رئیس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش فارس:

بیش از ۲ هزار مدرسه فارس کتابخانه ندارد

سعید خادمی از وجود ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۶۹ جلد کتاب در کتابخانه‌های مدارس استان خبر داد و گفت: ۲۱۳۱ مدرسه دخترانه، پسرانه و مختلط در فارس بدون کتابخانه هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید خادمی رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای تربیتی آموزش و پرورش فارس در نشست خبری با اشاره به راه‌اندازی پویش "نذر دانایی" در آموزش و پرورش فارس، گفت: در فاز اول این پویش ۱۴۴۰ دانشنامه به ارزش مالی ۳۶ میلیون تومان تهیه و تقدیم مدارس استان شد.

او ادامه داد: در فاز دوم با یک رشد هزار درصدی و با استفاده از ظرفیت کمک خیرین ١٤ هزار کتاب تهیه و در ٦٠ کانون فرهنگی هنری استان فارس توزیع شد.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای تربیتی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه ما مبدع پویش "نذر دانایی" نیستیم چرا که قبلا هم اجرا شده بود، گفت: با تداوم این پویش شاهد رشد هزار درصدی کمک‌ها نسبت به فاز دوم هستیم.

خادمی با اشاره به وجود ۸ هزار واحد آموزشی در فارس، گفت: اکنون در بخش دختران هزار و ٥٥١ کتابخانه مستقل، ٨٧ کتابخانه مشترک و ۸۰۹ مدرسه بدون کتابخانه داریم.

او ادامه داد: یک‌هزار و ۷۱۸ مدرسه مستقل پسرانه داریم که ۷۸۹ مدرسه آن فاقد کتابخانه است.همچنین ۱۵۰۷ مدرسه مختلط داریم که بیش از ٥٣٣ مدرسه آن فاقد کتابخانه است.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای تربیتی آموزش و پرورش فارس همچنین از پیش‌بینی راه‌اندازی ۲۵۵ کتابخانه در مناطق محروم و عشایری فارس خبر داد و گفت: در تامین کتاب مورد نیاز این کتابخانه‌ها از مشارکت مردمی بهره خواهیم برد.

خادمی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های توسعه هر کشوری سرانه کتابخوانی است اما باید کتابی در دسترس باشد تا سرانه افزایش یابد، عنوان کرد: پویش نذر دانایی راهی برای افزایش سرانه کتابخوانی در جامعه دانش آموزی استان است.

او با اشاره به برگزاری جشنواره‌های استانی و کشوری در مدارس فارس، گفت: تابستان امسال جشنواره "همدلی" در هشت هفته با هشت موضوع در رشته‌های مختلف ویژه دانش آموزان برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای تربیتی آموزش و پرورش فارس همچنین برگزاری جشنواره شاهنامه خوانی به صورت مجازی و انتخاب ۲۷ اثر برگزیده را از دیگر جشنواره‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: اولین جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی تا پایان امسال در استان برگزار خواهد شد.

خادمی ادامه داد: فارس، سرزمین شاعران بزرگی است و دوره‌های گلستان خوانی در استان پیش از این برگزار شده بود و تلاش کردیم تا شیوه نامه‌ای برای حافظ خوانی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

او از برگزاری اولین جشنواره حافظ خوانی با ۲۰ غزل در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، آواز ویژه دانش اموزآن پسر و...آبانماه در فارس خبر داد و گفت: تا دوم آبانماه آثار ارسالی دانش آموزان دریافت خواهد شد و در ۱۳ آبان همزمان با روز دانش آموز، آثار برگزیده اعلام می‌شود.

بین تعداد مشاور و دانش‌آموز در فارس تناسبی نیست

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه تناسبی بین تعداد دانش آموز و مشاوران در مدارس استان وجود ندارد، گفت: البته کمبود نیروی انسانی تنها مربوط به بخش مشاوران نیست که در سایر بخش‌ها هم ممکن است وجود داشته باشد.

جهانبخش بانشی هم با بیان اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی در ادارات آموزش و پرورش از بخش‌های مهم و بنیادین نظام تعلیم و تربیت به شمار می‌آید و در همه دستورالعمل‌های بالادستی به عنوان یک رکن پایدار شناخته می‌شود، گفت: از شش ساعتی که برای امر تربیت مطرح پیش‌بینی شده، ٤ ساعت به شکل مستقیم مرتبط با این معاونت است.

او با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا، بخش قابل توجهی از برنامه‌ها با محوریت فضای مجازی انجام می‌شود، عنوان کرد: شبکه شاد به عنوان یک فضای رسانه‌ای خوب در اختیار ماست تا به عنوان یک تجربه جدید کار خود را در ساختار مشخصی به مرحله اجرا در بیاوریم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه ایجاد نشاط، بالندگی و سرزندگی از مهمترین راهبرد ما برای رفع مشکلات روحی و روانی ناشی از حضور دانش آموزان در خانه است، عنوان کرد: امروز دانش آموزان ما از برنامه‌های اردویی، جنگ شادی، برنامه‌های ورزشی و بسیاری از برنامه‌های دیگر محروم شده‌اند. تمام تلاش ما این است که برنامه جشنواره‌های فرهنگی و هنری تدوین کنیم که پایه و اساس و محور همه آن‌ها پویایی است.

بانشی با بیان اینکه جشنواره‌هایی که به دانش آموزان ابلاغ شده به لحاظ معنوی و فکری هم هدفمند هستند و هم دارای نشاط، گفت: در سال تحصیلی گذشته ٥٥٠ هزار دانش آموز در فعالیت‌های قرآنی شرکت کردند و اعتقادات خود را به منصه ظهور رساندند.

او با بیان اینکه جمع کثیری از همکاران و دانش آموزان استان فارس در اجلاس نماز حضور یافتند، افزود: امسال و در فضای کرونایی که امکان اجرای حضوری بخش عمده‌ای از برنامه‌ها وجود ندارد، سعی و تلاشمان این است که تمام برنامه‌های مذهبی در قالب مسابقات قران و عترت اجرایی شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس همچنین عنوان کرد: با شیوع کرونا ۲۵۰ نفر از مشاوران تحصیلی ما در ایام شیوع کرونا شماره تلفن خود را در اختیار دانش آموزان قرار داده بودند و چندین طرح مشاوره‌ای به شکل گسترده در فارس اجرا شد.

بانشی با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک واقعیت در جامعه مدنظر آموزش و پرورش است، گفت: اگرچه راهبرد‌ها و راهکار‌های اساسی در طول سال تحصیلی مدنظر قرار داده‌ایم، اما امروز تلاشمان استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی در طرح نماد و کانون یاریگران زندگی است.

او با بیان اینکه هدف این معاونت تربیت انسان صالح و دارای ویژگی‌های اخلاقی مبتنی بر دین مبین اسلام است به پویش نذر دانایی اشاره و عنوان کرد: اگر قرار است پیشرفتی در عرصه اجتماعی و فرهنگی ما روی دهد باید دانش آموزان را در مراحل ابتدایی با کتاب آشنا و زمینه شناسایی کتاب‌های فاخر و ارزشمند را فراهم کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: میزان آسیب‌های اجتماعی که در جامعه ما رسوخ پیدا کرده، زیاد است و بخش‌هایی از این آسیب‌ها ممکن است در مدارس هم دیده شوند، لذا باید متناسب با این آسیب‌ها، برنامه ریزی دقیقی به وجود آید.

بانشی همچنین گفت: اولویت تقسیم مشاوران ابتدا در دوره متوسطه اول است و در صورت وجود نیروی مازاد، در دوره متوسطه دوم تقسیم می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه در همه دوره‌های تحصیلی نیاز به مشاوره داریم و باید در همه مقاطع تحصیلی این مهم تقویت شود، افزود: مشاوره تحصیلی در سراسر کشور جزو حوزه‌های فعال است و مشاوران در ساعات آزاد، در کلینیک‌های خصوصی مشاوره ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار