وزیر دفاع: ۹۰ درصد نیازمندی‌های دفاعی خودمان را تامین می‌کنیم/ برای فروش تسلیحات برنامه داریم

امیر حاتمی گفت: امروز می‌توانیم ۹۰ درصد نیازمندی‌های دفاعی خودمان را تامین کنیم و با اتکا به توانایی خودمان از کشورمان دفاع کنیم.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابعاد پایان تحریم تسلیحاتی ایران امشب ۲۷ مهرماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح مورد بررسی قرار گرفت.

امیر حاتمی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس با محدودیت و تحریم مواجه شدیم گفت: اوج مظلومیت ملت ایران و نیرو‌های مسلح در این بود تا چیزی به دست ما نرسد تا نتوانیم از خودمان دفاع کنیم، در آنجا بود که اهمیت خود اتکایی را فهمیدیم و باور کردیم که اگر می‌خواهیم از تمامیت ارضی کشور دفاع کنیم باید در دفاع خود اتکا باشیم.

او اظهار کرد: این موضوع باعث حرکت ما شد و ما حرکت کردیم، در حدی که امروز می‌توانیم ۹۰ درصد نیازمندی‌های دفاعی خودمان را تامین کنیم، ما طرح‌های دفاعی و عملیاتی خودمان را تدوین می‌کنیم و می‌توانیم با اتکا به توانایی خودمان از کشورمان دفاع کنیم لذا ارائه چنین الگویی به دنیا در شرایط تحریم و رسیدن به چنین توانمندی برای آمریکا بسیار تلخ است، اصولاً آن‌ها نمی‌خواهند چنین الگوی به دنیا ارائه شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ تمام تحریم‌های گذشته ایران را باطل کرد، اما محدودیت‌هایی را به وجود آورد که هر کسی می‌خواهد با ایران ارتباط در حوزه تسلیحات داشته باشد باید از شورای امنیت مجوز بگیرد. این محدودیت اگرچه در ظاهر خیلی بهتر از گذشته بود، اما با توجه به اینکه آمریکایی‌ها داشتند جلوی هرگونه ارتباط را با ایران می‌گرفتند و آن‌ها می‌خواستند در حوزه بهداشتی، دارو و کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان و کمک‌های مردمی اخلال ایجاد کنند که امروز به طور خودکار و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تمام محدودیت‌هایی که در حوزه تسلیحات پیش‌بینی شده بود برداشته شد و از امروز ما مجاز هستیم هر چیزی که نیاز داریم از دنیا تهیه کنیم و آنچه که دیگران نیاز دارند و می‌توانیم آن‌ها را تأمین کنیم به دیگران بفروشیم.

وزیر دفاع گفت: اهمیت این موضوع بیشتر از نگاه دشمنان ماست؛ زیرا دشمنان ما به خصوص آمریکایی‌ها در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کردند که این محدودیت‌ها برداشته نشود و یا محدودیت‌های جدیدی اعمال شود تا حدی که تمام حیثیت خود را پای این کار گذاشتند و هر آنچه می‌توانستند در این مسیر به کار بستند، اما حیثیت آن‌ها به کلی رفت و اتفاقی افتاد که تاکنون برای هیچ کشوری در شورای امنیت نیفتاده است.

او افزود: آن‌ها می‌خواستند با گرفتن این حق ملت و جمهوری اسلامی ایران را تحقیر کنند و لذا این موضوع از این جهت برای ما مهم بود، مجموعه‌ای از اتفاقات باعث شد تا ما این حق را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون بکشیم.

امیر حاتمی با اشاره به اینکه سوای تبلیغات انتخاباتی، دولت آمریکا به دلایل اساسی تری به دنبال تداوم تحریم تسلیحاتی ایران بود گفت: با تشدید تلاش غرب برای ناتوان کردن ایران از دفاع، ما باور کردیم که اگر بخواهیم از استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم باید خوداتکا باشیم.

او ادامه داد: ارائه الگویی که بدون پشتیبانی آمریکا و غربی‌ها بتواند روی پای خود بایستد، برای آن‌ها قابل قبول نبود، آن‌ها می‌خواستند با گرفتن این حق، ملت ما را تحقیر کنند، اما ما معتقد بودیم که حق خود را، ولو اینکه استفاده نکنیم، باید بگیریم.

امیر حاتمی در خصوص دکترین دفاعی ایران در شرایط جدید، گفت: اگر همه فرصت‌های دنیا نیز در اختیار ما قرار بگیرد ما از خود اتکایی دست بر نمی‌داریم و این موهبت را به طور جدی دنبال می‌کنیم، اما این شرایط فرصت‌هایی را برای ما به وجود آورده است که یک سوی آن استفاده ما از ظرفیت‌های دنیاست که می‌توان از فناوری‌های موجود در جهان استفاده کنیم و ما نیز می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم، اما دوستانی داریم که آن‌ها علاقه‌مند هستند و ما می‌توانیم از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم و برای تأمین بخشی از نیازهایمان از آن‌ها بهره ببریم.

وزیر دفاع گفت: منطق اقتصادی می‌گوید اگر کالایی را جهان تولید می‌کند ما می‌توانیم بر اساس منفعت اقتصادی از آن استفاده کنیم؛ البته این خود اتکایی که به دلیل تحریم‌ها به وجود آمد موجب شکل‌گیری یک ظرفیت عظیم در داخل کشور ما شد که کشور‌های مختلفی می‌توانند از این نیازمندی‌ها استفاده کنند. بر اساس اصولی که در جمهوری اسلامی ایران‌ها بر آن معتقدیم می‌توانیم این توانمندی خود را به کشور‌های دوست اهدا کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای خرید و فروش سلاح دارید یا خیر؟ گفت: زمینه خرید و فروش سلاح وجود دارد و ما در این خصوص برنامه داریم. از حدود یک سال قبل که آمریکا تلاش کرد این محدودیت‌ها تمدید شود به نوعی باعث شدند که بسیاری از کشور‌ها از توانمندی ما آگاه شوند و به ما مراجعه کنند. در این خصوص مذاکرات و صحبت‌هایی انجام شده و زمینه‌هایی برای فروش و تأمین نیازمندی‌ها وجود دارد که البته فروش ما بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

امیر حاتمی ادامه داد: محدودیت‌های شورای امنیت در هفت قلم مهم تجهیزات نظامی بود، اما در دیگر حوزه‌ها ما هم خرید داشتیم و هم فروش انجام دادیم. امروز نیز بسیاری از کشور‌ها به دنبال تأمین نیاز‌های شأن از ما هستند؛ به نظر من با این شکست که آمریکا در شورای امنیت خورد سلسله شکست‌های او تکمیل شد. به خصوص در نتیجه اقدامات دولت فعلی که موجب شد آن‌ها در شورای امنیت یک سلسله شکسته‌هایی خوردند. آن‌ها به جایگاهی رسیده‌اند که نمی‌توانند منافع خود را به درستی تأمین کنند و به همین دلیل سلسله شکست‌هایی را از ایران خوردند.

وزیر دفاع با اشاره به سفر مسئولان نظامی کشور‌های مختلف به ایران و بازدید از بخشی از تجهیزات دفاعی ایران، گفت: پیشرفت‌های دفاعی ایران برای مهمانان ما بسیار تعجب آور بود که چگونه است که با وجود تحریم‌ها ایران به این پیشرفت‌ها رسیده است. یکی از این وزرا که مهمان ما بود در بازگشت از سفر به ایران به رئیس‌جمهور کشورشان از توانمندی‌های ایران گفته بود و رئیس جمهوری آن کشور در تماس با رئیس جمهور کشورمان، پیشنهاد همکاری و مشارکت برای تولید تجهیزات دفاعی را دادند با وجودی که این کشور یک کشور پیشرفته است؛ البته من اینجا نمی‌توان نام آن کشور را ببرم.

وی پیشرفت‌های ایران را بسیار گسترده دانست و گفت: یکی از موضوعات و ابعاد توانمندی دفاعی ایران بحث موشکی است که امروز کسی در آن شک ندارد. ما امروز به یک قدرت موشکی قابل اتکا تبدیل شدیم.

امیر حاتمی پیشرفت‌های کشور در حوزه رزم زمینی را بسیار گسترده دانست و گفت: در حوزه رزم زمینی ما تمامی اقلام دفاع زمینی از جمله تانک، راکت انداز، تیربار و انواع خودرو‌های زره پوش و مانند طوفان را تولید کردیم و همه این تجهیزات آماده فروش است.

وزیر دفاع ادامه داد: در حوزه هوایی نیز به توانمندی‌های منحصر فردی دست یافته‌ایم که شاید کمتر به آن اشاره شده است. ما توان تعمیر و نگهداری انواع هواپیمای غربی، شرقی و پهپادی را داریم که کمتر کشوری این توان را دارد؛ همچنین بالگرد‌ها را به روز و اورهال می‌کنیم. در حوزه دریا نیز توان ساخت زیر دریایی و شناورها، موشک‌ها و انواع رادار و تسلیحات را داریم و در سطح قدرت‌های بنام جهان هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه الکترونیک گفت: امروز انواع بی سیم، رادار و تجهیزات الکترونیک در داخل کشور ما تولید می‌شود و ما نیاز به خارج از کشور نداریم. در حوزه پدافند نیز در برد بلند، متوسط و کوتاه دارای دایره گسترده از تجهیزات دفاعی مانند سامانه سوم خرداد و باور ۳۷۳ هستیم.

امیر حاتمی ادامه داد: ما بر اساس اصول مان حاضر به همکاری با کشور‌ها هستیم، اما به خاطر پول هیچگاه باورهایمان را زیر پا نمی‌گذاریم. در صورتی که آمریکایی‌ها تجهیزات گسترده‌ای را در اختیار عربستانی‌ها قرار می‌دهند که علیه مردان مظلوم یمن به کار بگیرند ما تجهیزات مان را در اختیار کشور‌هایی قرار می‌دهیم که بخواهند این تجهیزات را در دفاع مشروع خود به کار بگیرند و از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.

وزیر دفاع در باره حوزه پیشرفت راداری کشورها، گفت: ایران در حوزه رادار یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در سطح جهان است. ما در حوزه راداری کاملاً پیشرفته هستیم و با فناوری‌های روز و کارآمد، رادار‌های مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم و تمام آسمان کشور با رادار‌های تولید داخل و به‌روز شده رصد می‌شود.

وی ادامه داد: همه آدم‌های منصف امروز اعتراف می‌کنند که ایران جزو پنج شش قدرت برتر پهپادی جهان است که بخشی از آن‌ها در سالروز صنعت دفاعی در مردادماه رونمایی شد. انواع پهپاد‌هایی که در سطوح مختلف و با تجهیزات مختلف به کار گرفته می‌شود را تولید می‌کنیم. ما با اتکا به این توانمندی‌ها می‌توانیم در بازار جهانی به رقابت بپردازیم.

وزیر دفاع در خصوص مزیت تسلیحات ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی گفت: تجهیزات تولید شده ایران از قیمت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خوب شد با رفع تحریمهای تسلیحاتی می توانیم سلاح بخریم که از فقر مان دفاع کنیم!!!
-
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خدا نگهدارتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
صادرات به کشورهای دیگر و تحریم کشور های سرکش و یاغی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
با این تحریم ها نفت نمیتوانیم بفروشیم چه رسد به سلاح.
ملت از فقر له شدند.سلاح چه به کار این ملت مفلوک می رسد.
شما خودتان سیر هستید از مردم و فلاکتهاشان خبر ندارید .فردای قیامت از دست همه تان به خداوند شکایت خواهم برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
خوبه
آخرین اخبار