آیا حق اولاد به زنان شاغل تعلق می‌گیرد؟

یک کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی درباره نحوه محاسبه حق اولاد برای زنان و مردان توضیحاتی داد.

وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بار‌ها توضیح داده شده که حق اولاد برای زنان و مردان به صورت یکسان وجود دارد.

او با بیان اینکه شاهد هستیم که اختلافاتی در این خصوص بین کارگر و کارفرما وجود دارد که بعضا کارفرما حق اولاد زنان را پرداخت نمی‌کند، گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود حق اولاد زنان پرداخت نشود، این است که کارفرما اعلام می‌کند از آن جایی که شما متأهل هستید و همسر شما سرپرست خانواده است، مشمول دریافت حل اولاد نمی‌شوید.

حاجی زاده گفت: زنانی که از همسرانشان جدا شده‌اند نیز مشمول دریافت حق اولاد هستند، اما کارفرما اعلام می‌کند، چون فرزند شما در حضانتتان قرار نگرفته است، مشمول دریافت حق اولاد نیست؛ در حالی که تنها شرط پرداخت حق اولاد این است که پرسنل و کارگر فارغ از سن و سال و جنسیت، ۷۲۰ روز سابقه بیمه داشته باشد.

او با بیان اینکه ۷۲۰ روز کارکرد در کارگاه باعث می‌شود حق اولاد به کارگر تعلق بگیرد، افزود: جنسیت باعث عدم استفاده از این حق طبیعی زنان نمی‌شود.

حاجی زاده بیان کرد: زنانی که از همسرانشان جدا شده‌اند مستحق دریافت حق اولاد هستند، به دلیل اینکه در قانون تأمین اجتماعی هیچ گونه اشاره‌ای درخصوص سرپرستی و حضانت فرزند نشده است.

او تصریح کرد: صرف اینکه افراد فرزند داشته باشند مشمول دریافت حق اولاد می‌شوند، همچنین حق اولاد چه برای پسر و چه برای دختر تا سن ۱۸ سالگی باید پرداخت شود و بالای سن ۱۸ سالگی به شرط داشتن اشتغال به تحصیل و یا بیماری صعب العلاج کارفرما باید پرداخت حق اولاد را ادامه دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار