تاکید بر توسعه روابط ایران و ترکیه

استاندار آذربایجان شرقی بر توسعه همه جانبه روابط ایران و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه همکاری‌های خوب دو کشور ترکیه و جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی دارد ابراز امیدواری کرد با حضور سرکنسول جدید همکاری‌های دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

او افزود: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم کشور است و حدود ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور‌های همسایه دارد و با کشور ترکیه تنها ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که این قرابت می‌تواند زمینه ساز توسعه همه جانبه را فراهم کند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و ترکیه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، دو طرف بر افزایش مراودات بین دو کشور تاکید داشتند، اما شیوع کرونا باعث شده بسیاری از مراودات با مشکل مواجه شود که امیدواریم با باز شدن راه‌های هوایی ترکیه مراودات دو جانبه توسعه یابد.

پورمحمدی  استان آذربایجان شرقی را دارای ظرفیت‌های مهم صنعتی ، معدنی و کشاورزی در کشور دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۵ هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد و از نظر معدنی نیز با داشتن معادن مهم از جمله طلا و مس سهم خوبی در تولید ناخالص ملی داریم.

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی در شهرک سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند افزود: بیش از ۴۰ درصد سرمایه گذاران شهرک ترک هستند.

او همچنین خواهان توسعه تعاملات علمی دو کشور و تدوین برنامه‌هایی برای آشنایی هرچه بیشتر دو کشور با زبان و فرهنگ دو طرف شد.

هبک سرکنسول ترکیه در تبریز نیز در این دیدار با بیان اینکه مشکلات اداری و اقتصادی نباید موجب دلسردی تجار و بازرگانان دو کشور شود بر لزوم هم افزایی برای رفع این موانع تاکید کرد.

هبک با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود اشتراکات مهم تاریخی ، جغرافیایی و دینی دوطرف از همدیگر شناخت خوبی ندارند افزود: ایران کشور بزرگ، همسایه و برادر ماست و ما از نظر جغرافیایی، تاریخی و دینی به هم وابسته هستیم.

او همچنین خواستار احداث مراکز آموزش زبان ترکی استانبولی در شهر‌های مختلف ایران و همچنین آموزش زبان فارسی برای مردم ترکیه در جهت تقویت آشنایی‌ها و تعاملات  فیمابین  مردم با یکدیگر شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار