وجود قدیمی‌ترین وقف نامه خطه خراسان در نیشابور

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: قدیمی‌ترین وقف نامه خراسان بزرگ (رضوی، شمالی و جنوبی) در نیشابور قرار دارد که مربوط به سال ۷۷۷ هجری قمری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت السلام صادق خلیلی رئیس اداره اوقاف و اموره خیریه نیشابور گفت: قدیمی‌ترین وقف نامه خرسان بزرگ (رضوی، شمالی و جنوبی) در نیشابور قرار دارد که مربوط به سال ۷۷۷ هجری قمری می شود و  متلعق به بقعه امام زاده عمادالدین (ع) در روستای پیر شهرباز بخش سرولایت نیشابور است که از سوی مهدی خان فرزند تیمور خان غزنوی وقف گردیده است.

او ادامه داد: شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان دارای ۲ هزار ۸۱۲ موقوفه می باشند که از این میان ۲ هزار ۵۴۷ موقوفه تحت مدیریت اداره اوقاف و ۲۶۵ موقوفه بوسیله متولیان مدیریت می شود.

رئیس اداره اوقاف و اموره خیریه نیشابور ادامه داد: از شاخص‌ترین موقوفات نیشابور می توان از موقوفات مربوط به مسجد جامع که حدود ۲۵۰ رقبه می باشد نام برد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیره نیشابور با اشاره به اینکه به روز رسانی اسناد در واحد اجرات طبق نظریه کارشناسان اجرا میشود گفت: در یک سال گذشته ۲۱ هزار ۱۹۳ قرارداد اجاره رقبات موقوفات با در نظر گرفتن حق موقوفه و مستاجرین مطابق نرخ منطقه‌ای و نظریه کارشناسان رسمی دادگستری انجام می‌شود و همچنین در املاک روستایی مطابق نظریه خبرگان محلی این موقفات به اجاره داده می شود.

حجت السلام خلیلی با اشاره به اینکه امکان واگذاری زمین‌های موقوفه نیست بیان کرد: در زمین‌های موقوفه می توانیم به صورت مشارکتی در حوزه‌های کشاورزی، نیروگاه خورشیدی و. سرمایه گذاری کنیم.

انتهای پیام//ر. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.