سایه روشن های سامانه جامع تجارت/ چرا برخی سامانه‌ها همچنان ایراد دارند؟

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با وجود کاهش مراجعات حضوری و مبارزه با فساد بعد از برخط شدن برخی فعالیت های تجاری، اما گاهی همین سامانه‌ها مشکل ساز می‌شوند.

مهراد عباد عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش مراجعات حضوری و مبارزه با فساد را مهم‌ترین اهداف راه اندازی سامانه‌های متعدددر بخش تجارت برشمرد و گفت: فلسفه تشکیل این سامانه ها در این است که کار فعالان اقتصادی راحت‌تر و به صورت تجمیع شده انجام شود با این وجود گاهی همین سامانه‌ها خود مشکل ساز می‌شوند.

او با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت بیان کرد: هدف از شکل گیری این سامانه  این بود که مراحل واردات و صادرات در یک محل انجام شود البته در عمل این سامانه نتوانست صد در صد اهداف خود را محقق سازد و مانند سامانه‌های دیگر در برخی موارد مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرد.

عباد ادامه داد: یکی از مشکلات بازرگانان با این سامانه، قطعی‌های مقطعی آن است. علاوه بر این موضوع مشکلی که تجار را آزار می‌دهد، سرعت پایین اینترنت هنگام استفاده از این سامانه است چرا که گاهی به دلیل زمانبر شدن استفاده از آن، قطع شده و مجددا باید وارد سایت شد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن انتقاد از تصمیمات ناگهانی که درخصوص توسعه اهداف این سامانه‌ها اخذ می‌شود، گفت: به عنوان مثال یک شبه تصمیم می‌گیرند که درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت انجام شود و همین موضوع مورد انتقاد فعالان اقتصادی بود چرا که این امر را زمانبرتر کرد و صادرات و واردات را تحت تاثیر قرار داد.

او ادامه داد: انتظار می‌رفت مسئولان امر پیش از پیاده سازی این تصمیم، ابتدا هماهنگی با فعالان بازرگانی انجام می‌دادند و طرح به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها اجرایی می‌شد و بعد در صورت موفقیت، قابلیت اجرا در سطح کشور را پیدا می‌کرد.

نداشتن کارشناسان متخصص، بزرگترین ایراد سامانه جامع تجارت

عباد با بیان اینکه راه اندازی سامانه جامع تجارت باعث کاهش مراجعات حضوری شده است، گفت: همین امر منجر به حذف فساد‌های موجود در برخی اداره‌ها شده است چرا که ارتباط حضوری با کارشناسان سبب شده بود تا گاهی آن‌ها عمدا اقدام به ایجاد خلل در کار تجار کنند. راه اندازی سامانه جامع تجارت سبب شده، مرحله ثبت سفارش نهایی که ۲ روز از زمان ما را صرف می‌کرد اکنون به نیم ساعت تقلیل  یابد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران بزرگترین عیب این سامانه را نداشتن کارشناسان متخصص برای پاسخ دادن به ابهامات برخی بازرگانان هنگام استفاده از این سامانه برشمرد و افزود: هرگاه هنگام استفاده از سامانه سوالی برای ما پیش می‌آید کارشناسان مربوطه قادر به پاسخ گویی به صورت برخط نیستند و گاهی این اتفاق رخ می‌دهد که برای دریافت پاسخ سوالات خود حتما باید مراجعه حضوری داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


قطعی‌های سامانه گمرک گاهی عامدانه است

او با بیان اینکه قطعی‌های سامانه گمرک زیاد است، گفت: گاهی برای ما این اتفاق رخ داده که برای ترخیص یک محموله حدود ۴ بار با قطعی سامانه EPL مواجه شویم و بعد از گذشت چند روز مجددا باید وارد سایت مربوطه می‌شدیم که همین امر منجر به تعویق افتادن برخی از برنامه‌های ما شده بود و گاهی هم کارشناسان مربوطه عمدا سامانه را قطع می‌کردند چرا که وقت کافی برای بررسی درخواست‌های ما را نداشتند.

عباد با اشاره به نقاط مثبت سامانه جامع انبار‌ها تصریح کرد: بعد از راه اندازی این سامانه، نظارت بر موجودی محموله‌های وارداتی در انبار‌ها افزایش یافت و همین امر از بروز برخی مشکلات و فساد‌ها جلوگیری کرد، اما هنوز این امکان وجود دارد که برخی از سودجویان در اواسط مسیر ترخیص محموله ها، مسیر جابه جایی محموله‌های خود را تغییر دهند که البته درصد وقوع این امر پایین است.

تعدد سامانه‌های افشای فساد در نهاد‌های مختلف

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تعدد سامانه‌ها برای افشای فساد در نهاد‌های مختلف بیان کرد: بعد از مطرح شدن طرح سوت زنی هر کدام از ارگان‌ها از جمله شهرداری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و برخی دیگر اقدام به راه اندازی سامانه‌ای برای افشای فساد در دستگاه خود کرده اند.

او در پایان بیان کرد: بهتر بود به جای این هم پوشانی‌ها، یک سامانه جامع راه اندازی می‌شد تا با یکسان سازی اقدامات، سامانه قدرت بیشتری کسب می‌کرد و به تبع شاهد هم افزایی هدف اصلی می‌شدیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
خود سامانه جاع تجارت با موبایل نمیشه توش ثبت نام کرد مشکل داره

اپلیکیشن موبایلش. بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
لطفا تحقیق کنید چرا بعضی سامانه ها مشکل ندارن؟!تروخدا یکم مشکل درست کنید امیدواری زیاد شه.خخخخ
آخرین اخبار