ارسال بیش از هزار و ۶۰۰ اثر به سیزدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد/ اواخر آذر نمایشگاه مجازی کتاب برگزار می‌شود

نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد، در سالن زنده‌یاد عاشوری با حضور ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ابراهیم حسن بیگی دبیر جایزه ادبی جلال آل احمد و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی برگزار شد.

ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در این مراسم گفت: در سال جاری سیزدهمین دوزه جایزه ادبی جلال را برگزار می‌کنیم. با توجه به ادغام موسسه‌های فرهنگی، می‌خواهیم در حد بضاعتمان یک گام رو به جلو برداریم.

او افزود: علاوه بر فعالیت‌هایی که دفتر گسترش و ادبیات داستانی انجام شد، سایر معاونت‌های فرهنگی هم کار‌های خود را دنبال کردند و شرایط کنونی باعث رکود فعالیت‌های موسسات ما نشد. علاوه بر فعالیت‌های روتین فعالیت های مناسبتی از جمله نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و شعرخوانی در محرم و صفر را اجرا کردیم. جلسه‌های نقد و بررسی آثار را هم برگزار کردیم. اولین فعالیت روتین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سال جاری برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد است. امسال بحث جلال شناسی را با عنوان طرح پدیده داریم. در این طرح پژوهشی روی ادبیات داستانی کار می شود. نگاه دوم ما در جایزه ادبی جلال، توجه به بعد بین‌المللی است. در اولین گام پیوست منطقه‌ای را در نظر گرفتیم و جامعه هدفمان در گام نخست کشور پاکستان است.

در ادامه، ابراهیم حسن بیگی دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: سعی ما در دوره های گذشته جایره ادبی جلال آل احمد این بود که آثار از روی حبّ و بغض داوری نشوند. در هنر نمی‌توان همه را راضی کرد؛ چون معیار‌های ثابتی برای قضاوت در هنر وجود ندارد. با این حال تلاش کردیم با داوری درست و منصفانه اکثریت از نتایج راضی باشند.

سپس، مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد بیان کرد: تا امروز هزار و ۶۹۱ اثر به دبیرخانه جایزه ادبی جلال رسیده است. در بخش های ادبیات داستانی ۸۱۴ اثر، داستان کوتاه ۲۲۴ اثر، مستندنگاری ۴۷۰ اثر و نقد ادبی ۷۳ اثر به دبیرخانه ما رسیده است. بخش ویژه‌ای را هم در جایره ادبی جلال آل احمد، به بررسی آثار دفاع مقدسی به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس کشورمان اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد: سیزده سالگی جایزه ادبی جلال آل احمد، سن طفولیت است و اثرگذاری آن روی ادبیات داستانی تدریجی است. در دوره‌های اخیر روند رو به رشدی داشته ایم. ما تنها مجری جایزه ادبی جلال آل احمد هستیم. تصمیم گیری درباره مقدار جایزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود. هنوز پیشنهادی برای تجمیع جوایز ادبی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نکرده ایم. بر اساس اساسنامه، اختتامیه جایزه ادبی جلال بین دوم تا نهم آذر ماه برگزار می‌شود؛ اگر شرایط مناسب باشد اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد حضوری برگزار می شود؛ در غیر این صورت مجازی خواهد بود.

در بخش دیگر این مراسم، دهقانکار درباره نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: منتشر نشدن اخبار زیاد درباره نمایشگاه مجازی کتاب به دلیل منفعلانه بودن ما در این زمینه نیست. بلکه به دلیل این است که نمی‌خواهیم دقت را فدای سرعت در اطلاع رسانی کنیم. اقداماتی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب انجام داده ایم و حضور ما در نمایشگاه‌های مجازی دنیا منفعلانه نبوده است. برخی کشور‌ها اعلام کردند در این زمینه شکست خوردند و به اهدافشان نرسیدند. ما می‌خواهیم نمایشگاه مجازی کتاب را به گونه‌ای برگزار کنیم که به اهدافمان برسیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب باید بعد فروشگاهی داشته باشد؛ این امر کار را برای ما خطیر می‌کند. اگر قرار بود صرفاً جنبه نمایشگاهی آن را لحاظ کنیم، کار برایمان بسیار ساده‌تر بود. تا اواخر آذر ماه نمایشگاه مجازی کتاب برگزار می‌شود.

او در پایان گفت: زمان برگزاری هفته کتاب طبق سنت همیشگی ۲۴ آبان ماه خواهد بود و همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه کتاب را برگزار می‌کنیم تا به کتابفروشی‌ها کمک اقتصادی کنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.