با حفظ خونسردی و آرامش، عصبانیت خود را قورت دهید!

یک جامعه شناس در رابطه با برخی از ویژگی‌های افراد عصبی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها، خشم بسیاری از افراد ناشی از شرایط پر فشار اجتماعی است و تا حدی شدت گرفته که در کوچه، خیابان و حتی کنج خانه‌ها افرادی را می‌بینیم که نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند، از این رو جلوه‌های نامناسبی در جامعه مشاهده می‌شود تا جایی که فردی از مزاحمت‌های مکرر و رفت و آمد‌های نامناسب همسایه‌ها می‌گفت که حتی تا پاسی از شب هم مجال آسایش به او و خانواده‌اش نمی‌دهد و این خود می‌تواند یکی از علل اصلی بروز خشم در افراد باشد.

رویا نوری جامعه شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با ویژگی خشم در برخی از افراد اظهار کرد: اگرچه شرایط فعلی دنیا آن طور که باید مساعد نیست و به دلیل نفس گیر بودن, باعث بروز خشم در برخی از افراد شده است، امّا در این میان هنوز افرادی هستند که با موج‌های جاری همراه نمی‌شوند و با وجود تمامی نگرانی‌ها و مشکلات از خودشان مراقبت می‌کنند تا مبادا به دیگری آسیب بزنند.

وی تصریح کرد: کارن هورنای، روانشناس در کتاب " عصبیت و رشد آدمی", به بیان ۱۰ ویژگی افراد عصبی می‌پردازد که آگاهی پیدا کردن از آن‌ها برای تمامی افراد خالی از لطف نیست.

این جامعه شناس گفت: طبق ویژگی‌های ذکر شده از سوی کارن هورنای، فرد عصبی، برای درک واقعیت و کشف حقیقت، هیچ گونه تلاشی نمی‌کند و مسئولیت را به اندازه نمی‌پذیرد؛ به طوری که یا بیش از اندازه و یا کمتر از حد مسئولیت پذیر است.

نوری ادامه داد: فرد عصبی، با وقت و زمان مشکل دارد؛ به طوری که یا در گذشته زندگی می‌کند و یا در آینده است.

وی افزود: این فرد با مسائل احساسی و عاطفی، به ویژه موضوع‌های جنسی مشکل دارد تا جایی که اصولا حتی با وجود داشتن میل جنسی زیاد، در عمق وجود خود احساس خوبی به جنس مخالف و رابطه جنسی ندارد.

این جامعه شناس تأکید کرد: فرد عصبی، برخورد نادرستی با موضوع خشم خود دارد؛ به طوری که یا خشمش را قورت می‌دهد یا آن را به صورت رفتار پرخاشگرانه بروز می‌دهد.

نوری گفت: حرمت نفس و اعتماد به نفس، مشکل دیگری است که فرد عصبی دارد؛ به طوری که خود را موجودی خوب و دوست داشتنی نمی‌داند و به طور مدام با خودش می‌گوید نمی‌دانم و یا با وجود اینکه می‌دانم، امّا نمی‌توانم.

وی تصریح کرد: اگرچه قدرت، آبرو و وابستگی شدید از دیگر مشکلات فرد عصبی هستند تا جایی که چنین فردی، هیچ گونه تلاشی در جهت اندیشه و احساس مستقل داشتن از دیگران نمی‌کند، امّا موضوع‌هایی چون محبت، دوستی و عشق، بزرگ‌ترین گرفتاری فرد عصبی هستند؛ به طوری که ممکن است باور داشته باشند عشق و محبت، یک بازی یا فریب بزرگ است که اگر محبت کسی را بخواهند، آن را به صورت انحصاری، همیشگی، مطلق و یا حتی به صورت فداکارانه انتظار دارند که اگر جز آن باشد ممکن است خود را به صورت حسادت نشان دهد.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: ریشه شکل گیری تمامی این ویژگی‌ها به کودکی و محیط زندگی فرد باز می‌گردد، زیرا هیچ فردی در این دنیا از شکم مادر با این صفات به دنیا نیامده است و این پدر و مادر هستند که در فضای معیوب رابطه، تمامی پتانسیل‌های یک انسان را از کار می‌اندازند.

هنگام برخورد با افراد عصبی باید به چند نکته توجه کرد که از آن جمله می‌توان به حفظ خونسردی و آرامش خود, دلایل عصبی شدن فرد مقابل, درک کردن او, به سمت مثبت بردن رابطه, منطقی صحبت کردن و تغییر وضعیت اشاره کرد، چرا که این موارد می‌توانند تا حد زیادی از عصبانیت فرد مقابل در آن شرایط, کاسته و او را آرام تر کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
من که زنم عصبیه ، کمی خلاف میل او رفتار میکنم ، بهم حمله میکنه و دعوای شدید اتفاق میفته که زدو خورد داریم ولی بیشتر هم خودش آسیب میبینه ولی آدم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
وقتی پول هس دیگه مشکلات نیس ولی پول ک نباشه شوهر بی اعصابه زنم ازاون بدتر پول حلال مشکلاته!!!
آخرین اخبار