افزایش سن ازدواج، تقویت کننده روابط خارج از عرف دختران و پسران

یک روانشناس خانواده گفت:با توجه به مشکلات اقتصادی و و کم توجهی به ایجاد خانواده، ازدواج نکردن جوانان در حال افزایش است.

افزایش سن ازدواج، تقویت کننده روابط خارج از عرف دختران و پسرانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان دکترنصرت الله میرمعینی،  روانشناس همدانی با بیان اینکه بهترین سن برای ازدواج دختران ۲۲ تا ۲۶ سال و برای پسران ۲۹ تا ۳۲ سال است، گفت: پایین آمدن سن بلوغ جنسی در کنار افزایش میانگین سن ازدواج جوانان بیانگر افزایش فاصله بلوغ جنسی و ازدواج بوده و از نظر روانشناسی تجرد طولانی مدت ریشه بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

او با بیان اینکه  ازدواج مانع  بی بندوباری و عصبیت اجتماعی می شود افزود: این سوال که چرا ازدواج جوانان به تأخیر می‌افتد؟ را می‌توان از دو منظر مورد بررسی و کنکاش قرار داد؛  اول  تمایل و منظر دیگر مسئله امکان است به طوریکه جوانانی که در سن ازدواج تمایلی به ازدواج ندارند و جوانانی که اگرچه متمایل به ازدواج هستند، اما امکان ازدواج را ندارند.

این روانشناس با بیان اینکه درصد کسانی که تمایل به ازدواج ندارند، بسیار کم است، اضافه کرد: وقتی سن ازدواج در دختر و پسر بالا می‌رود با موضوع وسواس در انتخاب برای ازدواج مواجه می‌شویم به گونه ایکه افراد به دنبال انتخابی بی عیب و کاملاً ایده آل هستند بنابراین دچار اضطراب شده و یا برخی از آن‌ها به مرحله‌ای می‌رسند که از ازدواج منصرف می‌شوند.

میرمعینی اضطراب، تنهایی، اعتماد به نفس پایین، کاهش امید به زندگی، افسردگی ناشی از تنها ماندن، افت انگیزه، احساس پوچی، رکود، رخوت، احساس ناتوانی، مرگ زودرس، فاصله گرفتن از خانواده و جامعه و عدم فرزندآوری را از آسیب‌های ناشی از تأخیر و بالا رفتن سن ازدواج در جوانان برشمرد.

او با بیان اینکه با افزایش سن ازدواج و کاهش زاد و ولد جامعه تعادل جمعیتی را به لحاظ سنی از دست داده و پیر می‌شود، ادامه داد: برقراری رابطه‌های کوتاه مدت با عنوان دوستی با جنس مخالف هم از تبعات دیگر این مسئله است و از آنجایی که تضمینی برای این رابطه‌ها وجود ندارد خود تبعاتی به همراه دارند و جوان دچار چندگانگی در روابط خود می‌شود.

کارشناس خانواده با بیان اینکه  ازدواج سفید  در کشور و کلانشهر‌ها در حال افزایش است و دختر و پسر با هم به توافق می‌رسند که بدون تعهد در کنار هم زندگی کنند افزود:در ازدواج سفید دختر و پسر بدون تعهد به راحتی یکدیگر را ترک می‌کنند که باعث آسیب عاطفی به یکی از طرف ها  یا هردو طرف می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.