محب: در صورت شکست مذاکرات، آمادگی کامل نظامی داریم

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: تمام تلاش ها برای موفقیت مذاکرات متمرکز شده است اما در صورت شکست مذاکرات صلح افغانستان، آمادگی کامل نظامی داریم.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان طی سخنانی اظهار داشت: صلح از طریق مذاکرات در اولویت دولت است و تمام تلاش ها برای موفقیت مذاکرات متمرکز شده است اما در صورت شکست مذاکرات صلح افغانستان، آمادگی کامل نظامی داریم.

وی گفت: «اختلافات در پیشبرد گفتگوها بر اساس فقه و مذهب حل شده است، اما در مورد طرزالعمل گفتگوها که طالبان اصرار دارند مبنای آن توافق دوحه باشد، اختلاف باقی مانده است. دولت نمی‌خواهد اختلاف هایی که طالبان با خارجی‌ها دارد را در گفتگوهای صلح بین‌الافغانی وارد کند و نباید مبنای گفتگوها توافقنامه‌ طالبان و آمریکا باشد.»

مشاور امنیت ملی افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا ثبات سیاسی افغانستان در خطر است گفت: «ثبات سیاسی افغانستان توسط برخی کشورها که منافع خود را در تداوم جنگ در افغانستان می‌بینند تهدید می‌شود و نیز شبکه‌ها و حلقه‌ها و عناصری در داخل کشور از ادامه‌ جنگ نفع می‌برند به بی‌ثباتی سیاسی دامن می‌زنند.»

حمدالله محب یکی از دلایل تدوام جنگ و خشونت در افغانستان را با وجود آغاز گفتگوهای دولت با طالبان، عملی نشدن تعهداتی می‌داند که پاکستان به افغانستان داده است.

وی تصریح کرد: «اسلام‌آباد به تعهداتش در ارتباط به وادار کردن طالبان به کاهش خشونت‌ها عمل نکرده و هنوز این گروه حمایت‌های نظامی و مالی دریافت می‌کند. شواهدی وجود دارد که حدود 580 زندانی آزاد شده‌ طالبان دوباره به میدان‌های نبرد بازگشته‌اند.»

گفتنی است که مذاکرات صلح افغانستان در تاریخ ۲۲ سنبله/ شهريور در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شد اما گروه های تماس دولت افغانستان و طالبان تاکنون روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار