در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

حادثه ای تلخ تر از کرونا؛ ایران در یک قدمی پیرشدن

زنگ خطر برای جمعیت ایران به صدا آمده، مسئله ای که امروزه به یک بحران جدی تبدیل شده و ممکن است آینده تلخی را برای ایران رقم بزند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت ایران پیرتر می‌شود، ایران یک قدم تا سالمندی، بحران جمعیت، تله برای ایران و صدها تیتر‌ تلخ خبری دیگر که در رسانه ها، فضای مجازی و روزنامه‌ها به صورت مرتب در چندسال اخیر در حال انتشار است، خبری که شاید به ظاهر تلخ نباشد، اما در صورت عدم کنترل می‌تواند آینده تلخی برای ایران داشته باشد.

خانواده‌های ایرانی با مرور زمان در حال کوچک و کوچکتر شدن هستند، خانواده‌های اصیل ایرانی که از ۷ و ۹ نفر به ۴ نفر و امروز به سه تا دو نفر رسیده است و امروزه گزارش‌های جهانی نشان از آن دارند که تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی کمتر از یک خانواده اسرائیلی، انگلیسی و آمریکایی است. متاسفانه نرخ فرزند آوری در ایران بیست پله از آمریکا پایین‌تر است و رژیم صهیونیستی دو برابر نرخ فرزندآوری ایران را در اختیار دارد. همچنین نرخ باروری در ایران نیز پایین‌ترین مقدار در میان کشور‌های مسلمان است و آلبانی با رقم ۱.۵ رقیب اروپایی ایران محسوب می‌شود.

کارشناسان و جمعیت شناسان در دنیا با بررسی‌هایی که بر روی جمعیت ایران داشته اند، به این نتیجه رسیده اند که جمعیت ایران در طی ۲۰ سال آینده به سمت پیر شدن خواهد رفت، این درحالی است که وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در ۲۲ مهر ماه سال جاری با اشاره به اینکه ایران دارای ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند است، اظهار کرد: سن سالمندی ۶۰ سال تعریف شده و در برخی از کشور‌های توسعه یافته سن سالمندی ۶۵ سال مدنظر است. در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کنونی کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند و این درحالی است که در سال ۵۵، فقط ۵ درصد جمعیت کشور سالمندان بودند و طی ۴۰ سال جمعیت سالمندان ایران دو برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور‌های توسعه یافته طی ۱۰۰ سال با جمعیت دو برابری سالمندانشان رو به رو شده‌اند، گفت: طی ۲۰ سال آینده جمعیت سالمندان کشورمان دو برابر می‌شود و ۲۰ درصد جمعیت در ۲۰ سال آینده سالمندان هستند. در سال ۸۵ به ازای هر ۱۱۶ مرد سالمند، ۱۰۰ زن سالمند وجود داشت اما از سال ۸۵ به بعد جمعیت زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند شده است در واقع سالمندی زنانه‌تر می‌شود.

زنگ خطر برای جمعیت ایران/ ورود جمعیت به ایران از سایر کشورها

محمد اسماعیل اکبری مشاور سازمان جهانی بهداشت در اولین نشست تخصصی که در زمستان سال گذشته برگزار شد اظهار کرد: اصلاح ساختار جمعیتی باید هدف قرار گیرد و این نسبت‌ها اصلاح نمی‌شود مگر با فرزند آوری؛ لزوما تشویق ازدواج به نتیجه نمی‌رسد، زیرا سه تا ۶ سال طول می‌کشد تا یک زوج صاحب فرزند شوند.

اکبری با بیان اینکه حتما باید اعلام کرد که در هر خانواده ۴ فرزند هدف است، گفت: جمعیت سالمند باید زیر ۶ درصد باشد و جامعه سالمندی در کشور ما رشد کرده است که این یعنی یک خلاف دارد اتفاق میفتد.

متاسفانه برخی از کارشناسان جمعیت در کشور ما به سادگی از همه مسائل مهم و واقعیت‌های موجود دنیا در مبحث مدیریت جمعیت چشم پوشی کرده‌اند و کنترل جمعیت، تنظیم خانواده و بهداشت فرزندآوری را دقیقا در همان الگوی غربی و با همان دلایل، راهبرد‌ها و منابع پیگیری می‌کنند.

با تمام این حرف‌ها ایران تنها یک قدم تا تبدیل شدن به کشور سالمندان فاصله دارد، کاهش آمار ازدواج و در کنار آن کاهش آمار فرزندآوری دست به دست هم داده‌اند تا کشورمان ایران این یک قدم را خیلی سریع طی کند.

میزان ولادت در ۵ سال اخیر را اگر مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که هر ساله آمار ولادت در حال کاهش است. در سال ۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۱۸۳ نوزاد، در سال ۹۵ یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۳ نوزاد، در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۸۶۱ نوزاد، در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۹۱ نوزاد و در سال ۹۸ یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۴ نوزاد در ایران متولد شده‌اند.

کاهش نرخ فرزند آوری مسئله‌ای است که سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب به صورت مکرر آن را برای زوج‌های جوان یادآور شده‌اند. ایشان در تاریخ ۹۲/۰۸/۱۹ در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله جمعیت است.

همچنین محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان که هفته گذشته برگزار شد، با اشاره به رشد جمعیت سالمندان اظهار کرد: سن ۰ تا ۱۵ سال در جامعه ما کاهش پیدا کرده و امید به زندگی کم شده است و این نشان می‌دهد که جامعه ما در حال حرکت به سمت پیر شدن است، البته از پیر شدن جامعه استقبال نمی‌کنیم، اما با پیر شدن، افراد باید بتوانند رشد خود را حفظ کنند و شرایط مطلوبی در دوره سالمندی داشته باشند، لذا ضروری است که برای سالمندان امید به زندگی ایجاد کنیم تا زندگی با نشاطی را در دوران سالمندی خود سپری کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه شورای ملی سالمندان نگاه ویژه‌ای به حوزه سالمندی دارد، گفت: این شورا علاوه بر توجه به وضعیت معیشت و سلامت سالمندان، به نشاط اجتماعی سالمندان، حضور سالمند در جامعه و حضور فعال همزمان با سلامت سالمند تأکید دارد.

وی تصریح کرد: سند ملی سالمندان پیش بینی می‌کند با توجه به اینکه رشد جمعیت سالمندان قابل ملاحظه است، باید توجه ویژه‌ای به نیاز‌های سالمندان کنیم. جمعیت سالمندان از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده و پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۰ جمعیت سالمندان کشور دو برابر شود، این در حالی است که در کشور‌های دیگر طی ۱۰۰ سال این رشد جمعیت سالمند وجود داشت.

زنگ خطر برای جمعیت ایران/ ورود جمعیت به ایران از سایر کشورها

کشور ایران که یکی از کشورهای پرجمعیت جهان در گذشته بوده است، اکنون با کمبود جمعیت دست و پنجه نرم می کند. رسول صادقی جمعیت شناس دانشگاه تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز در این باره اظهار کرد: سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۹۳ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که یکی از جامع‌ترین و موثق‌ترین سند‌های سیاستی است که رویکرد پویا، سیستمی و چند بعدی به جمعیت دارد.

او در ادامه بیان کرد: با این حال ۶ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در کشور می‌گذرد، اما موفقیت لازم را در حوزه جمعیت نداشته است، زیرا موانع و چالش‌هایی در اجرای این سیاست وجود دارد.

این جمعیت شناس با اشاره به موانعی که بر سر راه اجرای این سیاست‌ها بوده است، گفت: یکی از این موانع این است که برنامه راهبردی و اجرایی منسجمی در این زمینه وجود نداشته است و دلیل دیگر آن عدم تخصیص بودجه است.

صادقی افزود: خیلی از کشور‌هایی که آمار باروری‌شان کاهش داشته است برای حل این موضوع بودجه‌ای را برای حمایت خانواده و فرزند آوری اختصاص می‌دهند که این امر در کشور ما محقق نشده است.

او دلیل دیگر را آشفتگی نهادی دانست و گفت: ساختار منسجم و یک نهاد متولی برای اجرا و حمایت این موضوع وجود ندارد که همین موضوع سبب شده است که نهاد‌های متعددی به وجود آید که به صورت مجزا خودشان اقداماتی را انجام دهند.

صادقی تصریح کرد: یکی دیگر از موانع و چالش‌ها، عدم حمایت از اجرای پروژه‌های جمعیتی است که متاسفانه از این پروژه‌ها حمایت جدی نشده است. عدم حمایت از پروژه‌های جمعیتی و تخصیص ندادن بودجه‌ای خاص برای حمایت خانواده و تشویق آنان به فرزند آوری سبب شده است که مسئله جمعیت برای ایران به یک بحران تبدیل شود.

سید حسن حسینی کارشناس جمعیت نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره اظهار کرد: جمعیت ایران سالانه به صورت قابل توجهی در حال کاهش است و نرخ فرزندآوری در بین خانواده ها و زوج ها جوان کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه زوج های جوان انگیزه ای برای فرزندآوری ندارند، گفت: مشکلات اقتصادی سبب شده است تا زوج های جوان به فرزند فکر نکنند که این موضوع بسیار تلخ و بحران انگیز خواهد بود.

این کارشناس جمعیت با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی مانعی برای فرزندآوری نیست، بیان کرد: مشکلات اقتصادی، مشکل کوچکی برای عدم فرزندآوری که بهتر است زوج های جوان به آن توجه نکنند.


بیشتر بخوانید
کشور‌های جهان چگونه با «بحران جمعیت» دست و پنجه نرم می‌کنند؟
بحران؛ خانواده ایرانی کوچک‌تر از خانواده غربی
مردم ایران بیشتر در چه سنی ازدواج می‌کنند؟ / ۳۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشتر طلاق می‌گیرند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۹
مشکلات اقتصادی تورم بالا نداشتن شغل درست وصد البته دختران امروزی و قانون مهریه سبب شده بسیاری از جوانان ازدواج را برای همیشه فراموش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۲ دی ۱۳۹۹
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
F
۲۳:۴۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
فقط آمار و ارقام نیس که سن پیری رو نشون میده.وجوان بیست و پنج ساله که حس پیری می‌کنه رو هم به آمارتون اضافه کنید فکر کنم جامعه ی پیر ما بالای ۷۰ درصد هست.البته این نظر منه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اگه قرار بود هیچکی بچه دار نشه، نوبت به تو خود نیامدی از دگران.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خنده تلخ من از گریه غم انگیز تراست۰کارم از گریه گذشته است من بدان می خندم۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
پنج ساله ازدواج کردیم،هزینه بچه دار شدن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
وضع مالی اقتصادی توپ توپه بچه میخواهیم چکار
الکی بچه بیارن پولشونو خرج کنند......
علتش را نمیدانیم شما میدانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
دیگه دیره جمعیت پیره داره میره که بمیره دیگه دیره خیلی دیره این چرندیات تو گوش مردم نمیره سخته سخته خیلی سخته که دلار بشه 700 ریال
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۳:۴۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
بچه دار شدن تو این شرایط برابر با کودک آزاری است .....امیدوارم فهمیده باشید....
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۱۳:۳۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
الان این کرونا لعنتی آدم پیری باقی نزاشته که!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
بهتر از این نمیشه ...اخه با کدوم اینده شغلی و ثبات اقتصادی ادم فکر ازدواج و فرزند اوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
دکتر یعقوب زارعی
۱۳:۲۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
منی که پزشک متخصص ارتوپدی هستم باید بعد از این همه درس خوندن واسه یک لقمه نون صبح تا شب توی مطب کار کنم و اخرشم بدلیل مشکلات مالی نتونم ازدواج کنم چه برسه به فرزندآوری
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۳:۲۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
نمیدونم این گزارشارو میزارین چی بشه به شغل پایدار قسم به متناسب بودن حقوق با تورم قسم وفتی خودم دارم زجر میکشم چرا بخام بچه ای رو بیارم که نتونم ارزوهاشو براورده کنم این اقتصاد از ریشه مشکل داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
هر کس در این شرایط اسفناک ازدواج کند ، به 96درصد مردم ایران خیانت کرده
Netherlands
M
۱۳:۱۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
کارشناس دلخوشی دارید.من بعید میدونم باتوجه به بند آخر این بزرگوار کارشناس باشند بیشتر توهم زده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
نگران نباشید امریکا رو به افول هست !!!
Germany
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
کسی که بخواهد ازدواج کند ، با 30 میلیون تومان هم میتواند عقد و عروسی برگزار کند و جهیزیه بخرد . اینها همه اش بهانه ست . مشکللات اقتصادی بهانه ست .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۵۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با 30 تومن؟
کجا داری زندگی میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
وقتی ۳۰ سالمونه، شغل نداریم و در خانه پدر مادرمان هستیم ازدواح و بچه چه معنی میده؟ حماقت نیست؟ پدران و مادران ما چه گناهی دارن که باید تا آخر عمرشون جور مارو بکشن؟
Ireland
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
شماها فقط حرف خودتونو میزنید . بهتر بگم به کرسی میشونید..
شغل آوری کنید . جمعیت تحویل بگیرید..
آخه کی بدون شغل میره ازدواج کنه؟
مگه مخشو گچ گرفتن؟!
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۲:۵۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
شما فقط کار بده به من. من هم زن میگیرم هم بچه دار میشم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
حادثه ای تلخ تر از پیری فقر
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
سوالی که مطرح است این است که در حال حاضر. چه فکری برای اشتغال جوانان فعلی کرده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مثلا الان بری شرکت کار کنی با حقوق وزارت کار میتونی ازدواج کنی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
لطفا درج کنید پیامو ... هفته ای یبار همین اخبارو میگین خودتون ک میدونید علتش چیه ..پس لطفا هی اخبار تکرار نگین ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مشوق پیشکش شغل و مسکن رو تأمین کنید تا جوانان اقدام به ازدواج کنن.
الان من که متاهلم و یک فرزند دارم و در شرف تولد فرزند دوم هستم تحت فشار زیادی هستم و در خانواده 3 نفر مجرد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
در این شرایط اسف بار اقتصادی ازدواج و تولد فرزند کاری اشتباه و به دور از انسانیت هست. البته برای قشر متوسط و کم درامد.
Sweden
کشورپرست
۱۲:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
برای دهه 60 هنوز اشتغال ایجاد نکردید تمام عمرشونم درس خوندن تا بیکار بمونن و پیر شن هنوز ازدواج هم نکردن چه رسد بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اگر پایه اقتصادی کشور لنگ باشه همه امورات دیگر حتی معنویت جامعه نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت لذا ابتدا باید فکری به اقتصاد مملکت شود وگرنه با این وضعیت اقتصادی حتی جوانان نیز احساس پیری میکنند چه برسد به سالمندان.
Iran (Islamic Republic of)
خادم دزفولی از دزفول
۱۱:۴۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
تنها راه برونرفت از این مشکل ایجاد شغل پایدار برای پسران است تامسئولیت پذیری یک خانواده رابپذیرند.هیچ راه دبگری وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
به امید جهانی با جمعیت کمتر و طبیعتی پاکیزه تر، کره زمین نهایتاً ظرفیتش برای زندگی سالم ساکنانش دو میلیارد نفر است نه ده میلیارد یا بیشتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اول باید اقتصاد درست بشه. ملت احساس امنیت و آرامش اقتصادی داشته باشن . بعد از چند سال خود به خود شیب افزایش جمعیت بیشتر میشه. وگرنه هیچ آدم گرسنه و بی پولی اگه عقل داشته باشه عائله زیاد نمی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
# نه به ازدواج نه به فرزند اوری نه به جمعیت زیاد نه به فلاکت و بدبختی نسل های آینده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۱۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
سلام. امیدواریم فرزندآوری زیاد شود.
Iran (Islamic Republic of)
تا
۱۱:۰۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خود مردم تصمیم گیرنده و انتخاب کننده و خودشان مقصرند ! متاسفانه به نتایج کارهایشان فکر نمی کنند فقط لحظه را می بینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
بعضی وقتا با حرف نزدن میتونی ب مردم کمک کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مشکلی بدتر از پیرشدن جمعیت شرمنده شدن سرپرست خانواده جلو بچه هاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با کدوم شرایط فرزند آوری؟؟؟؟!!!!
-
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
هیییییییییییییییییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اینکه خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اینده نگری فکر بسیار مطلوب و عاقلانه ای است ومدیریت بحران به ما میگوید همیشه حل اساسی ترین مشکل در اولویت قرار دارد و درحال حاضر مشکل ما مشکل نان شب و حل مسعله بیکاری و......... است چون اگر چشم خودرا به روی این مشکلات ببندیم خواهیم مرد و به سال 2020 نخواهیم رسید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۲۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خدارو شکر پیر بشیم شاید درست شد جامعه
Georgia
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
در کشوری که در طی حداقل 15 سال اخیر هر روز شرایط اقتصادی بدتر شده و هر روز به مشکلات اضافه می شود و امکان داشتن حداقل های زندگی مانند مسکن خوراک پوشاک و بهداشت تبدیل به آرزو می شود نمی توان با دادن دستور و بخشنامه و سیاستهای کلی و این حرفهای دفتری انتظار افزایش ازدواج و نهایتا جمعیت را داشت.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
در کشوری که در طی حداقل 15 سال اخیر هر روز شرایط اقتصادی بدتر شده و هر روز به مشکلات اضافه می شود و امکان داشتن حداقل های زندگی مانند مسکن خوراک پوشاک و بهداشت تبدیل به آرزو می شود نمی توان با دادن دستور و بخشنامه و سیاستهای کلی و این حرفهای دفتری انتظار افزایش ازدواج و نهایتا جمعیت را داشت.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
در کشوری که در طی حداقل 15 سال اخیر هر روز شرایط اقتصادی بدتر شده و هر روز به مشکلات اضافه می شود و امکان داشتن حداقل های زندگی مانند مسکن خوراک پوشاک و بهداشت تبدیل به آرزو می شود نمی توان با دادن دستور و بخشنامه و سیاستهای کلی و این حرفهای دفتری انتظار افزایش ازدواج و نهایتا جمعیت را داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
دیگه مگه ایرانیم مونده.
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۰:۱۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
ما جوانان دهه شصتی از انفجار جمعیت ضررهای زیادی دیدیم الان باید جمعیت کاهش پیدا کنه تا بچه های ما دیگه با مشکلات ما مواجه نشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
دو راه برای مرگ؛گزینه 1گرسنگی وگزینه دوم کرونا؟یک الی برکت الله هم بگیم به دولت بی تدبیر وناامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
این وضعیت نفرین ما بچه های دهه 50 هست که موش آزمایشگاهی شما شدیم و نابود شدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با هیچ روشی نمی توانید جلوی پیر شدن جمعیت رو بگیرید نه با زور نه با ممنوع کردن وسایل جلوگیری نه با هیچ وسیله ی دیگر شما از مردم میخواهید در این اوضاع آشوفته ی معیشتی که زوجها در خورد و خوراک و معیشت خود عاجز شده اند بچه دار شوند این بی معنی ترین و مسخره ترین درخواستی است که میشود داشت شما اگه وضع مردم را خوب کنید و رفاهشان را بالا ببرید اصلاً احتیاج نیست شما درخواست کنید بچه دار بشن خودشون بچه دار میشن مردم بهتر از شما فکر و تعقل میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۱۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اینها از برکات سوء مدیریت هااست .
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۰:۱۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
یه چیزی میگین ها.!!!فکر معیشت این فرزندها رو هم نکردین بعدش میگین فرزند بیارین. هنوز اوضاع اقتصادی برای خود زوجین مناسب نیست شما میگین یکی دیگه رو هم بیارین بدبخت کنین که چی.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۰۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مصائب و مشکلاتی که برای این ملت بوجود آوردید باعث شد که جوانان توانائی ازدواج و تشکیل خانواده را نداشته باشند. مسئول مشکلات این ملت شمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اصلا برامون مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اصلا اهمیتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اصلا مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مردم خرج خودشونو نمیتونن بدن خرج بچه رو چی جوری بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
وقتی که رفاه نیست مسئولان روز به روز بیشتر میشه اون وقت انتظار دارین جمعیت جون تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۹:۴۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
تو این گرونی و بیکاری و هرج و مرج جامعه ایا به نظرتون همون ازدواج هم دیگه صورت نمیگیره تا برسه بچه اوری اول فکری به حال این گرونی و بیکاری جوانان بکنید بعد ازدواج و فرزند اوری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اخه ملت بچه بیارن تو این مملکت که یه بدبختی دیگه به بد بختیاشون اضاف بشه
نه امیدی نه اینده ایی
پمپرز ۱۰۰ هزارتومنی نبود شیر خشک
ملت خودشون گرسنه میخوابن
بعد دولت به متولدین ۹۹ یارانه نمیده بعد میاین میگین پیر شده جمعیت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
باز دوباره شروع شد حرفهای کلیشه ای طرف نمیتونه یه کیلو مرغ بخره شکم خودشو سیر کنه بعد اینا انتظار دارن ۴ تا بچه بیاره من با این وضعیت تورم و اقتصاد داغون صد سال سیاه ازدواج نمیکنم چه برسه که بچه هم بیاری اونم بدبخت کنی
France
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
.اشکالی برای شما نداره.این چند درصد جوانی هم که هستند بواسطه عدم تامین اشتغال -درآمد و مسکن یا پیر میشن یا دخترامون در اختیار شیخنشینها قرار مگیرن وشما یکی دو درصد آقازاده ها میمونید یه مملکت.مگه شما اینا نمیخواهید؟!
Iran (Islamic Republic of)
پرستو
۰۹:۳۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خب مشکل اینه که بجای شاسی بلند دنا پلاس میدن به نماینده مجلس . . .
در همین راستا بهترین و مهمترین گام 24 ماه کردن سربازی بود که البته اونم برای فرزندان مسئولین نیست چون همشون دکترای نانو تکنولوژی هستن که باید برن علوم انسانی رو متحول کنن . . .
وقتی این همه عدالت هست بایدم مردم سریع ازدواج کنن و بچه دار بشن دیگه . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مشکلات اقتصادی، مشکل کوچیکیه؟! کاملا مشخص که کارشناستون اصلا مساله مالی نداره و نداری رو اصلا تجربه نکرده و به قول معروف شکمش سیر سیر که از گرسنه خبر نداره و از روی شکم سیری داره این حرف رو میزنه.! با توجه به اینکه سن ازدواج رفته بالا، به تبع خانمی که میخواد باردار بشه هم سنش واسه بارداری خطرناک و هم مشکلات جسمیشون اونقدری هست که نمی تونن بچه دار بشن.. دیگه مشکلات تغذیه ای و کمبودهای جسمی خانم ها هم بماند(کمبود هایی که بخاطر تغذیه ناکافی و نامناسب که از مشکل اقتصادی نشات میگره، بوجود میاد)... حرف زدن همیشه راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
منم مجردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با این اقتصاد رو به خاموشی.جای سوال داره که مردم چه طوری تا الان زنده موندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
واقعا فاجعه است. من پدرم هم سن من بود چهار تا بچه داشت. بعد فک کن الان 7 تا بچه داره. که هیچ کدوم نتونستن ازدواج کنن.چه برسه بخوان بچه بیارن. خب معلومه زنجیره از یه جایی یا از یه سالی به بعد قطع شده.
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۹:۲۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مردم مقصرن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۰۹:۱۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
نمیتونیم شکم خودمونوسیرکنیم داریم بابیکاری گرونی تورم دسته وپنجه نرم میکنیم اونوقت طفل معصومم دنیابیاریم ک ازمابدبخت تربشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
آهای مدیر مسئول و کارمندای yjc
سال 1343 دلار 75 ریال
سال 1355 دلار 70 ریال
سال 1378 دلار 9770 ریال
و الان 320000 ریال
بچه تغذیه و بهداشت میخواد
آموزش و امنیت میخواد
تربیت و تفریح میخواد
پوشاک و مسکن میخواد
شغل آبرومند با درآمد مکفی و از همه مهمتر آینده روشن میخواد
نه دولت و نه مردم قادر به تامین این امکانات با این قیمت دلار نیستند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
ما تو مردن خودمونم موندیم چه برسه به اینکه بعد خودمون چند نفر دیگه رو بدبخت کنیم.یه سر به هزینه های روزانه یه بچه یکساله بزنید ببینید کدوم فرد عاقلی فرزند میاره.با کدوم امید و پشتوانه.
-
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با کدوم پول می تونیم ازدواج کنیم همش گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
من برای خودم و امثال خودمون متاسفم که به دنیا امده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
باباجان گرانی هست
Germany
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
طرف شکم خودشو نمیتومه سیر کنه چه برسه به زن و بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
چیز عجیبی نیست.مسئولان محترم کاری با مردم کردند که از زندگی نا امید شده اند.ما دیگر خودمان هیچ امیدی به زندگی نداریم برای چه بچه بیاوریم و آنها را بدبخت کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
جوان ایرانی بالای ۳۰ سال اکثرا تحصیل کرده بیکار هستن
هیچ شغلی ندارن
بالای ۳۰ سال پول جیبی نداره
حالا شما بگو ازدواج فرزند اوری
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۹:۱۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
همین الانش برای ما کار نیست چه برسه ازدواج کنیم بچه بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۰۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
به جای اینکه نگران پیر شدن جامعه باشین نگران اقتصاد و معیشت مردم باشن بهتر نیست؟

طرف یه نفر رو اضافه کنه که چی بشه تو این وضعیت ؟

بخدا اون بچه هم حق و حقوقی داره الکی اذیتش نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با این گرونی تو خرج همین یکی موندیم تا برسه دومی دولت همینو می خواد اگه به فکر رشد جمعیت بود برای معیشت مردمش فکری می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با این رویه ای که در پیش گرفته فرزند که هیچ ازدواج هم ممکن نیست.
اینقدر به فکر کشورهای همسایه بودید که مملکت خودمونو فراموش کردید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
ما اصلا نمیتونیم تشکیل خانواده بدیم بعدشم با کدوم آینده یکی دیگه رو بدبخت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
ان شالله درست میشود با یاری حق و کمک امام زمان عج و یاری دستان پرخیر و برکت ولی امر مسلمین و مسلمات جهان...
الهم صل الله محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۵۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
من جوون مهندسم و کارمند،ولی جرات ازدواج ندارم،تو هر کاری هم مدیران و کارمندان پایین دست طوری برخورد و رفتار میکنن که انگار اشتباه کردم که تا به الان زنده موندم،نمیدونم،بعضی میگن ایران فقط تهرانه،پاشو برو تهران و چهارتا پارتی خوب پیدا کن،درسته یا نه نمیدونم،الله اعلم
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
جوون ها پول ندارن شکمشونو سیر کنن. اوضاع اقتصادی ملت وخیمتر از اونیکه کارشناستون فکر میکنه. علت کاهش جمعیت درصد بیشترش به اقتصاد مربوطه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
من الان جوون بیستو پنج ساله ام که میخام ازدواج کنم ولی وقتی این شرایطو در نظر میگیریم فکر میکنم برم اون دنیا ازدواج کنم بهتره چون شاید تواون دنیا تحریم نبودیمو تونستیم خونه و امکانات ازدواجو یجوری فراهم کنیم!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
من الان جوون بیستو پنج ساله ام که میخام ازدواج کنم ولی وقتی این شرایطو در نظر میگیریم فکر میکنم برم اون دنیا ازدواج کنم بهتره چون شاید تواون دنیا تحریم نبودیمو تونستیم خونه و امکانات ازدواجو یجوری فراهم کنیم!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
وقتی آینده مبهمه برای چی فرزند بیاریم مگه دیونه ایم بچه بیاریم بعدش هم بدبخت بشه با این اوضاع اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
جاااااااااااااااااااااااااااان نتیجه ظلم به بچه های صبور دهه 50 و 60 میشه همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خود کشی هم کنید فایده نداره
بلای که بر سر این مردم آمده شماها نمی فهمید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با مدرک دکتری با ماهی یک ونیم میلیون درآمد فکر اجاره خانه باشیم یا هزینه های سنگین فرزند آوری !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
همون بهتر پیر بشیم
نه که سربازی را حذف کردین برای جلوگیری از اتلاف عمر؟!
نه که خیلی جای خوبیه ایران فعلی برای زندگی برای چی باید بچه دار بشیم که بعدا بچمون بگه کاش اینجا به دنیا نمیومدم!
در ضمن میشه سن بازنشستگی را افزایش داد به 65 سال یا حتی 70 سال چون امکانات پزشکی بیشتر شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
تمام طرح های زد جمعیتی که تو این 40 سال اجرا شد رو برعکس کنند البته مبالغ و مقادیر رو 10 کنن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۲۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
مگه جوان‌ها دیوانه شدن ازدواج کنن تو این شرایط
Iran (Islamic Republic of)
زرشکی
۱۶:۲۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
دیدی میگن الهی پیرشی ننه دروغ نیست که!
آخرین اخبار