اجرای طرح «مناسب سازی شهری مثلث» در کلانشهر اصفهان

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان از اجرای طرح «مناسب‌سازی شهری مثلث» در سه ضلع فیزیکی، آموزشی و فرهنگی به منظور رفاه حال جانبازان، معلولان و نابینایان خبر داد.

کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در رابطه با مناسب سازی شهری به منظور رفاه حال جانبازان، معلولان، نابینایان، سالمندان و زنان بار‌دار اظهار داشت: در ابتدای شروع دوره پنجم شورای شهر جلساتی را با جامعه معلولان برگزار کردیم و کارگروه‌هایی را به این منظور تشکیل دادیم و همین طور تعامل نزدیکی با سازمان بهزیستی در ارتباط با این موضوع آغاز کردیم.

او افزود: ماحصل این تعاملات و رایزنی‌ها جمع آوری اطلاعاتی بود که نشان می‌داد اصفهان شهرآماده و مناسبی برای زیست معلولان و روشن‌دلان و افراد سالمند نیست، از این جهت در بودجه سالانه شهرداری که در شورای شهر تصویب می‌شود، ردیف‌های اعتباری مربوط به مناسب سازی را به طور ویژه پیگیری کردیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سال ۹۷ و ۹۸ دو بودجه کلان را به صورت متمرکز اختصاص دادیم و در سال ۹۹ برای هر یک از شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه لیست بودجه مجزایی را تعریف کردیم که در اختیار مناطق باشد و آن‌ها در معابر موجود در منطقه خود اقدام به مناسب سازی کنند.

او ادامه داد: کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان از سال ۹۷ تا نیمه سال ۹۸ از طریق مدیریت شهری به‌ویژه در معاونت خدمات شهری و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به رفع مشکلات و موانع موجود در ایستگاه‌های بی‌آر‌تی پرداخته است و همین‌طور مناسب‌سازی چهار محور اصلی چهارباغ عباسی به‌خصوص پیاده‌رو‌های آن را با اولویت پیگیری و عملیاتی کرده است.

محمدی بیان کرد: همچنین در سطح شهر بیشتر موانعی که در پیاده‌رو‌ها توسط شهرداری یا بخش خصوصی برای جلوگیری از ورود موتور‌سیکلت‌ها به پیاده‌رو‌ها نصب شده بود و در عین حال مانعی برای ورود ویلچر‌ها ایجاد می‌کرد، مرتفع و یا مناسب‌سازی شد.

او خاطر‌نشان کرد: در ارتباط با مناسب‌سازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، ضمن تأکید بر خرید اتوبوس‌های جدید با تجهیزات مناسب‌سازی برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی بودجه کافی را در این زمینه پیش‌بینی کردیم و در حال حاضر کلیه اتوبوس‌های بی‌آر‌تی مناسب‌سازی شده و ایستگاه‌های بی‌آر‌تی نیز هم‌سطح با ورودی اتوبوس‌ها طراحی شده‌اند. همچنین تعداد زیادی از اتوبوس‌هایی که از گذشته در خطوط عادی و غیر بی‌آر‌تی در حال فعالیت بودند بر اساس ظرفیت و امکان انجام، مناسب‌سازی گردید.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تعدادی از اتوبوس‌ها هم در اختیار بخش خصوصی است که تقریباً فرسوده‌اند، یا امکان مناسب‌سازی ندارند، یا به دلیل بودجه قابل توجهی که نیاز دارد، بخش خصوصی برای مناسب‌سازی آن‌ها همراهی نمی‌کند؛ ولی کلیه اتوبوس‌های جدیدی که خریداری شده دارای شرایط مناسب هستند و همگی این قابلیت را دارند که جانبازان، معلولان و سالمندان با ویلچر و به راحتی وارد آن شوند. به همین صورت در ارتباط با مترو مناسب‌سازی از ورودی کلیه ایستگاه‌ها تا محل سوار شدن به مترو و خروجی ایستگاه‌ها انجام شده است.

او با بیان اینکه ما مناسب‌سازی شهری را فقط از ضلع فیزیکی دنبال نکردیم، تصریح کرد: مدیریت شهری دو ضلع دیگر مناسب‌سازی یعنی فرهنگ و آموزش را به دستور کار خود اضافه کرد و قرار شد بر اساس آن در حوزه‌های آموزشی و به‌منظور ایجاد سهولت دسترسی معلولان و روشن‌دلان به سایت‌ها و فضای مجازی و سایت‌های شهرداری برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شود.

محمدی افزود: همچنین در حوزه فرهنگ‌سازی به‌ویژه در قالب تولید محصولات فرهنگی شامل چاپ کتب و نشریات، تولید نماهنگ و تبلیغات شهری در قالب بنرها، فنس‌ها، بیلبورد‌ها و شیوه رفتار و سبک زندگی جامعه شهری اداره توسعه فرهنگ شهروندی فعالیت می‌کند و در کمیسیون اجتماعی مصوب شد که برای ایجاد تسهیلات فرهنگی لازم و بستر‌های مناسب نیز برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مورد نیاز صورت گیرد.

او گفت: ان‌شاء‌الله در نیمه دوم سال جاری مثلث مناسب‌سازی شامل مناسب‌سازی فیزیکی، فرهنگی و آموزشی به عنوان یک طرح جامع و کامل در مدیریت شهری پیگیری و اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مناسب‌سازی شهری باید به یک دغدغه عمومی تبدیل شود و جامعه به حساسیت بالایی برسد و مناسب‌سازی را بخشی از وظیفه ذاتی خود بداند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.