تاخت و تاز کرونا در سایه بی توجهی مردم/ محافل شادی را به غم تبدیل نکنیم

توجه نامناسب مردم در رعایت اصول پیشگیری از بیماری کرونا در حالی است که روزانه شاهد افزایش تعداد مبتلایان و فوت ناشی از این بیماری در خراسان رضوی هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شیوع ویروس همه گیر کرونا از ابتدای اسفندماه سال گذشته در کشور به دغدغه همه مردم و مسئولان تبدیل شده و بر اثر برخی کم توجهی‌های مردم، تبعاتی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته است.

موج سوم شیوع کرونا همزمان با آغاز فصل پاییز و افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا دغدغه عمومی نسبت به این بیماری را افزایش داده است و در این میان اهمیت رعایت مسائل پیشگیرانه از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و پرهیز از شرکت در مراسم و اجتماعات غیرضروری و معابرعمومی را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

توجه نامناسب مردم به رعایت اصول پیشگیری از بیماری کرونا در حالی است که روزانه شاهد افزایش تعداد مبتلایان و موارد بستری و فوت ناشی از این بیماری در کشور و خراسان رضوی هستیم.
 
ویروس کرونا
 

دورهمی های خانوادگی محفل شیوع کرونا

 
در این میان دورهمی‌ های خانوادگی یکی از راه‌های شیوع ویروس همه گیر کرونا است به طوری که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابتلای خانوادگی به این بیماری در حال افزایش است و این زنگ خطری برای همه گیری هر چه بیشتر این بیماری است و تنها راهکار آن پرهیز از دورهمی و اجتماعات است.

دورهمی‌های خانوادگی مهمانی ناخوانده به نام کرونا دارد مهمانی که کوچک و بزرگ و مرد و زن نمی‌شناسد لذا از دورهمی‌هایی که زمانی موجب شادی ما می‌شد هم اکنون باید ترسید.

در این میان رفتار اجتماعی مردم در کنترل اپیدمی ویروس کرونا نقش بسیار دارد و تنها راه برون رفت از این معضل رعایت مسائل پیشگیرانه و بهداشت فردی است و بی‌توجهی نسبت به این مسائل اثرات مخربی به دنبال دارد و موجب افزایش تبعات و طولانی شدن روند شیوع این ویروس می‌شود.
 

بیشتر بخوانید


مهمترین عامل مخاطره آمیز در شیوع این ویروس، کم توجهی مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک است.

یکی از عوامل نگران کننده موجود در جامعه کاهش حساسیت‌ها نسبت به بیماری کرونا و عادی شدن خطرات این بیماری در بین مردم است در صورتی که براساس نظر کارشناسان و مسئولان ذیربط با آغاز فصل سرما و همزمانی بیماری آنفلوآنزا با کرونا احتمال همه گیری این دو بیماری با وسعت و شدت بیشتر همراه است و باید حساسیت عمومی جامعه و آحاد مردم نسبت به مخاطرات شیوع و همه گیری این بیماری افزایش یابد.
 

بیشتر بخوانید

از مجموع حدود پنج هزار آزمایش کرونا که از ابتدای شیوع این ویروس در گناباد و بجستان انجام شده، نتیجه حدود سه هزار مورد مثبت بوده است و حدود ۸۰۰ نفر از بیماران نیز بستری شده‌اند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی گناباد به طور متوسط نتیجه ۴۶ درصد آزمایش‌های کرونا در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه در گناباد و بجستان مثبت اعلام می‌شود که این میزان در کشور ۵۰ تا ۵۲ درصد است.

کم توجهی به رعایت مسائل پیشگیرانه موجب افزایش بیماری کرونا در گناباد و بجستان شده است.
 
وضعیت کرونا در خراسان رضوی
 

گناباد و بجستان در شرایط حاد کرونایی


هم اکنون این مناطق و از جمله گناباد در وضعیت قرمز و حاد از نظر شیوع ویروس همه گیر کرونا قرار دارند به طوری که بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در گناباد، تمامی بخش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و اجتماعی این شهرستان از سوم آبان ماه به مدت یک هفته تعطیل شدند.

محبوبه احمدیان یکی از شهروندان ساکن بولوار طالقانی گناباد گفت: استفاده از ماسک در این شهرستان به صورت کامل مورد توجه قرار نمی‌گیرد و با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌ها از موج سوم آن، ولی باز هم شاهد حضور مردم و خانواده‌ها در بازار‌ها و معابر عمومی و حتی برخی بوستان‌ها و فضای سبز بدون استفاده از ماسک هستیم.

او افزود: تا زمانی که حساسیت عمومی مردم و خانواده‌ها نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه و فاصله اجتماعی افزایش نیابد و مردم به آن توجه لازم نکنند این معضل ادامه دارد.

محمود حکیمی از کسبه خیابان حافظ گناباد هم اهتمام صنوف به استفاده از ماسک و رعایت الزامات پیشگیرانه در مقابل بیماری کرونا را ضروری دانست و گفت: همه آحاد جامعه باید نسبت به این مساله احساس مسئولیت کنند.

او با اشاره به فرهنگ سازی برای پیشگیری از بیماری کرونا افزود: کسبه نقش مهمی در این زمینه بر عهده دارند و خود باید ضمن استفاده از ماسک در محیط کار با نصب پلاکارد یا بنر بر سردر واحد‌های صنفی خود مردم و خریداران را به رعایت آن تشویق کنند یا در حد امکان از ارائه خدمت به خریداران بدون ماسک بپرهیزند.

این مغازه دار گنابادی ادامه داد: چندی قبل چهار نفر از بستگان من بعد از حضور در دورهمی خانوادگی به بیماری کرونا مبتلا شدند و یکی از آنان جان خود را از دست داد.
 

وضع قوانین بازدارنده برای مقابله با کرونا

 
دکتر علی عالمی رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: وضع قوانین بازدارنده و سخت‌گیری در اجرای قوانین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ضروری است.

او افزود: حلقه مفقوده در هم افزایی و همکاری‌های بین بخشی در مقابله با ویروس کرونا، تدوین شیوه نامه های بهداشتی و پیشگیرانه مشترک بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، سخت‌گیری در اجرای قوانین و جریمه بدون مماشات متخلفان در این زمینه است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد  ادامه داد: این اقدام ضمن احترام به مردمی که توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، موجب فرهنگ‌سازی رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در جامعه می‌شود.

عالمی هماهنگی بیشتر مسئولان را در این زمینه ضروری دانست و بیان کرد: با رعایت این موارد، هم سویی حرف و عمل مسئولان، پرهیز از ارسال پیام‌های متناقض و سرمایه‌گذاری در این زمینه نتایج بهتری به دست می‌آید.

او با اشاره به افزایش روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در گناباد و بجستان در یک ماه گذشته، تصریح کرد: برای کنترل این وضعیت ناگزیر به انتخاب شیوه‌ای خاص در زندگی هستیم تا ضمن انجام فعالیت‌های معمول و محافظت شده، شانس ابتلا به بیماری را در خود و اطرافیان به حداقل برسانیم.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد تاکید کرد: با اینکه بسیاری از مردم و خانواده‌ها پیشگیری از کرونا را جدی گرفته اند، ولی برخی افراد هنوز به رعایت توصیه‌های بهداشتی در این زمینه توجهی ندارند.

عالمی اظهار کرد: مهمترین علت این امر دریافت پیام‌های ضدونقیض شنیداری و دیداری در زمینه رعایت توصیه‌ها، تصمیم‌های ناهماهنگ و در برخی موارد غیرهم سو توسط مسئولان ذیربط، کاهش تاب‌آوری مالی و اجتماعی مردم و خانواده‌ها و خستگی و نابردباری مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی است.
 

میزان فوتی های کرونا در بجستان رو به افزایش است


علی قویدل رئیس شبکه بهداشت و درمان بجستان نیز گفت: وضعیت این شهرستان از نظر شیوع بیماری کرونا همچنان قرمز و موارد مثبت و بستری و فوتی ناشی از آن رو به افزایش است.

او افزود: افرادی که ناقل بیماری هستند ممکن است ابتدا دارای هیچ گونه علائمی نباشند، ولی خطر آنان در انتقال بیماری به اشخاص سالم بیشتر از افراد تحت درمان است لذا با توجه به ناشناخته بودن افراد ناقل بیماری مردم باید ضمن رعایت همه موازین بهداشتی از ماسک و دستکش در معابر عمومی استفاده کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بجستان ادامه داد: مهم ترین مولفه جلوگیری از شیوع بیماری کرونا همکاری مردم و پرهیز آنان از رفت و آمد‌های غیر ضروری است و مردم باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری‌های اجتماعی از شرکت در اجتماعات و حضور غیر ضروری در معابر عمومی بپرهیزند.
 

زنگ خطر کرونا در گناباد به صدا درآمده است


جواد باذلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ آزمایش مثبت کرونا در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه در گناباد و بجستان ثبت می‌شود، گفت: افزایش تعداد مبتلایان و بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده است و باید آمادگی برای شرایط بحرانی احتمالی داشته باشیم و مراقبت‌های لازم را افزایش دهیم.

 او افزود: از یک ماه و نیم گذشته بار‌ها در جلسات مختلف این مسئله را عنوان کردیم که در ماه‌های آینده با شرایط بسیار سختی روبرو خواهیم شد و بازگشایی مدارس، برپایی مراسم و اجتماعات، رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه و مسافرت‌ها و خیلی عوامل دیگر باعث شد به شرایطی برسیم که ظرفیت بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای بیماران کرونایی به حد اشباع رسیده است و دستگاه‌های مراقبت‌های ویژه به بیماران کرونایی متصل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد ادامه داد: مسن بودن جمعیت، آسیب پذیری این شهرستان‌ها را از نظر ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن افزایش داده و متوسط سن فوت شدگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در گناباد و بجستان ۷۶ سال است.
 
کرونا مهمان ناخوانده دورهمی های خانوادگی می شود

باذلی بیان کرد: مردم با داشتن مسئولیت شرعی و اخلاقی باید بیشتر خود را مکلف به رعایت بهداشت بدانند و با پوشش ماسک و ضد عفونی کردن دست‌ها و پرهیز از هر گونه مراودات اجتماعی و سفر‌های غیر ضروری برای کاهش تبعات این بیماری تلاش کنند.

او تصریح کرد: تاکنون ۱۴۳ نفر از کارکنان و ۵۹ نفر از دانشجویان این دانشگاه به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بجستان با بیان اینکه ۱۹ دانش‌آموز و ۳۸ نفر از فرهنگیان گناباد تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند تاکید کرد: تعداد تخت‌های بستری بیماران کرونایی در بیمارستان علامه بهلول گناباد از ۶۰ تخت در ابتدای شیوع این ویروس هم اکنون به ۱۷۰ تخت و تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه از ۹ تخت به ۱۴ تخت افزایش یافته است و با کمک خیران در آینده نزدیک به ۲۳ تخت افزایش می‌یابد.
 

افزایش محدودیت های کرونایی در گناباد


حامد قربانی فرماندار گناباد هم با اشاره به افزایش محدودیت‌ها و تعطیلی یک هفته‌ای بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در این شهرستان از سوم آبان ماه، گفت: با توجه به وضعیت قرمز این شهرستان از نظر شیوع ویروس همه گیر کرونا و بر اساس درخواست از طریق استانداری خراسان رضوی و موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، این محدودیت اجرا می‌شود.

او افزود: بر این اساس مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گناباد از روز شنبه سوم آبان ماه به مدت یک هفته تعطیل است و آموزش آن‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

فرماندار گناباد ادامه داد: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و زبانکده‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌های عمومی، سینما و مراکز نمایش و تئاتر، باغ تالار‌ها و تالار‌های پذیرایی نیز در این مدت تعطیل است.

قربانی بیان کرد: برگزاری آیین‌های مذهبی و اجتماعی در گناباد ممنوع است و استخر‌های شنای سرپوشیده، شهربازی و کافه‌ها نیز تعطیل هستند و باشگاه‌های ورزشی فقط با ۲۵ درصد ظرفیت مجاز به فعالیت می‌باشند.

او تصریح کرد: مساجد و مصلی‌ها نیز نیم ساعت هنگام نماز باز خواهند بود؛ همچنین جمعه بازار و نماز جمعه و آرامستان‌های گناباد از هفته گذشته تعطیل بودند.

گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.
 
منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار