بسته اخبار دادگستری کرمان:

استان کرمان، خط مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی /رسانه‌ها خوراک فکری جامعه را تامین می کنند

با خبر‌های دادگستری امروز ۲۴ مهر ماه ۹۹ همراه سایت باشگاه خبرنگاران جوان کرمان باشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، در خبر های امروز دادگستری کرمان می خوانیم:

رسانه‌ها خوراک فکری جامعه را تامین می کنند

رییس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان و دادگاه مطبوعات کرمان گفت: رسانه‌های متعهد و آگاه جامعه با قلم و قدم خود در حقیقت نقش پدافند در مقابل بمباران‌های افکار عمومی از سوی رسانه‌های معاند را ایفا می‌کنند.

حسین روحانی، رییس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان و دادگاه مطبوعات کرمان در حاشیه جلسه دادگاه مطبوعات که با حضور اعضای هیات منصفه ، شکات و متهمان برگزار شد، گفت: نظریه پردازان سازمان‌های جاسوسی و امنیتی نظام سلطه برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ضمن ناکارآمد دانستن جنگ فیزیکی، اعلام داشته اند تنها راه به زانو درآوردن ملت ایران بمباران شبانه روزی افکار عمومی است تا جایی که مردم ایران از مسلمان بودن و ایرانی بودن خود احساس شرم داشته باشند و خجالت بکشند.

او افزود: در این شرایط نقش پدافندی اصحاب رسانه به خوبی احساس خواهد شد، لذا رسانه متعهد و وطن دوست با شناخت صحیح و دقیق جبهه دشمن قدم و قلم خود را در راستای مبارزه با آن و اعتلای نظام و آب و خاک خود به کار می‌گیرند.

روحانی با اشاره با اینکه رسانه‌های جمعی و مطبوعات پرچمدار و نماینده افکار عمومی هستند، بیان کرد: مولفه‌های قدرت در دنیا به دو نوع محسوس و غیرمحسوس تقسیم می‌شوند و رسانه از نوع غیر محسوس به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: از آنجا که جامعه هدف در رسانه و مطبوعات، فکر مخاطب است و رسانه ها در حقیقت خوراک فکری جامعه را تامین می‌کنند، افکار عمومی یک جامعه بسته به رویکرد و نگرش این صنف است.

روحانی گفت: بعضا تاثیر مطبوعات و رسانه در بعد تخریبی را به مثابه بمب اتم می‌دانند، چرا که آثار مخرب آن در جامعه همه گیر است.

استان کرمان، خط مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: کرمان در مقابل آسیب‌های اجتماعی سپر بلا و در خط مقدم جبهه مبارزه و مقابله با جرایم سازمان یافته است.

سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در حاشیه سفر‌مهرداد عارضی"معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی قوه قضائیه، امید غلامی رییس اداره پیشگیری‌های حقوقی و قضایی و فرهاد عباسی یار کارشناس مسئول اداره پیشگیری‌های حقوقی و قضایی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، با اشاره به اینکه استان کرمان در تخصیص بودجه و امکانات محروم است، گفت: استان کرمان در مقابل آسیب‌های اجتماعی سپر بلا و در خط مقدم جبهه مبارزه و مقابله با جرایم سازمان یافته و موادمخدر و قاچاق است که آسیب‌های این جرایم در وهله اول متوجه استان کرمان است از این رو باتوجه به پهناور بودن استان و گستردگی معضلات می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در این استان شود.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون در استان کرمان پنج شورای پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده است و خروجی آن ۴۹ مصوبه می باشد، به علاوه حدود ۳۵ شورای پیشگیری از وقوع جرم با ۲۲۵ مصوبه نیز در شهرستان‌های استان برگزار شده است.

قویدل با اشاره به اقدام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مبنی بر انعقاد تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف افزود: این معاونت تاکنون تفاهم نامه‌هایی را با نیروی انتظامی، معاونت اجتماعی سپاه ثارالله کرمان، معاونت فرهنگی شهرداری و کمیته امداد منعقد کرده است و یک تفاهم نامه پنج جانبه نیز با استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، آتش نشانی و بهزیستی استان منعقد شده است تا به صورت تخصصی و فوری در بروز آسیب‌های اجتماعی مداخله و به بررسی معضلات پرداخته شود.

او به اورژانس قضایی نیز اشاره و بیان کرد: این اورژانس نیز به منظور کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی و برای استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی راه اندازی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان سپس با اشاره به ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: تدوین شیوه نامه‌ای جدیدی برای باز اجتماعی کردن معتادان در استان کرمان به صورت بومی تکمیل شده است و بزودی عملیاتی خواهد شد.

قویدل افزود: به رغم اینکه معتادان بار‌ها و بار‌ها برای ترک اعتیاد به مراکز ماده ۱۶ مراجعه می‌کنند، اما با وجود چرخه معیوب بازهم به سوی اعتیاد بازمی‌گردند به همین جهت انتظار می‌رود شیوه نامه بومی بازاجتماعی کردن معتادان بتواند در این راه تسهیل ایجاد کند.

اودر بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه حاشیه‌نشینی موضوع بسیار مهم و از برنامه‌های ابلاغی این معاونت است، گفت: چنانچه حاشیه شهر مدیریت و ساماندهی نشود می‌تواند بستری برای حضور اراذل و اوباش و اتباع بیگانه شود، همچنین انواع آسیب‌های اجتماعی نظیر قاچاق کالا، انسان و قاچاق سوخت، ازدواج اتباع بیگانه با زنان ایرانی و تولد فرزندان فاقد هویت، تصرفات غیر مجاز اراضی دولتی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز همگی از معضلات حاشیه شهر کرمان محسوب می‌شوند.

قویدل افزود: پس از بازدید رئیس کل دادگستری استان تصمیم به ایجاد پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی، قضایی در شهرک صنعتی کرمان گرفته شد تا از این طریق این معاونت وظایف دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی را مطالبه گری کند و با انسجام و هدایت گری نسبت به پیگیری امور و رفع مشکلات و معضلات اقدام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اظهار کرد: پس از راه اندازی پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی، قضایی برای انتقال کوره‌های آهک پزی که علاوه بر وجود مشکلات بهداشتی و زیست محیطی و چاه‌های خطرناک، برای شهروندان نیز آسیب و مزاحمت ایجاد کرده و به پاتوق معتادان متجاهر تبدیل شده اند، برنامه ریزی شده است.

او با اشاره به اینکه شناسایی ۳۰۰ سمن در سطح استان کرمان و برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت و توان آن‌ها در پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی انجام شده است ،گفت: همچنین مشکلات اهالی منطقه به همت گروه‌های مردمی شناسایی و به این پایگاه اعلام شده است و حضور معاون دادستان در پایگاه اثرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

قویدل با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته عنوان کرد: این طرح پارسال با موفقیت در شهرستان زرند اجرا شد و امسال نیز در سطح استان عملیاتی می‌شود و با توجه به نتایج مثبت آن می‌تواند به الگویی در سطح کشور تبدیل شود.

قویدل با اشاره به اینکه سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) اشرافیت دادستان‌ها و مقامات قضایی درخصوص آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد، گفت: سجام با ۶ هزار و ۵۰۰ نفر کاربر در استان کرمان تاکنون گزارش‌های فراوانی را در موضوعات مختلف به ویژه کرونا دریافت کرده است، به گونه‌ای که تعداد این گزارش‌ها در بحث پیشگیری از شروع بیماری کرونا به ۹۵۰ گزارش می‌رسد.

ماموران جهاد کشاورزی تغییرات غیر مجاز در باغ‌ها را رصد کنند

رییس اداره پیشگیری‌های حقوقی و قضایی قوه قضائیه گفت: ماموران جهاد کشاورزی موظف هستند با همکاری نیروی انتظامی، نسبت به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیر مجاز در حال اجرا در اراضی زراعی و باغی اقدام کنند.

 امید غلامی، رییس اداره پیشگیری‌های حقوقی و قضایی قوه قضائیه طی بازدید از حوزه قضایی شهربابک که باحضور مهرداد عارضی معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی قوه قضائیه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان و کارشناس مسئول اداره پیشگیری‌های حقوقی و قضایی قوه قضائیه، انجام شد، گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره بر غیرقابل جبران بودن نابودی اراضی کشاورزی تاکید کرده اند و ریاست قوه قضاییه نیز در خصوص برخورد قاطع با تغییر کاربری اراضی زراعی و ضرورت ایجاد رویه واحد برای اجرای مقررات ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اصرار و تکالیفی را معین کرده اند.

رییس اداره پیشگیری‌های حقوقی و قضایی قوه قضائیه بیان کرد: ماموران جهاد کشاورزی مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون  حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها موظف هستند نسبت به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیر مجاز در حال اجرا در اراضی زراعی و باغی اقدام کنند.

غلامی تصریح کرد: پس از اعلام مدیریت جهاد کشاورزی برای اجرای مقررات ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، بایستی فورا نماینده خود را به عنوان ناظر به محل اعزام و ضمن انجام همکاری‌های لازم بر اجرای بدون تبعیض قانون نظارت کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار