فیلمی قدیمی از تشییع پیکر اسقف اعظم ارامنه در تبریز با حضور پرشمار آذری‌ها

فیلمی کمتر دیده شده از اتحاد تاریخی آذری‌ها و ارمنیان در مراسم تشییع پیکر نرسس ملیک تانگیان اسقف اعظم ارامنه در شهر تبریز را مشاهده می‌کنید.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، وقوع جنگ بر سر قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باعث شده تا اتحاد تاریخی که بین ارامنه و آذری‌ها از دیرباز وجود داشته است به فراموشی سپرده شود، اما اقوام آذری و ارمنی برای سالیان متمادی در کنار هم زیسته‌اند و از خدمات یکدیگر بهره‌مند شده‌اند.

۷۲ سال پیش در چنین روزهایی پیکر نرسس ملیک تانگیان اسقف اعظم ارامنه آذربایجان ایران با حضور ده‌ها هزار نفری آذری‌ها و ارمنی‌ها در شهر تبریز به خاک سپرده شد.

نقل است این مرد چنان در بین تبریزی‌ها محبوب و مورد احترام بود که در تمام مسیر مراسم تشییع، آذری‌ها زیر تابوتش را گرفته بودند‌.

ملیک تانگیان از سال ۱۲۹۱ تا ۱۳۲۷ هجری شمسی(۱۹۱۲ تا ۱۹۴۸ میلادی) به مدت ۳۶ سال مسئولیت جامعه ارامنه‌ آذربایجان ایران را در دوران دو جنگ جهانی بر عهده داشت.

اسقف ملیک تانگیان از طرف مرکز کلیسایی اجمیادزین ارمنستان به تبریز اعزام شده بود. وی از نظر علمی از روحانیون معتبر بود و کتاب‌هایی را در زمینه دستور زبان ارمنی و مبانی حقوق کلیسای ارمنی به رشته تحریر درآورده است.

اسقف ملیک تانگیان در جریان وقایع جنگ جهانی دوم و اشغال تبریز به دست روس‌ها، به مردم تبریز کمک‌های فراوانی کرده بود.

در ادامه فیلمی از مراسم تشییع نرسس ملیک تانگیان با حضور پرشمار مردم تبریز را مشاهده می‌کنید.


بیشتر بخوانید


 

 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
ارامنه از افراد بسیار مهربان و مثبت هستند امیدوارم بین ایشان و آذربایجان صلح بر قرار شود از هموطنان ایرانی ارامنه در ارمنستان و آذربایجان زندگی میکنند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام فیلم به خوبی نشان می دهد که در گذشته مردم با داشتن نژاد های مختلف و ادیان و مذاهب متفاوت با رعایت اصول اخلاقی و احترام متقابل در کنار هم زندگی می کرده اند ومتاسفانه در زمانه ی حاضر تمام خصوصیات نیک اخلاقی وانسانی به نازل ترین سطح رسیده با آرزوی روزی که برگردیم به اصل خویش که انسانیت است وخصاِل والای بشری.
Iran (Islamic Republic of)
F
۱۵:۳۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
این حرکت نمونه ی بارز از فرهنگ بالای مردم آذربایجان رو به تصویر میکشد که فارغ از هر گونه اختلافات دینی و فرهنگی به بزرگان اقوام مختلف احترام گذاشته اند.
آخرین اخبار