رالی گروه B، جنگ ناتمام سرعت و قدرت

رالی گروه B به دسته‌ای از مسابقات رالی اطلاق می‌شد که در دهه ۸۰ میلادی رواج داشتند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  رالی گروه B به دسته‌ای از مسابقات رالی اطلاق می‌شد که در دهه ۸۰ میلادی رواج داشتند. از نظر علاقمندان به مسابقات رالی و بسیاری منتقدان این مسابقات، این رشته ورزشی محبوب‌ترین سری مسابقات رالی بود. گروه B در بین مسابقات رالی، خشن‌ترین و بی‌رحم‌ترین بود. بر همین اساس FIA در سال ۱۹۸۲ قوانین این گروه را اصلاح و آن را به صورت رسمی پایه‌گذاری کرد.

قوانین گروه بی و خودروهای مشهور آن

خصیصه اصلی رالی گروه B نبود محدودیت برای تیونینگ و تقویت بدنه اتومبیل بود و نبود این محدودیت واسطه حضور خودروهای قوی و درنده‌ای مانند آئودی کواترو S1، فورد RS200، پژو ۲۰۵ توربو ۱۶ سوپاپ و پورشه ۹۱۱رالی، به مسابقات اتومبیل‌رانی رالی شد. همچنین در این گروه رالی شاهد محدودیت‌های نظیر استفاده از خودروهای تولید انبوه (۵۰۰۰ دستگاه در سال)، محدوده‌های وزنی خودروهای تیونیگ شده بسیاری را وارد این مسابقات کرد. تا جایی که قدرت موتور برخی از خودروهای شرکت کننده از ۲۵۰ تا ۵۰۰ اسب بخار افزایش پیدا می‌کرد. حذف این گونه محدودیت‌ها و حضور چنین خودروهایی، تب و تاب رالی گروه B را در بین علاقمندان به ورزش‌های رالی و خودروسازان بسیار بالا برد تا حدی که همچنان بسیاری معتقدند اشتیاق جمعی به ای مسابقات تکرار نشدنی بود. این اشتیاق و استقبال عمومی، عطش سرعت برای شرکت در این مسابقات را بین کمپانی‌های بزرگ و مشهور خودروسازی روز به روز افزایش می‌داد. به نوعی که در طول سال‌های برگزاری رالی گروه B خودروسازانی مانند آئودی، پورشه، ام‌جی، پژو، لانچیا، تویوتا، نیسان و فورد در تلاش مداوم برای رسیدن به حداکثر قدرت موتور بودند. (تصویر، تاریخچه و اطلاعات بیشتر درباره این خودروها را در دیوار خودرو دنبال کنید.) در بین خودروهای شرکت کننده در این گروه مسابقات، اتومبیل‌های زیر سوپراستارهای گروه B محسوب می‌شدند:

 آئودی کواترو S1

این خودرو برای اولین بار در ۱۹۷۲ معرفی شد. کواترو از یک موتور خطی ۵ سیلندر ۲۱۱۰ سی‌سی بهره می‌برد و بیشینه قدرت آن معادل ۴۹۳ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر بود. کواترو را وحشی‌ترین خودروی گروه Bمی‌دانستند که می‌توانست به سقف سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. این خودرو در طول حضورش در گروه B دو بار عنوان قهرمانی (سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۲) و دو بار عنوان نایب قهرمانی (سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۸۳ (را یه نام خود ثبت کرد.

فورد RS 200

این خودرو که به پوما معروف بود، توسط سایت اروپایی فورد و در بریتانیا معرفی و تولید شد. RS200 در ابتدا از یک موتور ۱۸۰۰ سی‌سی توربو شارژ ساخت فورد بهره می‌جست. این موتور سقف قدرتی معادل ۲۵۰ اسب بخار تولید می‌کرد. اما به منظور شرکت در گروه B فورد موتور RS200 را تقویت کرد و تغییرات اعمال شده روی موتور خروجی موتور را به ۴۵۰ اسب بخار ارتقاء داد. راز موفقیت RS200 در طراحی بدنه آن و استفاده از یک شاسی پیشرفته مشابه شاسی خودروهای فرمول 1 بود. این شاسی توسط تونی ساوات طراح سابق خودروهای F1 طراحی شده بود. فورد موتور تقویت شده خود را در وسط این شاسی نشاند تا مرکز ثقل و توازن وزنی خودرو تأمین شود. بدنه ساخته شده از کامپوزیت که وزن RS200 را تا ۹۶۰ کیلوگرم کاهش می‌داد روی این شاسی سوار می‌شد. به این ترتیب می‌توان گفت RS200 یک شاهکار مهندسی بود.

 پژو MI 16 205

۲۰۵ همان پژو نام آشنای ایرانی‌ها است که در یک برهه زمانی کوتاه در دهه ۷۰ وارد کشور می‌شد. پژو این خودروی کوچک و خوش ساخت خود را برای شرکت در گروه B ارتقاء داد و وزن را تا ۸۹۰ کیلوگرم رساند. موتور آن را به یک نمونه ۲۵۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی و یه نمونه ۱۷۸۵ سی‌سی توربوشارژ تغییر داد که بیشینه قدرت آن معتدل ۲۵۰ اسب بخار بود. ترکیب این قدرت، وزن خودرو و ارگونومی بدنه آن از ۲۰۵ یک هیولای واقعی ساخت.

 لانچیا دلتا S4

لانچیا این محصول خود را با کمک کمپانی مارتینی روانه رالی گروه B کرد. S4 دارای یک موتور خطی ۱.۸ لیتری بود با بیشینه قدرت ۴۸۳ اسب بخار. نکته جالب اینکه این قدرت از نظر مهندسین لانچیا قابل قبول نبود پس با تقویت مجدد موتور، سقف قدرت آن را به رقم غیرقابل باور ۱۰۰۰ اسب بخار رساندند. به این ترتیب S4 تبدیل به موشکی شد که غرش موتور آن، صدای دلنشین تعویض دنده‌ها و گیربکسش و فریاد خشم آلود در هنگام معکوس کردن دنده بینندگان رالی و خودرو بازان را محصور، رانندگان را هیجان زده برای کسب تجربه رانندگی با آن می‌کرد.

لانچیا ۰۳۷

۰۳۷ نیز که توسط مارتینی به سفارش لانچیا تیونینگ شده بود، قمار بزرگ این کمپانی در رالی گروه B بود. ۰۳۷ در واقع محصول کلاس لوکس لانچیا بود که به خودروی رالی تبدیل می‌شد. این خودرو در پیست گروه B شبیه به تانک می‌درخشید و موتور ۲ لیتری سوپر شارژ آن قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد. موتور ۰۳۷ در عقب خودرو نصب شده بود و از گیربکس ۵ سرعته دستی ساهت ZF آلمان برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب خود استفاده می‌کرد. بنابراین ۰۳۷ به کمک شاسی سبک فایبرگلاس خود به خودروی سرکش گروه B تبدیل شد.

اتمام رالی گروه B

اما رالی گروه B در اوج محبوبیت، به دلیل خشونت بالای مسابقات، سرعت سرسام‌آور خودروها، ازدحام جمعیت و علاقمندان در اطراف پیست رالی و تلفات بالای جانی و مالی در سال ۱۹۸۶ کنار گذاشته شد. مسئولین FIA گروه S را جایگزین گروه B کردند و پس از آن نیز مسابقات WRC جایگزین گروه S شد. اما یاد و خاطره گروه B همواره در خاطر علاقمندان رالی باقی ماند. چرا که این گروه علاوه بر فراهم آوردن عرصه حضور خودروهای افسانه‌ای رانندگان معرکه‌ای مانند مارکو آلن، هنری تویونن، میشل موتون (تنها راننده زن مسابقات گروه B) آیتلیو بتگا را نیز به خود دید. ترکیب معرکه خودروها و رانندگان افسانه‌ای حاضر در گروه B رالی تکرار نشدنی را ساخت که یوها کانکنن فنلاندی درباره آن می‌گوید: «گروه B برای مردان بود و WRC برای پسر بچه‌ها.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار