باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تلاش نمایندگان برای حذف یک سند دیرینه پارلمانی/ مجلس چه زمانی از شیوه قیام و قعود استفاده می‌کند؟

قیام و قعود یک شیوه رأی‌گیری رایج و سنتی در مجلس اول تا هفتم بوده که به تدریج جای خود را به سیستم رأی‌گیری الکترونیکی داد.

تلاش نمایندگان برای حذف یک سند دیرینه پارلمانی/ مجلس چه زمانی از شیوه قیام و قعود استفاده می‌کند؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قیام و قعود یک شیوه رأی‌گیری رایج و سنتی در مجلس اول تا هفتم بوده و در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بر اساس یکی از مصوبه‌های مجلس ششم از محل مجلس سابق (معروف به مجلس سنا) در آبان‌ سال ۱۳۸۳ به بهارستان انتقال یافت. همچنین در این دوره، رأی‌گیری از حالت «قیام و قعود» به صورت الکترونیکی تغییر کرد با این حال کماکان در مواردی همچنان از این شیوه رأی‌گیری برای اخذ رأی نمایندگان استفاده می‌شود.

 

چه زمان‌هایی از شیوه قیام و قعود در رأی‌گیری‌های مجلس استفاده می‌شود؟

«بر اساس ماده ۱۲۲؛ هیئت رئیسه مجلس موظف است مجلس را به وسایل پیشرفته الکترونیکی مجهز کند تا شمارش تعداد حاضران در مجلس و اعلام رأی مخالف، موافق و ممتنع با وسایل مذکور ممکن و میسر شود و نتیجه آرا را در معرض دید نمایندگان قرار دهد. در موارد نقص فنی دستگاه‌ها حداکثر برای یک هفته رأی‌گیری با قیام و قعود یا طرق دیگر انجام خواهد شد. تمدید این مهلت با تصویب مجلس خواهد بود.»

ماده ۱۲۳- در مورد ذیل اخذ رأی علنی با ورقه خواهد بود:

«هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به جای استفاده از دستگاه الکترونیکی و یا قیام و قعود رأی علنی با ورقه را تقاضا نمایند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست، رای‌گیری به عمل می‌آید و در صورت تصویب درخواست، اصل موضوع با ورقه و به طور علنی به رأی گذاشته می‌شود.»

اخیرا ۱۷ نفر از نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کرده‌اند که به موجب آن با اصلاح آیین‌نامه شیوه رأی‌گیری به صورت قیام و قعود حذف می‌شود. طبق  یکی از تبصره‌های این طرح در تمام موارد رأی‌گیری مخفی و یا علنی، رأی‌گیری با استفاده از دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود، مگر آنکه با پیشنهاد یکی از نمایندگان و رأی اکثریت به انتخاب شیوه دیگری رأی دهد.

قیام و قعود یک شیوه شفاف برای رأی‌گیری است

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به ارائه طرحی از سوی نمایندگان مبنی بر حذف شیوه قیام و قعود در رأی‌گیری‌های مجلس اظهار کرد: قیام و قعود یک روش مناسب برای  رأی‌گیری شفاف  در زمان‌هایی بود که سیستم‌ الکترونیکی وجود نداشت.

وی افزود: با روی کار آمدن سیستم‌های نوین و الکترونیکی، شیوه رأی‌گیری قیام و قعود به حاشیه رانده شد و اکنون این روش اخذ رأی در مواردی صورت می‌گیرد که هیئت رئیسه مجلس بنابر آیین نامه داخلی صلاح بداند.

عنابستانی تصریح کرد: به لحاظ آیین نامه‌ داخلی مجلس امکان حذف شیوه رأی‌گیری قیام و قعودی وجود ندارد، چرا که گاهی شرایط ایجاب می‌کند که از این سیستم استفاده شود.

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس بیان کرد: در حال حاضر چنین مسائلی اولویت مجلس نبوده و کمیسیون آیین نامه در حال بررسی شفافیت آرای الکترونیک است و این  موضوع بعد از تعطیلات حوزه انتخابیه مجلس در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

تلاش نمایندگان برای حذف یک سند دیرینه از پارلمان/ مجلس چه زمانی در رأی‌گیری از شیوه قیام و قعود استفاده می‌کند؟

به نظر می‌رسد که  ارائه و بررسی چنین طرح‌هایی در مجلس هیچ نفعی برای پارلمان و مردم ندارد و بهتر است که نمایندگان مجلس قبل از مطرح کردن هر طرحی، توجه خود را به شفافیت هرچه بیشتر مجلس و رفع مشکلات معیشتی مردم معطوف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
فایدش چیه؟!!
آخرین اخبار