تحلیل فهرست تیم ملی فوتبال ایران/ ستاره‌های غایب و حضور چهره‌های جدید

فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته از سوی دراگان اسکوچیچ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، لیست بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان شب گذشته و پس از پایان دیدار تیم‌های پرسپولیس ایران و النصر عربستان در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ اعلام شد. لیستی که به دلیل حضور نداشتن بعضی از ملی پوشان چند سال اخیر جلب توجه می‌کند.

لیست بازیکنان دعوت شده برای ۲ بازی تدارکاتی پیش رو با تیم‌های ملی ازبکستان و مالی به شرح زیر می‌باشد:

  • دروازه بان ها: امیر عابدزاده، محمدرشید مظاهری، پیام نیازمند
  • مدافعان: صادق محرمی، میلاد محمدی، حسین کنعانی زادگان، عارف غلامی، شجاع خلیل زاده، مجید حسینی، سیامک نعمتی، مجتبی نجاریان
  • هافبک ها: احمد نورالهی، علی کریمی، وحید امیری، مهدی ترابی، سامان قدوس، احسان حاج صفی، امید نورافکن، علی قلی زاده
  • مهاجمان: سردار آزمون، مهدی طارمی، کاوه رضائی، مهدی قایدی

در این لیست ۵ بازیکن از  پرسپولیس، ۳ بازیکن از استقلال، ۲ بازیکن از سپاهان، یک بازیکن از فولاد، یک بازیکن از تراکتور و ۱۰ لژیونر حضور دارند. البته علی کریمی با اتمام قراردادش با تیم استقلال بدون تیم محسوب می‌شود.

حضور نداشتن بعضی از بازیکنانی که در چند سال اخیر جزو نفرات اصلی تیم ملی بوده اند برای کارشناسان و دوست داران فوتبال کشورمان عجیب بود. بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش، امید ابراهیمی، رامین رضاییان، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی که در اولین لیست اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی حضور نداشته اند.


بیشتر بخوانید


جهانبخش این روز‌ها در تیم برایتون عملکرد خوبی داشته است و در بازی‌هایی که در جام اتحادیه انگلیس انجام داد موفق شده است برای تیمش گلزنی کند. ابراهیمی که فصل گذشته به شکل قرضی در تیم فوتبال اپن بلژیک بازی کرد الان عضو تیم الاهلی قطر است.

او در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ جزو بازیکنان اصلی تیم کی‌روش بود. رضاییان دفاع راست اصلی کی روش بود و حال جزو بازیکنان اصلی تیم الدحیل قطر محسوب می‌شود. مسعود شجاعی و اشکان دژاگه ۲ کاپیتان تیم ملی در زمان کی روش نیز جزو غایبان بزرگ این لیست هستند. این ۲ بازیکن همراه با تراکتور تبریز قهرمان جام حذفی فصل گذشته شدند. دژاگه با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نسبت به دعوت نشدنش اینگونه واکنش نشان داد: برای‌تان در این موش و گربه بازی که راه انداختید آرزوی موفقیت می‌کنم. خوشحالم که در این بازی نقشی ندارم!

از نکات قابل توجه این لیست حضور ۳ بازیکن از ۴ بازیکن خط دفاعی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ بود. خلیل زاده که در چند سال اخیر عملکرد خوبی برای تیم پرسپولیس داشته در دوران کی روش چندان مورد توجه این سرمربی نبود، اما به نظر می‌رسد اسکوچیچ روی او حساب باز می‌کند. سیامک نعمتی با تغییر پستش از هافبک به دفاع راست عملکرد بسیار خوبی داشته است و یکی از بهترین‌های پرسپولیس در آسیا بود، او برای اولین بار به تیم ملی دعوت شده است. کنعانی زادگان، زوج خلیل‌زاده در زمان کی روش نیز مورد علاقه سرمربی بود و همچنان در تیم ملی حضور خواهد داشت.

از نکات قابل توجه این لیست حضور مهدی قایدی، مجتبی نجاریان و عارف غلامی است که برای اولین بار به تیم ملی فوتبال بزرگسالان دعوت شده اند و اسکوچیچ قصد دارد نشان دهد در این مدت لیگ فوتبال کشورمان را زیر نظر داشته است. سن این بازیکنان بین ۲۱ تا ۲۳ سال است و جزو آینده داران فوتبال کشورمان محسوب می‌شود.

با توجه به بازیکنان دعوت شده و نشده می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اسکوچیچ به دنبال این است تا تغییر و تحولی در تیم ملی ایجاد کند و بازیکنان جوان که در لیگ برتر درخشیده اند را به تیم ملی اضافه کند و بازیکنان پا به سن گذاشته را کنار بگذارد. برای تحلیل بهتر این لیست با امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال کشورمان گفت‌وگو کردیم.

امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال کشورمان در مورد نفرات دعوت شده از طرف اسکوچیچ به تیم ملی فوتبال گفت: هیچ لیستی نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد و طبیعتا بعضی از افرادی که دعوت شده اند و آن‌هایی که دعوت نشده اند مورد سوال قرار می‌گیرند. موضوعی که وجود دارد این است که ما اطلاعات دقیقی نداریم و شاید برای این مرحله که ۲ بازی دوستانه در پیش داریم ترجیح داده شده است از چند بازیکن قدیمی تیم ملی استفاده نشود. چیزی که قطعیت دارد این است که این لیست نهایی نخواهد بود و در آینده شاهد تکمیل شدن فهرست تیم ملی برای مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهیم بود.

اسکوچیچ به دنبال محک زدن چهره‌های جدید است

او ادامه داد: به نظر من این لیست برای همین مقطعی که در آن قرار داریم انتخاب شده است تا بعد از مدت‌ها که تیم ملی در سکون و سکوت قرار داشت حرکت خود را با بازی در مقابل ۲ تیم آسیایی و آفریقایی آغاز کند. مربی جدید تیم ملی به دنبال محک زدن چهره‌های جدید است، چون بازیکنان قدیمی را می‌شناسد و با سبک بازی آن ها آشنایی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفته شده تا بازیکنانی که در این فصل رقابت‌های لیگ درخشیده اند به عنوان پشتوانه و آینده تیم ملی در کنار بازیکنان باتجربه‌تر قرار گیرند. قضاوت کردن و ایراد گرفتن به این لیست در مقطعی که در آن قرار داریم عجولانه است و باید صبور باشیم و آینده را ببینیم. قطعا برای بازی‌های دور برگشت مقابل همگروهانمان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ لیست کامل تری خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
بعضی از این بازیکنان معترض بهتره برن با نوه هاشون بازی کنند و اجازه بدهند بازیکنان تازه داماد هم مسیر آنها را پیش بگیرند تا نوه دار شوند
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۹:۰۴ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
بنظر من اگه شجاعی و دژآگه دعوت بشن باید علی دایی و علی پروین هم دعوت بشن. تیم ملی نیاز به جوانگرایی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
خداوکیلی به مسعود شجاعی میگید چهره؟
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۸:۱۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
جناب باشگاه خبرنگاران،جهانبخش که مصدومه.
نظر مربی تیم محترمه و به نظرم دژاگه و شجاعی پیرر شدن دیگه.
از دژاگه بعیده این حرفها! حالا که دعوت نشدی موش و گربه بازیه؟
جام جهانی که که کی روش یک دقیقه بازیت نداد چرا چیزی نگفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
جهانبخش و بیرانوند و رضاییان باید میبودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
دست از دخالت بردارید. چهره هایی مثل شجاعی موثر نبوده اند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
شجاعی؟ دژاگه؟ ابراهیمی؟
خجالت نمی کشید خواب دیگع پیر شدن
شجاعی ۳۷ سالشه زلاتان هم با ۳۷ سال سن به تیم ملی راه نمیدادن.حاج صفی هم باید خط بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
صد سال پیش باید شجاعی کنار گذاشته میشد نه الان
آخرین اخبار