ایران، ویژه‌ترین جامعه هدف برای هشتگ‌سازی معاندان/ مرکز اعتدال با مدیریت آمریکا و مرکزیت عربستان اداره می‌شود

در گفتگو با معصومه نصیری، پژوهشگر سواد رسانه‌ای به بررسی هشتگ‌سازی‌های انحرافی و کارکرد «مرکز اعتدال» در عربستان سعودی پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهایی که هر یک از ما وقت بسیاری را در دنیای مجازی می‌گذرانیم و می‌توان گفت این فضا بخش بزرگی از زندگی حقیقی ما را تشکیل می‎دهد،  اخبار و عناوین منتشر شده در آن هرکدام می‎تواند از یک ذهنیت و جریان هدفدار نشأت گرفته باشد که با برنامه‌ریزی خاصی طراحی شده ‌است.

به دلیل اهمیت ویژه و بالای فضای مجازی در زندگی روزمره و شکل‌گیری حوادث مهم جهان، در سال ۱۳۹۶ "مرکز اعتدال" عربستان با حضور ترامپ تأسیس شد. این مرکز بنا به ادعای مسئولان سعودی به صورت تخصصی در سه حوزه مربوط به فناوری اطلاعات، تحلیل و داده کاوی فعالیت می‌کند و عمده فعالیت آن  به منظور ترند کردن هشتگ‌های خاص و هدفمند در توئیتر است.

در چنین شرایطی بالا بردن سواد رسانه‌ای و پیشگیری از بازی خوردن در جنگ‌های رسانه‎ای که توسط دشمن راه‌اندازی می‌شود، یکی از مهم‌ترین وظایف نسل امروزی و کاربران فضای مجازی است. به همین منظور در این گزارش به گفتگو با معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای پرداخته‎ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

معصومه نصیری

ایران، جامعه هدف ویژه برای هشتگ‌سازی سعودی‌ها

نصیری در خصوص ترندسازی هشتگ‌ها در توئیتر اظهار داشت: این جریان به یک جهت‌دهی عبری-عربی معروف است و مراکزی اساسا تاسیس شده که یکی از کار ویژه‌های این مراکز، هشتگ‌سازی و ترند کردن آن برای ایجاد جریان‌های اجتماعی در کشورهای مختلف منطقه است. ایران نیز قطعا برای آن‌ها جامعه هدف ویژه محسوب می‌شود. زمانی که هشتگ‌هایی چون جریانات آبان ماه، انتخابات یا اعدام نکنید را داده کاوی و خط گیری می‌کنیم، می‌بینیم که خط سعودی در این هشتگ سازی‌ها، کارکرد و جایگاه ویژه‌ای داشته است .

جریانات هشتگ سازی

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: مرکز اعتدال به عنوان یک مرکز کاربری وقتی در بحث دیتاکاوی فعالیت می‌کند می‌تواند ذائقه و سلیقه مردم یک منطقه را بسنجد و متوجه تأثیرگذاری هر هشتگ در بخش‌های مختلف ایران و جهان بشود، بنابراین آنها داده کاوی می‎کنند تا هشتگ‌سازی بهتری داشته باشند و اگر دیتا و محتوایی را تولید می‎کنند می‌دانند چگونه باید از آن برای همراه سازی افکار مختلف استفاده کنند.

نصیری ادامه داد: اما این مرکز که بیشتر از صفحات تقلبی و ربات‌های مجازی ساخته شده، در هر مسئله‎ای ورود نمی‎کند و موضوعات مورد علاقه آن‌ها برای ورود به هشتگ سازی، موضوعاتی چون اغتشاشات در عراق، انفجار در لبنان، یا جریان‌های شکل گرفته در آبان ماه ایران است که بر اساس داده‌کاوی‎های استخراج شده از کاربران فضای مجازی صورت می‎گیرد.

«مرکز اعتدال» با مدیریت آمریکا و اسرائیل در مرکزیت عربستان

پژوهشگر سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه نباید اینطور تصور شود که خود سعودی‌ها مستقلا این مرکز را افتتاح  و مدیریت می‎کنند خاطرنشان کرد: این مرکز از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی لندن اداره می‌شود و تنها، مرکزیت آن در عربستان وجود دارد که در این زمینه، تصویر معروف ثبت شده از ترامپ و مقامات عربستانی در افتتاحیه این مرکز داده، از اهمیت بالا و مرموز بودن آن حکایت دارد.

جریانات هشتگ سازی

نصیری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در بحث هشتگ‌ها، همانطور که در نقشه‎های منتشرشده قابل مشاهده است، درمورد هشتگ "اعدام نکنید" برخی از مناطق جغرافیایی با هدف ترندسازی، هشتگ فعال بودند که سعودی‌ها بیشترین فعالیت را در این زمینه نسبت به سایر نقاط داشته‎اند. نکته اینجاست که چرا هشتگ‌سازی مهم است و چرا هشتگ‌ها می‌توانند تا این اندازه در جریان سازی مؤثر باشند؟ وجود «تکنیک همراهی جمعیت» می‎تواند پاسخ به این سؤال باشد. شما به محض اینکه احساس کنید بخش بزرگی از مردم جامعه یک الگوی رفتاری را در پیش گرفته‌اند، ناخودآگاه احساس می‎کنید شما هم باید همراهی کنید و حتما هم موضوع درستی است که با استقبال و همراهی سایرین مواجه شده است.

آگاه‌سازی، تنها راه مقابله با جریان‌های انحرافی

کارشناس فضای مجازی در ادامه خاطرنشان کرد:  در اینجا  باید گفت افراد نباید با هشتگ‌ها و جریان‌های موج‌دار رسانه‌ای احساسی برخورد کنند چرا که اساسا این هشتگ‌ها و جریان‌ها ساخته می‌شوند تا احساسات فرد را برانگیزند و از این طریق افکار افراد را به دست می‎گیرند. طبق تحقیقات اخیر، بیشتر این جریان‌ها با هدف ایجاد آشوب و اغتشاشات خیابانی و انجام رفتارهای ضد اجتماعی هچون تخریب اموال عمومی و سر دادن شعارهای هنجارشکنانه به منظور تحت فشار قرار دادن حاکمیت یک کشور یا منطقه صورت می‎گیرد.

افزایش سواد رسانه ای

نصیری در پایان با بیان اینکه در نهایت، با توجه به گستردگی این فضا، سرعت بالای انتقال اطلاعات غلط یا دستکاری شده و به کارگیری مؤثرترین روش‌های برای تأثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطب، ما چاره‌ای جز آگاه سازی افراد و توانمندسازی قدرت تشخیص مخاطب نداریم افزود: در حال حاضر ما در حلقه یک استبداد اطلاعاتی گیر کرده‌ایم و با قرار گرفتن در این فضای تروریسم مجازی که پلتفرم و رسانه جهانی قدرتمندی در اختیار نداریم و تمام رسانه‌ها در اصل بر ضد ما هستند، با وجود تلاش‌های فراوان به ما و صدای ما اجازه پیش رفتن و شنیده شدن نمی‎دهند. بنابراین مخاطب باید توانمندی برخورد کردن با محتوا را داشته باشد و در مواجهه با محتوا و عناوین منتشرشده در فضای مجازی، به سؤالاتی در ذهن خود پاسخ دهد و به این فکر کند که به اشتراک‌گذاری چنین مطالبی توسط چه کسی، به چه منظوری و با چه اهدافی صورت گرفته است. کاربران در بسیاری از مواقع به راحتی می‎توانند با خط‌گیری برخی توئیت‌ها در فضای مجازی و رسیدن به شبکه‎های معاند و سعودی، به هدفدار بودن آن جریان  پی ببرند.

افزایش سواد رسانه ای


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
فضای مجازی خیلی ترسناک شده