعد فقط تصویرگوشت می بینیم
Iran (Islamic Republic of)
shayegan
۰۹:۰۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خیلی جالب است که همه مشکلات کمر شکن ایران ، شده فقط در حد خبر و دیگر هیچ .ما تاکی باید با خبر زندگی کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
سلام خدایش این خبر رو بر چه مبنای گذاشتید یک کارگر با 4بر بچه و مستاجر میتونه برنج 30ویا 20تومانی بگیره خدایش ظلمه ماشین داخلی گرون شد حمایت از تولیدوسایل منزل گرون شد حمایت از تولید الان برنج گرون شد حمایت از تولید یک کارگر نیاز به حمایت نداره باید جیره خور باشیم کمی رحم کنید بخدا خسته شدم دو روز دونبال برنج مناسب میگردم گیرم نیومد همه از 20به بالا مگه ما ایرانی نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
کجاش برنج گرون در قبال این همه گرونی، این همه زحمت کشاورز بدبخت برنجش مفت میفروشه کجاش گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
شاید واسه تو رقمی نباشه ولی واسه کارگرهای بیچاره پول دو روز کارگریشونه
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۸:۴۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
معنی خدمتگزاری کردن به مردم ایران را دقیقا متوجه شدیم؟ مفهوم مردم سالاری یعنی همین؟ با این روند مدیریت کشور متاسفانه شرایط اقتصادی مردم ایران بدتر هم خواهد شد. فقط میتونم بگم که واقعاً متأسفم که مردم شریف ایران که شایسته داشتن بهترین ها برای زندگی کردن هستند اینجوری خجالت زن و بچه های خودشان را متحمل می‌شوند
Netherlands
مرادی
۰۸:۲۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
احتمالا مثل همیشه امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
با سلام تورو خدا یه فکری به حال ما قشر اسیب پذیر بکنید ما با این حقوقهای پایین تامین اجتماعی چطور میتوانیم برنج کیلویی 27تومانی بخریم چه بسا که خیلی ها هم درامدی ندارن مسیولین اگر برنج هم بشود کیلویی 100هزارتومان میتوانند بخرن ولی ما ها چی
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۰۸:۲۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
این تیتر ها مثل خنجری در قلب مردمه ،سرمایه اصلی این نظام مردمه که داره از دست میره ،چرا متوجه نیستند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
چون در خواب نازن و نفس مسئولین از جای گرم بلند میشه
Iran (Islamic Republic of)
کسری
۰۸:۰۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
آخه کدوم کامیون 100 تن بار میگیره که شما نوشتین کرایه کامیون 100 تنی یک میلیونه ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
فرغون ایرانی اصل که متاسفانه خیلی گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
جالب میگن همه گرونی ها منطقی اما میزان حقوق کارگر و کارمند بدبختم منطقی؟؟ افزایشا همه ۱۰۰% اما موقع افزایش حقوق کارمند و کارگر که میرسه ۲۰% درصد آخه خدارو خوش میاد با مردم چیکار میکنید؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۷:۳۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر اصلی همان مقصر گرانی شیر و تخم مرغ و غیره است
Iran (Islamic Republic of)
میلاد67
۰۷:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
هر روز یه تیتر
مقصر اصلی گرانی تخم مرغ کیست؟
مقصر اصلی گرانی خودرو کیست؟
مقصر اصلی گرانی طلا کیست ؟
مقصر اصلی گرانی دلار کیست ؟
مقصر اصلی گرانی برنج کیست؟
مقصر اصلا همه ی گرانی ها کیست ؟
خودتون که بهتر میدونی معلومه این روحانی و دولت مردان و همین طور اون اصلاح طلب ها ...
دیگه سوال کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
به عـقب بر نمی گـردیم.
کاش به عقـب بر می گشـتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
البته که اینها عملکردشون افتضاحه ونتها عملکرد مجلس انقلابی هم تو این چند سال دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خدا رو شکر الان دو ماهه که مصرف برنج خانواده ما به یک سوم رسیده چون برنج فقط یک غذای شکم پر کنه و زیاد خاصیت آنچنانی نداره این هم از مزایای گرانی برنجه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
بنظر من مقصر اصلی گرانی برنج و اب و برق و گاز وتلفن تقصیر امریکا بی شرف است که فرزندان خواص ما در انجا زندگی میکنند مسئولی با شرف وحقه باز ما که نیستند اینها بیکار نیستند دورکاری دعا میکند وگر نه تا بحال دود شده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصراصلی کسی نیس جز دولت هست
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۶:۱۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تحریم‌ها هیچ اثری ندارد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر بی قانونی است که هر کس می تواند تناژ بالا برنج خرید کنه بدون اینکه کاسب باشه، الان زنگ بزن عامل فروش ذوب آهن بگو اینقدر آهن می خوام پول داشته باش بهت میدن بدون اینکه تولید کننده باشی، اگر قانون بود فقط شخص تولید کننده یا شخص عمده فروش می توانند خرید کنند و این میزان ها مشخص و الکترونیکی زیر ذره ببین بود الان مشخص میشد کی کجا چقدر احتکار کرده و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر اصلی گرانی‌ها دولته و بس
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۲:۱۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مجلس ونمایندگان یادت رفت بنویسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
700 کیلو برنج ار شمال به کرمان کرایه پرداخت کردیم 1275000 تومان . کیلویی 1800 تومان .
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۵:۳۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مگه این حرفها میشه نون واسه مردم
شکم خودتون سیره مردم کمرشون زیر بار گرونی شکسته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۱۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
صبر کن چی گفتی کرایه یک کامیون ۱۰۰ تنی از امل تا کرمان یک میلیون تومن؟؟؟؟ چه گاف عجیبی دهه پنجاه کرایش این نبود.الان نیسان دو تن بار میزنه از امل تا تهران یک تومن میگیره
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضاقاصدی
۰۴:۱۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خداوکیلی خود نویسنده این گزارش هم نفهمید چرا باید برنج تا این اندازه رشد قیمتی داشته.

مسیولین حداقل دلیلی بیارید که مردم بفهمند.
از هرکسی درباره گرانی سوال میکنی جوری جواب سربالا میده و جوری ادم رو میپیچونه که کلا اصلا سوال ازیاد میره.
Iran (Islamic Republic of)
Hasan
۰۳:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
فعلا تا زمانی که سیب زمینی ارزون هست امید به زندگی هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
جواب این سوالو یه بجه سه ساله میدونه ک روحانی مقصر اصلیشه.مردم فعلن فقد انتظار میکشند این دورش تموم شه
Iran (Islamic Republic of)
norsa
۱۱:۳۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
عامو دس خوش :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
چند دهه دیگه باید پسرفت کنیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۲:۲۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
دیگه چیزی نمونده تو سفره ها بیاین سفره رو هم ببرید تنها غذای اعیانی که ما میتونستیم بخوریم ماهی دو شه بار برنج بود که به لطف دولت تدبیر و امید اونم قطع شد .من نمیدونم تو هر جای دنیا بود برای اینهمه گرانی مردم کاری میکردن .نمیخریدن یا اعتراض میکردن ولی مثل اینکه دلار هرچی بره بالاتر مردم هم جادار تر میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
کامیون ۱۰۰ تنی مگه داریم کامیون معدنه؟ آنوقت ۱۰ هزار تن بارشه. همین طوری حساب میکنید قیمت ها می‌ره بالا.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۱:۵۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
همه چی گرون شده اونوقت انتظار دارین کشاورز ارزون بده؟
اونوقت خودش از کجا بیاره بخوره؟
البته برای یکی مثل من که تو یه شرکت خصوصی کار میکنم و با اینکه افزایش حقوق داشتم ولی اگه نسبت حقوق به دلار در زمان استخدام (حدود 3 سال پیش) تا الان رو محاسبه کنیم حقوق من چیزی حدود 1/3 (یک سوم) میزان اولیه شده. یعنی به جای اینکه افزایش و یا حتی ثبات داشته باشم رسما حقوق کمتری میگیرم.
Canada
ناشناس
۰۱:۴۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مقصر گرانی این کیست و مقصر گرانی اون کیست؟؟؟؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
مردم دارن زیر بار سیاست های غلط و خودخواهی های مسئولین و قدرت طلبی جنابان له میشن
روزیو میبینم که زیر پای این ملت دارن له میشن
توکل به خدا همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
همه چی گران شده.6عدد موز خریدم 26هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
فقط خدا رحم کنه از گشنگی مریضی نمیریم بس .دیگه نمیشه نون بخریم چ برسه برنج .باید علف بخوریم ای خدا رحمی بکن ب این مملکت چ گناهی کردیم که اینجوری داریم تقاص پس میدیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۴۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تورم بیدادمیکنه
به دادمردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
طرف گفته کرایه کامیون 100تنی از آمل به کرمان یک میلیون هست!!!
فردا به آژانس سرکوچه تون بگو از آمل تا کرمان کرایه دربست چنده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تکلیف این وام کرونا یک میلیونی جا ماندگان که آقای شمس گفته بود اواخر شهریور پرداخت میشود مشخص نشده فعلأ تا این لحظه که مردم سر کار این آقایان هستن چقدر دروغ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تکلیف این وام کرونا یک میلیونی جا ماندگان که آقای شمس گفته بود اواخر شهریور پرداخت میشود مشخص نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
چی کمرنگ نشده نام ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
واقعا خجالت آوره که هیچ مسئولی پاسخگوی گرانی اقلام اساسی نیست.فقط یه میزو صندلی و حقوقهای نجومی و اسم مسئول رو یدک میکشن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
گل گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خود کرده را تدبیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خلایق هرچه لایق
آخرین اخبار