معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

زیست‌بوم نوآوری با تصویب اختصاص اراضی ملی گسترش می‌یابد

ستاری گفت: با تصویب اختصاص اراضی ملی در جنوب پارک فناوری پردیس، زیست‌بوم نوآوری گسترده‌تر شد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: با ایجاد ناحیه نوآوری در کنار پارک فناوری پردیس، زیست‌بوم نوآوری و فناوری توسعه خواهد یافت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ۱۰۰۰ هکتار اراضی ملی در محدود جنوب پارک فناوری پردیس قرار دارد که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری استانداری تهران، مصوب شد در گام نخست حدود ۴۰۰ هکتار از این اراضی به ناحیه نوآوری پردیس اختصاص پیدا کند.

او افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه هفتم مهرماه سال جاری، موضوع جانمایی پارک علم و فناوری در حریم شهر پردیس را مورد بررسی قرار داد و با جانمایی ناحیه نوآوری در اراضی یادشده تحت کاربری علوم، تحقیقات و فناوری موافقت کرد.

ستاری ادامه داد: ناحیه نوآوری فراتر از شرکت‌ها است و بخش‌های زنجیره زیست بوم نوآوری در آن گرد هم آمده اند تا تمام نیاز‌های توسعه فناوری و نوآوری در این ناحیه تأمین می‌شود. مجموعه چرخ‌های زنجیره فناور و نوآور گردآمده در ناحیه نوآوری، در واقع یک شهر فناور و نوآور را شکل می‌دهند. از مراکز خرید، سکونتگاه، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بخش‌های زیست‌بوم نوآوری در این ناحیه گرد هم می‌آیند و شهر نوآور را شکل می‌دهند.

پارک فناوری پردیس، هسته اصلی شکل‌گیری شهر نوآور

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با بیان این‌که پارک فناوری پردیس، هسته اصلی شکل‌گیری شهر نوآور خواهد بود، افزود: ناحیه نوآوری پردیس تهران به عنوان پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی با جذب استعداد‌ها و متخصصان داخل و خارج از کشور با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و نوآور، بستری برای یکپارچگی بین سه رکن منطقه نوآوری، منطقه صنعتی و منطقه مسکونی را در شرق استان تهران ایجاد کرده است.

ستاری انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری تهران را در راستای توسعه این زیست‌بوم در شرق تهران دانست و گفت: پیش از این نیز تفاهم‌نامه‌ای با هدف تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران با مرکزیت شرق استان و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات و تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری تهران برای گسترش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناحیه نوآوری پردیس امضا شد.

فرصتی برای تبدیل پایتخت به شهر نوآور و هوشمند

ستاری، ایجاد نواحی و مراکز نوآوری را الگویی اثربخش در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: الگو‌های موفق از ناحیه‌ها و مراکز نوآوری با کارکرد‌های علمی، پژوهشی و تولیدی در دنیا وجود دارد. از جمله دره سیلیکون آمریکا که ۶۷ سال پیش کار خود را آغاز کرده و ۳ میلیون جمعیت دارد و ۵۰۰ هزار نفر شغل نوآورانه نیز در آن ایجاد شده است، همچنین می‌توان به «دایدوک» کره جنوبی، «سوژوی» چین و «هسینچوی» تایوان اشاره کرد که هر کدام بر اساس دامنه جغرافیایی و عملکردی، به ترتیب با ۵۶ هزار نفر، ۷۰۰ هزار نفر و ۱۵۰ هزار نفر شغل نوآورانه فعالیت می‌کنند.

او افزود: تمامی نواحی نوآوری در دنیا از یک هسته مرکزی شکل گرفته و بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای گسترش پیدا کرده و تبدیل به نواحی ویژه نوآوری شده‌اند، بر این اساس در منطقه شرق تهران، پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک فناوری کشور، هسته اصلی ناحیه نوآوری پردیس را شکل داده است.

ستاری  همچنین با اشاره به ظرفیت‌های پردیس برای تبدیل مشکلات پایتخت به کسب‌وکار‌های نوآورانه و اشتغال‌آفرین گفت: پارک فناوری پردیس به عنوان یکی از بهترین موقعیت‌های جغرافیایی برای تاسیس ناحیه ویژه نوآوری در ایران، می‌تواند بستری برای حل نیاز‌های نوآورانه کلان‌شهر بزرگ تهران، ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده باشد و پایتخت را به یک شهر هوشمند بدل کند.

پردیس، شهری با ظرفیت‌های دانش‌بنیان

شهر پردیس با ۴ هزار و ۱۵۰ هکتار، ۱۷۰ هزار نفر ساکن یکی از بهترین موقعیت‌های جغرافیایی برای تاسیس ناحیه نوآوری در ایران است. این موقعیت به دانشگاه آزاد رودهن، دانشگاه پیام نور پردیس، دانشگاه آزاد ناحیه نوآوری پردیس، مرکز ارتباطات ماهواره‌ای بومهن و پژوهشگاه علوم شناختی قابل اتصال است.

چشم انداز ناحیه نوآوری پردیس در فاز اول، بر مبنای برنامه زمان‌بندی پنج ساله و تا سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است، این ناحیه در فاز اول به وسعتی به مساحت ۱۱۵ هکتار عملیاتی خواهد رسید، همچنین در این مدت امکان حضور ۵ هزار دانشجو، ۲۰ هزار فعال، یک هزار شرکت، ۱۰۰ متخصص ایرانی بازگشته به کشور فراهم خواهد شد، از وجه تجاری نیز این ناحیه توانایی دستیابی به ۱۲۰ میلیون دلار صادرات و ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش را خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.