معاون کل وزیر بهداشت:

بیمار کرونایی که در جامعه تردد می‌کند، جنایتکار است

حریرچی گفت: فرد مبتلا به کرونا که قرنطینه نمی‌شود و در سطح جامعه تردد می‌کند، مجرم و جنایتکار است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه چاپ اول، گفت: شیوع کرونا بر مبنای اصول ریاضی و علمی شکل می‌گیرد. این ویروس یک نوع رفتار ویروسی دارد، اما انتشارش بر اساس معادلات و رفتار‌های اجتماعی است.

او ادامه داد: میزان انتشار این ویروس به میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی که مردم رعایت می‌کنند، بستگی دارد.

گرفتن آمار مردم، با رصد موبایل ها

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان حرکت گوشی‌های موبایل امروزه با ماهواره رصد می‌شود، افزود: در این رصد بررسی می‌شود که به چه میزان حرکت گوشی‌های موبایل به نسبت قبل از شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است. حداقل کاهش حرکت اجتماعی مردم که با حرکت موبایل سنجیده می‌شود در شرایط فعلی شروع کرونا، باید حدود ۵۰ درصد به صورت معمول و ۷۰ درصد در حد مطلوب باشد.

حریرچی تاکید کرد: در فروردین ماه تا پایان تعطیلات حرکت اجتماعی مردم به حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا کرد. هم اکنون و در دو ماه اخیر کاهش حرکت مردم در حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد بررسی و ارزیابی شده که بر این اساس باید بگوییم که در این آزمون رفوزه شدیم.

او با بیان اینکه برای مهار کرونا نباید فقط از دیگران توقع داشت، گفت: از نظر ما کسی که کرونا مثبت است و در شهر تردد می‌کند، مجرم و جنایتکار است.

معاون کل وزیر بهداشت بیان کرد: بزرگترین چالش ما در مدیریت فراگیری "اقناع مردم" است. در اینکه مردم و دیگر عناصر تصمیم گیر را قانع کنیم که کرونا خطرناک است و باید دستورالعمل ها جدی گرفته شود، نقص داشته ایم.

ویروس کرونا، هوشمند نیست

حریرچی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا، ویروس هوشمند نیست، گفت: خیلی بر سر وزارت بهداشت متن نگذارند که ما باعث تعطیلی کسب و کار‌ها شدیم، زیرا بسیاری از کارخانجات مواد غذایی در ماهی مانند فروردین همیشه تعطیل هستند. بعضی اوقات می‌گوییم که اقلیت جامعه در رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همراهی نمی‌کنند در حالیکه این اقلیت ناهمراه تنها  ۴۹ درصد هستند.

او ادامه داد: در چند ماهی که حضور کارمندان یک سوم شد بر اساس حرکت گوشی‌های موبایل متوجه شدیم که این افراد به سمت بازار‌ها و مراکز خرید سوق پیدا کرده اند و برخی نیز به مسافرت رفته اند. هدف از تعطیلی این است که تماس اجتماعی کمتر شود نه اینکه مردم آزادی عمل بیشتر داشته باشند.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: تصمیم تمام دولت‌ها این است که بررسی کنند چگونه ویروس را کنترل کنند که چرخ اقتصاد و معیشت نیز بچرخد. دولت‌های اروپایی در سه ماه سوم امسال حدود ۱۰ درصد رشد اقتصادی داشته اند که فاجعه محسوب می‌شود.

مجبوریم فعالیت‌های اقتصادی را به شیوه فعلی اداره کنیم

او بیان کرد: ما مجبوریم برای حفظ معیشت مردم برخی از فعالیت‌های اقتصادی را دایر نگه داریم. مردم باید به مسئله این گونه نگاه کنند که دولت هر کاری که می‌توانسته برای کنترل کرونا انجام دهد را عملیاتی کرده و مجبور است برای چرخیدن چرخ اقتصاد شرایط را به شیوه فعلی اداره کند.  

متقاضیان اصلی تعطیلی، حقوق بگیران ثابت هستند

معاون کل وزیر بهداشت افزود: در استرالیا باید با اظهار نامه از خانه بیرون بروید. در صورتی که در کشور ما هم اکنون برخی از فروشگاه‌های شبه دولتی حراج برگزار کرده  و مردم را تشویق به خرید می‌کنند و یا در حوزه گردشگری تصمیم گرفته اند به مردم وام برای مسافرت بدهند، از این  اقدامات واقعا متاسفم.

او ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی حتی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، باعث انتشار ویروس می‌شود، زیرا رعایت کردن مسائل بهداشتی فقط باعث کاهش انتشار ویروس می‌شود، اما آن را به صفر نمی‌رساند. در انجام برخی از تعاملات اجتماعی مانند مترو، ناچار هستیم که شاهد انبوهی از جمعیت باشیم. در این شرایط باید انتخاب کنیم که کدام فعالیت‌ها را حذف کنیم.

حریرچی تصریح کرد: متقاضیان اصلی تعطیلی، حقوق بگیران ثابت هستند. شرایط کشور ما مثل سایر کشور‌ها که ادارات را تعطیل کرده اند نیست، زیرا وقتی ما اعلام می‌کنیم که ادارات تعطیل شوند برخی از مراکز اقدام به تعدیل نیرو و کاهش حقوق و... می‌کنند و در نتیجه کارمند رفتن به سر کار را ترجیح می‌دهد.

صنعت گردشگری ما در حال از بین رفتن است

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه صنعت گردشگری ما در حال از بین رفتن است، اضافه کرد: دولت فقط توان پرداخت حداقل ۱۵ میلیون وام به مراکز گردشگری دارد، این مبلغ فقط حقوق و بیمه ۳ تا ۴ ماه یک کارمند می‌شود.

او یادآوری کرد: اکنون وقت اختلاف مخصوصا در حوزه سلامت نیست. در این شرایط اگر دست به دست هم دهیم فقط می‌توانیم ویروس را کنترل کنیم، اما با طعنه و پشت پا زدن به هم، صد در صد شکست می‌خوریم.

حریرچی تاکید کرد: بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، برای ۴ اقدام اساسی باید دست به دست هم بدهیم. اقدام اول جلوگیری از تجمعات تشدید کننده «تجمعات مذهبی، تجمعات مسافرتی، کلوپ‌های شبانه، تجمعات در پارک ها، تجمعات کاری، جمع شدن مردم برای خوشحالی برد یک تیم» است.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: در اقدام دوم با استفاده از اقدامات خاص، مرگ و میر را کاهش دهیم، زیرا اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند فوت نمی‌کنند، اما افراد مسن و یا افرادی که شغل‌های خاص دارند مثل کادر بهداشت و درمان احتمال فوتشان بالاست. در راستای عمل به اقدام دوم برخی از کشور‌ها اقداماتی را انجام داده اند برای مثال خروج فرد ۶۵ ساله از منزل ممنوع است. به این معنی که برای حضور افراد پر خطر در سطح جامعه ممنوعیت قائل شده اند. در کشور آلمان خرید افراد مسن را دولت انجام می‌دهد و به درب منزل آن‌ها ارسال می‌کند.

او اضافه کرد: اقدام سوم اقدامات فردی است، یعنی هر فرد باید رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی از خود و دیگران محافظت کند. در این شرایط تحت هر شرایطی باید از خود و دیگران حداقل دو متر فاصله داشته باشیم. دستهایمان را همیشه بشوریم و اصول تنفسی مثل عطسه و سرفه و بلند حرف زدن را رعایت کنیم، در این شرایط افراد باید از ماسک استفاده کنند. خوشبختانه استفاده از ماسک از شنبه در تهران اجباری می‌شود.

حریرچی گفت: اقدام چهارم شناسایی تست و قرنطینه سازی افراد بیمار و  پیگیری تماس‌های نزدیک است. به این صورت که هر کس به کرونا مبتلا شد سیستم بهداشت و درمان موظف است خانواده و همکاران او را نیز مورد بررسی قرار دهد و از آن‌ها تست گرفته و ایزوله کند. اگر مبتلایان، تماس نزدیک را  با سایر افراد کنترل کنند به میزان زیادی ابتلا به کرونا کاهش پیدا می‌کند.

معاون کل وزیر بهداشت درباره نحوه اعمال اجبار به ماسک زدن از شنبه در تهران توضیح داد: اصل استفاده اجباری از ماسک توسط ستاد کرونا تصویب شده و توسط رئیس جمهور اعلام شده است. امیدواریم که این اجبار توسط سایر استان‌ها نیز عملیاتی شود. در آذربایجان غربی نیز استفاده از ماسک اجباری شده است. عدم استفاده از ماسک جریمه دارد و میزان جریمه و نحوه اعمال جریمه باید مشخص شود.

حریرچی ادامه داد: افراد دارای تست مثبت کرونا اعم از علامت دار و بی علامت باید کاملا کنترل شوند، رئیس جمهور دو بار بر این مسئله تاکید کرده است، ولی اجرایی نشد. این افراد از طریق شماره موبایل و سامانه ماسک قابل شناسایی هستند و از طریق بلوتوث میزان تماس فرد با اطرافیان را هم مشخص می‌کنیم.  

بیمارستان راه مقابله با ویروس کرونا نیست

معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد: بیمارستان راه مقابله با ویروس کرونا نیست. از هر ۱۰ بستری موجود در بیمارستان حداقل یک نفر فوت می‌کند. از هر دو نفر که به آی سی یو می‌رسند، یک نفر فوت می‌کند. از هر ۱۰ نفری که برایشان لوله گذاری انجام می‌شود، ۹ نفر فوت می‌کند. ۲۰ الی ۳۵ درصد مریض‌های بستری در بیمارستان را علی رغم وجود ۷۰ بیمارستان در تهران و تخت‌های بیمارستانی زیاد کاهش داده ایم، اما با این وجود تخت آی سی یو خالی نداریم و با مشکلات جدی مواجه هستیم.

حریرچی بیان کرد: مهترین نقدی که از نظر من به وزارت بهداشت وارد است حمایت طلبی و متقاعد سازی دیگران است. نتوانستیم مردم و عناصر تصمیم گیر را قانع کنیم که بیماری کرونا یک بیماری جدی است و در یک سیر منطقی قرار دارد. بایستی سه اصل دانش، باور و عمل کرد را بالا می‌بردیم. در این شرایط دانش را بالا برده ایم و همه مردم می‌دانند ویروس چگونه منتقل می‌شود و قدرت سرایتش چقدر است، اما در اینکه مردم و مسئولان به قدرت این بیماری باور پیدا کنند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند، موفق نبوده ایم. در این سه اصل یک قسمت نهادینه سازی است اما قسمت مهمتر اجبار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۱:۲۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
التماستون میکنم تو شهرای دیگه هم کسانی که از ماسک استفاده نمیکنن و پروتکلهای بهداشتی رو رعایت نمیکنن برخورد کنیم. مد چه گناهی کردیم که باید به پای کسانی که رعایت نمیکنن باید بسوزیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
دیروز عمه م به خاطر کرونا فوت کرد همه هم رفتن سر خاک هیچ ممنوعیتی نبود الان داریم از استرس میمیریم
تروخدا نذارین تو دفن مریص کرونا دوسه نفر بیشتر جمع بشن
ممنوع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
با دلار سی تومن بشینیم تو خونه چی بوخوریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
چه مردم بدی هستیم همه چیمون تو رفاه دیگه بشینید تو خونه هاتون دیگه کار که دارید خانه تو فرشته و نیاوران و تجریش و زعفرانیه که دارید بهترین ماشین خارجی که زیر پاتونه بهترین بیمه درمانی که داربد بهترین سفرهای اروپایی که دارید کلا برخوردار از همه امکانات کشور هستد بشینید تو خونه هاتون دیگه حتما باید بیاد مثل این وانتیها سوار ماشینت کنند تو خیابون با بلند گو بچرخوننت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
میشه نظرتان را در مورد کسی که این ویروس را ایجاد کرد و مسببین انشار در ایران بگویید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
بله جناب دکتر حریرچی، کاملاً درسته. اما برخورد با جنایتکار هم حتماً لازمه. با التماس کردن و یا فقط رجزخوانی مشکلی حل نمیشه. باید برخورد واقعی بشه با جنایتکار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
شما بفرمایید دولتی که حق کادر درمان را به موقع نمیدهد چیست مردم بیمار راجنایت کار حساب می کنید دختر وزیر که دارو احتکار می کند داروی تاریخ گذشته به مردم میدهدچیست چقدر خوبه که زبونتان برای آقا زاده ها هم همینطور باز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
جناب آقای دکتر حریر چی
باسلام
فرمایشات جناب عالی کاملا منطقی است و بایستی دولت این موضوع رادر لایحه ای جهت اخذ مصوبه به مجلس ارائه نماید زیرا با این افراد و از خود راضی بایستی کاملا قاطع بر خورد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
من بچه شیرازم دیشب دو نفرشون دیدم یکی توی اتوبوس و یکی دیگه در دروازه کازرون شیراز ، خدا بخیر بگذرونه ، هر کدومش تعداد زیادی رو درگیر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
چرا تست پایانی بعد از ۱۴ الی ۲۱ روز رو لغو کردید طرف از کجا بدونه از بند بیماری رها شده و بتونه در سطح جامعه تردد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
خوب شما با این چه برخوردی میکنید؟ از کجا معلوم یکی ناقل نیست؟ از کجا معلوم یکی بیماری اش بدون علامت نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
یک عده برای تفریح وخوش گذرانی با کمال پررویی به مسافرت میروند وخود وبقیه را گرفتار میکنند چقدر خود خواهی وبی عقلی هر کدام هم با یک توجیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
اقای حریرچی قطعا همینطور است همیشه مردم مقصرند فرد مبتلا نباید کاری به خورد و خوراک فرزندانش داشته باشد در هیچ شرایطی یک فرد مبتلا نباید برای کار از خانه بیرون برود و برای ارتزاق بهتر است از باد هوا تغذیه نماید والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
کرونا ساخته و پرداخته یه عده آدمه متوهم هستش چه سودی میبرن الله اعلم.کشته های دیگه رو هم میزنن به اسم کرونا .ملت رو بیخودی می ترسونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
چرا واکسنی که روسیه روی مردم خودش امتحان کرد و جواب مثبت هم گرفت را تهیه نمی کنید
روسیه اوایل آمار مرگ و میر بالایی داشت ولی با کشف واکسن دیگه از لیست کرونایی ها کنار رفت
چین هم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
چرا واکسنی که روسیه روی مردم خودش امتحان کرد و جواب مثبت هم گرفت را تهیه نمی کنید
روسیه اوایل آمار مرگ و میر بالایی داشت ولی با کشف واکسن دیگه از لیست کرونایی ها کنار رفت
چین هم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
روسیه گفته واکسن را به دوستان واقعی میدهم رایگان اما به ایران در برابر دریای کل دریای خزر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
واقعا آیا با سفر نرفتن و ماسک زدن کرونا کنترل میشه و به صفر می رسه؟مسوولین ما خورد و خوراک حیوونی مثل مرغ را نمی تونن کنترل کنن به گاوا و گوسفندا هم نمی تونن غذا بدن که شیر و مرغ و تخم مرغ ارزون بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
نمی تونید یه برنامه جامع در مقابل کرونا داشته باشید.من گرفتم 14روز خونه موندم،بیمه و بهداشت به زور قبول کردن که کرون دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
اگر مث چین و جاهای دیگه کروناییا مشخص میشدن ایطور نمیشد
مثلا من اقوام اومدن خونمون کرونا داشتن دادن من

کاش یجور اطلاع رسانی بشه کروناییا مشخص بشن
مردم بفهمن اصلا در خونشون ضربدر قرمز بزنن
یه کار کنن مردم بفهمن
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۳:۰۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
کرونا فیلم وسریال باموضوع مرگ که هر قسمتش تکراری شده وبازیگر آن مردم تادیرتر نشده دست برداشته به خود آیید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۰۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
چین یکماه سخت گیری شدید کرد حالا هم راحت نشسته عقب به ریش بقیه دنیا میخنده ما هم باید تا تعطیلات نوروز صبر کنیم تا تعطیلات عمومی ویروس شاید کنترل کنه ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
اعتماد مهم هست در هرکشوری گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
ستاد کرونا فقط رییس حمهور حساسه درمورد بقیه مردم تصمیم جدی نمیگرن وحساس نیستن
چند ماهه رییس دولت نه کاری میکنه نه جایی میره ولی کارگر و .... مجبورن سرکار برن تو مترو اتوبوس
خدایا خودت مارو نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
مسولی که اتوبوس ومترو را از مردم پروپیمان میکند،چه حکمی دارد،باترسیم شکل وتوضیح کامل،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
شما حق دارید ولی چه حمایتی از بیماران کرونایی میشه تو این شرایط افتضاح اقتصادی که ایجاد کرده چطور یک ماه قرنطینه باشن.
تازه دنبال کارن به خرج زندگی موندن نفس شما از جای گرم بلند میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
حداقل ماسک راکه میتونند بزنن من دیدم که بیمارکروندبدون ماسک میادتوجامعه وراحت بابقیه ارتباط داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
مردم ما خیلی بی لطفی نسبت به مسئولین می کنند انها از خودشان محافظت میکنند تا مردم را دعا کنند زیرا خدا دعای انها را مستجاب میکند
Sweden
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
جناب دیروز برنامه توسعه جهانگردی در روستاهای ایران در سیمای ایران پخش میشد که چطور باید سریعتر عمل شود و گسترش داده شود ،شما فکر نمیکنید این صحبتها یعنی تشویق مردم برای سفر!!!!؟؟؟؟ایا مردم به در خانه ماندن گوش کنند یا به جاهای دیدنی کشور در این موقعیت ؟؟!!!چقدر ضد و نقیض اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
مرزهای ایلام و مهران را که بلد هستید ببندید چرا در بستن جاده هراز و جاده های منتهی به شهرهای شمالی عاجز هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
افرین سوال منم هست ولی کسی جوابگو نیست
نمیدونم اینکه راه شمالو نمیبندن احتمالا فایده ای برای اقایون داره الله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
نترس امسال اگه میخواستی پیاده به اربعین بری از موکب های کنار جاده خبری نیست دیگه در عراق که خورد و خوراکتان را یه ماه بدست بیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
رئیس جمهور کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
تو یه محیط ایزوله در قرنطینه به سر میبره نکنه خط بهش بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
قهر کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
من که همکارم گرفته بود اوایل اردیبهشت. همین امروز گفت کرونا گرفته واقعا از کی اینقدر خودخواه شدیم اگه من مبتلا میشدم پدر و مادر که ندارم ازم نگهداری کنن و به علاوه کارمو از دست میدادم :/ . تو رو خدا اگه مبتلا شدین در خانه بمانید کم نیستن آدمایی که نه هزینه درمان دارن نه شخصی ازشون مواظبت کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
مامردم هم مقریم رعایت نمیکنیم جادهاشلوغه همه درحاله مسافرت کردن هستندحق کسایی که رعایت میکنندچیه واقعادرخانه نشستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
اين رو بايد بِه رئيس جمهور محترم بگيم كه روزاي اول، اعتقادي بِه قرنطينه نذاشتن و ويروس توي كل كشور پخش شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
دولت هم که فقط مالیات از حقوقها کم میکنه وهیچ سرویسی به مردم نمیده اونم جنایتکاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
اگر رشد 10 درصدی اقتصاد اروپا فاجعه محسوب میشه ، پس رشد منفی اقتصاد ایران چی محسوب میشه جناب حریرچی؟! لطفا در حوزه تخصص خودتون (بهداشت و درمان) اظهار نظر بفرمایید . نه در حوزه اقتصاد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
اون کسی هم که کنکور رو به تعویق نمیندازه و برگزاری محرم رو تاکید میکنه و مدارس و دانشگاه ها رو حضوری میکنه چی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
اینا کلا از گناه مبرا هستن فقط گناهکار از نظر آقایان مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
به به پس ملت رو با گوشی موبایل رصد می کنید کجا می رن چکار می کنند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
به به پس ملت رو با گوشی موبایل رصد می کنید کجا می رن چکار می کنند !!!
آخرین اخبار