بخشی از آنچه در مجلس ۵ آبان ۹۹ گذشت؛

توقف قطار بورس در ایستگاه بهارستان/ نبرد مجلس با چالش‌های فولادی

دو کمیسیون «اقتصادی» و «صنایع و معادن» گزارش‌هایی را برای بررسی وضعیت بازار سرمایه و صنعت فولاد در صحن علنی ارائه کردند.

داستان بورس و فولاد در صحن علنی/ شفافیتی که نه بورس است و نه فولادبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  مجلس شورای اسلامی به علت تعطیلی رسمی روز یکشنبه این هفته، صحن علنی را از امروز، دوشنبه آغاز کرد و نمایندگان با ۱۱ دستور کار، شامل گزارش کمیسیون‌های تخصصی مختلف، روز پر کاری را گذراندند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستورش با محکومیت اقدام حاکمان فرانسه در حمایت از انتشار تصاویر موهن به پیامبر اسلام (ص)، این مسئله را شنیع توصیف کرد و گفت: در روز‌های اخیر دشمنی کم‌خردانه سردمداران کشور فرانسه با پیام آور رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) قلب مؤمنان و موحدان سراسر جهان را به درد آورده است. آنها که کوچکترین کلمات را در قبال خود تحمل نمی‌کنند، حال برای دشمنی با اسلام و تمام ادیان آسمانی، زشتی و بی حرمتی را به نهایت رسانده‌اند و نشان می‌دهند که بویی از انسانیت، مهربانی، صلح و مودّت میان انسان‌ها نبرده‌اند.

اجرای طرح تأمین کالا‌های اساسی خانوار‌ها، به زودی

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: با صدای بلند می‌گوییم که نور پیامبر اسلام و پیام خداوند با این اقدامات کور بی‌حاصل و ضدانسانی قابل خاموش کردن نیست و بی شک مکر دشمنان اسلام به خود آن‌ها بازخواهد گشت.

قالیباف یک خبر معیشتی هم داشت، او در صحن پارلمان خبر داد که به زودی و با همراهی مدیران اجرایی، طرح تأمین کالا‌های اساسی خانوار‌ها اجرایی می‌شود.

روز پر کار نمایندگان در صحن علنی

با ورود به دستورها، نمایندگان ۶ طرح یا لایحه را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. این ۶ دستور، با روندی سریع‌تر از گذشته اتفاق افتاد، گزارش‌های مهمی از دو کمیسیون اقتصادی در مورد بازار سرمایه و بورس و همچنین، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره بازار فولاد پس از گرانی‌های اخیر در دستور بود. به همین دلیل پیش از آغاز نخستین دستور، از تریبون شنیده می‌شد که احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه خطاب به یکی از نمایندگان می‌خواست تا برای رسیدگی بهتر به دستور کارها، احتمالاً از تذکرش صرف نظر کند.

مجلس امروز

نمایندگان طرح اعمال مدرک تحصیلی دوم و بالاتر،  لایحه توقف اجرای احکام خلع ید و قلع و قمع ورزشگاه‌ها و سایر تأسیسات و اماکن ورزشی تابع وزارت ورزش و جوانان، طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت،  لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را اصلاح و موضوع استفساریه درباره مشمولیت جمعیت هلال احمر در بند ۲ ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم را حذف کردند. همچنین، با موضوع سهم مالکان واحد‌های مسکونی تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی از محل اعتبار ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و اعتبارات ماده ۱۶ و ۱۷ قانون مدیریت بحران کشور موافقت کردند.

بازار سهام زیر ذره‌بین اقتصادی‌های مجلس

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز گزارش کمیسیون خود را در مورد بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اورق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی خواند. این گزارش شامل یک مقدمه درباره اتفاقات بازار سهام، تبیین موضوع‌ها و تغییر‌های این بازار، اقدام‌های دستگاه‌های اجرایی، نتیجه گیری، اقدام‌های کمیسیون اقتصادی و پیشنهاد‌های کمیسیون مذکور برای تصویب قوانین این حوزه می‌شد که در پایان، کمیسیون اقتصادی طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران را ارائه و هیئت رئیسه اعلام وصول کرد.

«قالیباف اصل» از سازمان بورس به صحن آمد

در این گزارش همچنین بیان شد که سازمان بورس برنامه‌ای برای کنترل نقدینگی به بازار سرمایه نداشته است. پس از این گزارش، این بار قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران پشت تریبون آمد. او بیان کرد که فراز و فرود‌ها شاخص‌ها می‌تواند عاملی برای دیده نشدن اقدام‌های سازمان بورس باشد. حسن قالیباف اصل در ابتدا با ارائه چند آمار، رشد فروش سهام از طرف دولت، تأمین مالی، عرضه‌های اولیه را در بازه‌های زمانی مختلف مقایسه کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اظهار کرد: آزادسازی سهام عدالت پس از ۱۵ سال را توانستیم رقم بزنیم، سهامداران عدالت تا الان ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام در بازار فروختند که عمدتاً قشر مستضعف کشور هستند، این یک اتفاق مهم بازار بود.

تقویت بازارگردانی برای تعادل در بازار سرمایه

او در بخش دیگری از گفته‌هایش تصریح کرد: پس از افت در بازار سرمایه، موضوع بازارگردانی مورد توجه قرار گرفته است تا باید بازارگردان در جایی که عرضه زیاد است، تقاضا را تقویت کند و برعکس. این بازارگردانی در گذشته مقدماتش بود، اما عملی نشد و الان در بورس اوراق بهادار تهران از ۳۳۰ شرکت حدوداً ۱۸۰ شرکت قرارداد بازارگردانی امضا کرده‌اند و این قرارداد دنبال می‌شود. اگر بخواهیم بازار سرمایه تعادل برسد باید موضوع بازارگردانی را تقویت کنیم.

مجلس امروز

قالیباف اصل افزود: بورس اوراق بهادار، شرکت‌هایی که قرارداد را امضا نکرده‌اند به سازمان بورس معرفی کرده است تا متخلفان مجازات شوند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام نظرش در مورد گزارش کمیسیون اقتصادی خبر داد که موضوع افشای صورت مالی سازمان را در شورای عالی بورس مصوب کردیم تا در تارنمای سازمان بورس این اطلاعات منتشر شود؛ به علاوه لایحه ارتقای قانون بازار سرمایه را با ۱۰۰ ماده تهیه کردیم و در روز‌های آینده به دولت خواهیم فرستاد.

نمایندگان در اظهار نظر‌های خود به نبود شفافیت و ضرر کردن مردم، به ویژه سهامداران خرد در بازار سرمایه پرداختند. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در همین زمینه گفت: مردم پشتوانه بازار سهام هستند و باید اعتماد آن‌ها را به دست بیاوریم، چرا که پیامد عدم اعتماد آنها، عدم بهره‌گیری نظام اقتصادی از ظرفیت بورس و جذب نقدینگی مردم است.

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در اعلام نظر خود، ناهماهنگی بین شرکت نفت و وزارت اقتصاد را در مرداد ماه باعث ریزش بسیار سهام و ضرر مردم دانست. در نهایت هم، رئیس مجلس تأکید کرد که تنظیم‌گری حرفه‌ای برای تأمین مالی تولید با نقدشوندگی رخ نداده است.

دوفوریتی دولت رأی نیاورد

میان دستور کار نمایندگان، رأی گیری برای تصویب درخواست دو فوریتی دولت برای لایحه تمدید مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که در جریان بررسی آن، با دو فوریت مخالفت شد و یک فوریت آن رأی آورد.

چالش‌های فولادی در گزارش کمیسیون صنایع و معادن

در میان همهمه‌های همیشگی صحن در زمان رأی گیری‌ها و گزارش‌خوانی‌ها، نوبت به کمیسیون صنایع و معادن رسید تا گزارش خود را درباره بررسی بازار فولاد ارائه کند. فولاد در هفته‌های گذشته با وجود جلسات مختلف مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی در بازار، وزارت صمت و حتی نمایندگان، پس از یک کاهش نسبی، با افزایشی قابل ملاحظه رو‌به‌رو شده است.

در این باره مدتی پیش، محدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که دلیل افزایش قیمت فولاد، اقدام‌های اطرافیان مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صمت بوده است. مصطفی طاهری عضو دیگر این کمیسیون هم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از خواندن گزارش در صحن خبر داده بود تخلف‌های معاونت‌هایی از وزارت صمت و شرکت‌های فولادساز در زمینه افزایش قیمت فولاد شناسایی شده است و برای اصلاح این مسئله علاوه بر قانونگذاری، از طریق کمیسیون اصل نود به علت کم‌کاری‌ها و تخلفات پرونده تشکیل خواهد شد.

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون را در مورد بررسی بازار فولاد در صحن خواند. گزارش مذکور به چالش‌های زنجیره فولاد پس از گرانی‌های اخیر پرداخت و پس از نتیجه گیری اعضای کمیسیون، طرح پیشنهادی خود را ارائه کرده است.

کمیسیون صنایع در بخشی از گزارش بیان کرده است که «مصرف داخلی فولاد بسیار کمتر از تولید کشور بوده و در مقاطع طویل (میلگرد و تیرآهن) حدود ۷۶ درصد تولید و در مقاطع تخت فولادی (انواع ورق‌های فولادی) حدود ۸۰ درصد تولید در داخل مصرف شده است و مابقی به خارج از کشور صادر شده است. در مجموع ۱۷ درصد کل محصولات فولادی و ۲۵ درصد محصولات میانی (شمش و اسلب) به خارج از کشور صادر شده است.»

به علاوه در ادامه تصریح کرده که «از زمان راه اندازی بورس کالای ایران، مقرر شده است کشف قیمت عادلانه محصولات فولادی در بورس کالا صورت گیرد، به همین دلیل مراجع تصمیم‌گیر در مقاطع مختلف از طریق وزارت صنایع (سابق)، ستاد تنظیم بازار و ... تلاش کرده‌اند که محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شده و خریدران بتوانند با قیمت‌های منصفانه نسبت به خرید محصولات مورد نیاز خود اقدام نمایند. اما آنچه که در حال حاضر اتفاق افتاده، این است که برخی از شرکت‌های تولید کننده بخشی از محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و مابقی محصول را در بازار خارج از بورس و بدون هیچگونه شفافیتی به فروش می‌رسانند.»

داستان شیشه‌های مات بورس و فولاد در صحن علنی

۴ سؤال ملی از سه وزیر در اعلام وصولی‌ها

هیئت رئیسه علاوه بر طرح پیشنهادی کمیسیون اقتصادی، ۱۲ طرح دیگر و ۴ سؤال ملی را هم اعلام وصول کرد که دو پرسش مربوط به وزیر آموزش و پرورش و بقیه سهم وزرای جهادکشاورزی و راه‌وشهرسازی بود.

اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمز-ارز و ممنوعیت اشتغال به کار محکومان ناشی از تحقیق در مشاغل حساس مدیریتی دولتی از نمونه‌های اعلام وصولی است.

مکر خدای محمد(ص) بسیار بالاتر از مکر رئیس جمهور فرانسه است

نمایندگان در این جلسه از مجلس یازدهم در بیانیه‌ای توهین به مقدسات مسلمانان را محکوم کردند؛ در قسمتی از بیانیه آمده است:«کدام فطرت سلیمی می پذیرد که با مستمسک آزادی بیان از توهین به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان عالم دفاع شود.

البته حقیقت امر آن است که دل رئیس جمهور فرانسه به حال آزادی بیان نسوخته است بلکه این جسارت و گستاخی ها بخشی از یک نقشه بزرگ تر در جهت کند کردن روند پرشتاب اسلام گرایی مردم فرانسه است که این دولت را شدیدا به وحشت انداخته و او را واداشته به سوی خوی دوران سیاه استعمارگرایی بازگرداند و چنین جنایتی را رقم بزند.

فشارهای شدید این روزها از سوی دولت فرانسه بر مسلمانان این کشور وارد می شود در همین راستا است اما مکر خدای محمد (ص) بسیار بالاتر از مکر رئیس جمهور فرانسه است و مکرون و اضدادش دیر یا زود نتیجه عملی این نوع سیاست ورزی را مشاهده خواهند کرد.

ما نمایندگان ملت مومن و سرافراز ایران اسلامی همراه با موحدان، عدالت طلبان و آحاد مسلمانان جهان اقدامات شنیع و رذیلانه سران کشور فرانسه به خصوص نخست وزیر نادان آن کشور را شدیدا محکوم می کنیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
جمع کنید کاسه کوزه تون رو. دولت که وضعش معلومه اما شما مجلسی ها هم خودتون رو مسخره عام و خاص کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
دکتر گفت مهم اینه تا آخر سال صعودی باشه یعنی تا ۱۳ آبان نزولی بعد شاید یه فرجی بشه ولی قطعا به فرموده دکتر تا آخر سال صعودیه البته دکتر یه جمله دیگه هم گفت که همه چیزتون به بورس بسپارید ما هم به جز یه چیز همه رو سپردیم شانس آوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
نمایندگان فقط طرح میدن، بود و نبودشان هیچ تاثیری در زندگی مردم نداره، چه بسا نبودشان بهتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۹:۰۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خدا رحم کنه
Singapore
کاربر
۱۸:۵۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
وعده های تکراری نشست های رسانه ایی آبکی....
حمایت میکنم های دروغین
و سوختن پول مردم در منجلاب بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
سلام ببینید بورس اوراق بهادار تهران بزرکترین تعاونی هست درکشور که باید براساس انصاف وجدان واصول اسلامی کسترش یابد وباید نام سازمانرا به سازمان تعاون اسلامی اوراق بهادار تبدیل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
تورو خدا شماخبرنگاران که صداتون به جایی میرسه پیگیر باشید مگه سهامدار خرد چقدر سرمایه داره که هر روز باید نابودی پولشوببینه پولی که ذره ذره جمع کردیم تورو به هر کی میپرستین پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
mosafer
۱۸:۲۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
اره اتفاق مهیمی بود که از قشر مستضعف سهام عدالت را مفت از چنگشون در اوردن .منتظر خواسته های به حق مردم تو خیابون باشید
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۸:۰۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
مجلس به جای این مسخره بازی به فکر حال روز مردم باشن بااین قیمت های بالا این نمایندهای بی غیرت و بی لیاقت تو بهارستان چی کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
تمام سرمایه مون از دست رفت ، نماینده ها مون صبر کردن تا خوبب رفتیم تو ضرر ذحداقل ۶۰ تا ۷۰بعد افتادن به فکر بازار سرمایه؟؟
نه عزیز خودشون تا خرخره خرید کردن الان میخوان سهما خودشون و دستوری ببرن بالا
آخرین اخبار