برگزاری وبینار ملی امام رضا (ع) و علوم روز در مشهد

نخستین کنفرانس ملی امام رضا (ع) و علوم روز با موضوع مولفه‌های تمدن‌سازی در مکتب سیاسی امام رضا (ع) امروز، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در کنفرانس ملی امام رضا (ع) و علوم روز، اساتید شاخص ملی از جمله محمدهادی همایون، نظریه پرداز تمدن اسلامی و رئیس دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و سید رضا مودب، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم و حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و نظریه پرداز تمدن اسلامی و موسی نجفی، رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی و نظریه‌پرداز و نویسنده به ارائه سخنرانی پرداختند.


تمدن رضوی حلقه وصل تمدن گذشته وآینده اسلامی

 
موسی نجفی رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی، در این کنفرانس تمدن رضوی را حلقه وصل تمدن گذشته و تمدن آینده اسلامی عنوان کرد.

او افزود: مقام معظم رهبری در کتاب "انسان ۲۵۰ ساله" زندگی انسان را به ۴ دوره تقسیم کردند؛ نخست از سال ۱۱ تا ۴۰ هجری که شهادت امیرالمومنین (ع) و پایان دوران علوی است، دوم از سال ۴۰ تا ۶۱ که همزمان با شهادت امام حسین (ع) است، دوره سوم از شهادت امام حسین (ع) تا سال ۲۰۰ هجری و چهارمین دوره بعد از امام رضا (ع) است.

بیشتر بخوانید

رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی ادامه داد: وقتی از تمدن رضوی سخن می‌گوییم باید پیش فرض آن یعنی ۱۴۰ سال گذشته را نیز در نظر بگیریم.

نحفی دلیل اینکه شیعیان همواره توانستند علیه خلفا و نظام‌های ظلم و جور بایستند را قیام امام حسین (ع) در عاشورا ذکر و بیان کرد: نهضت عاشورا که توسط امام حسین (ع) شکل گرفت موجب شد همواره شیعیان در برابر ظلم و ستم حاکمان ایستادگی کنند و با شهادت امام علی (ع) نیز نظام سیاسی شکل گرفت.

او تصریح کرد: نزدیک ترین واژه به تمدن فرهنگ به این معنی که تمدن نمونه عالی فرهنگی است، فرهنگ وقتی نهادسازی می‌شود تمدن شکل می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی با بیان اینکه اهل تسنن یک فرهنگ اموی و یک تمدن عباسی دارند و فرهنگ اسلامی نیز باید دارای تمدن شود، اظهار کرد: ما نهضت حسینی و قیام علوی داریم، اما تمدن رضوی نداریم. اگر تمدن رضوی و حلقه مفقوده را گم کنیم تمدن ما دارای خلا می‌شود.

نجفی بیان کرد: ائمه اطهار (ع) در بسط فرهنگی نظام علوی از اجمال به تفسیر پیش می‌روند، در مورد حضرت رضا (ع) یک ویژگی وجود دارد که در هیچ یک از ائمه نبوده است و آن مسئله ولایتعهدی است. مهم‌ترین ویژگی بحث تمدن رضوی که باید در بسط تمدن علوی به آن توجه کنیم بسط فرهنگ است که نقطه قابل توجه آن ولایتعهدی امام رضا (ع) است.

او افزود: در بحث ولایتعهدی جریان خلافت شکسته می‌شود و مرکزیت خلافت تغییر می‌یابد. اگر ولیعهدی امام رضا (ع) را به صورت جریان سیاسی بزرگ در دایره تمدنی نگاه کنیم، می‌بینیم تاریخ اسلام در دو قرن گذشته امام رضا (ع) از نخست بازخوانی می‌شود.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.