وزیر علوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نظرات سیاسی در اکسپت مقالات دخالت داده می‌شوند

غلامی به بیان توضیحاتی درباره صف‌های طولانی دانشجویان دکتری برای چاپ مقالات و اعمال نظر‌های سیاسی در اکسپت مقالات پرداخت.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت طولانی شدن صف چاپ مقالات مخصوصا در مقطع دکتری گفت: هر دانشجوی دکتری که بخواهد فارغ التحصیل شود باید شایستگی‌های خودش را اثبات کند، زیرا قرار است این دانشجو تحلیل گر رشته تحصیلی خودش شود.

او افزود: پایان نامه یکی از اسنادی است که برای تائید این صلاحیت لازم است و برای اینکه اثبات شود این پایان نامه مبتنی بر علم روز و جدید است باید این یافته‌ها قابلیت چاپ شدن به عنوان مقاله علمی - پژوهشی داخلی یا خارجی را داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشجویان قبل از نهایی شدن پایان نامه و تز خود باید برای چاپ مقاله اقدامات لازم را شروع کنند که معمولا اکثر دانشجویان دکتری برای دفاع در دانشگاه‌ها مقاله چاپ شده یا پذیرش شده را ارائه می‌کنند.

غلامی در ادامه با بیان اینکه فرآیند چاپ و ارائه این مقالات باید به موقع باشد تا دانشجویان به مشکل برخورد نکنند، اضافه کرد: در راستای تسهیل گری این موارد تعداد نشریات در کشور افزایش پیدا کرده و تسهیلاتی برای امتیاز دهی به نشریات داده شده  است.

او در ادامه بیان کرد: فرآیند اعطای تسهیلات به نشریات در گذشته خیلی سخت بود، باید چند شماره چاپ می‌شد و بعد ارزشیابی صورت می‌گرفت البته در طول انتشار هم این ارزیابی صورت می‌گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه نشریات داخلی به میزان مورد نیاز در کشور داریم،  اضافه کرد: نشریات خارجی هم عموما مقالات دانشجویان ما را اکسپ و پذیرش می کنند و فقط در برخی از این نشریات نظرات سیاسی در اکسپت مقالات دخالت داده می‌شود.

نگارش ضعیف و عدم اقدام به موقع دلیل طولانی شدن صف مقالات

غلامی گفت: دلیل اینکه صف‌های طولانی مدت برای چاپ مقالات شکل می‌گیرد این است که عمدتا دانشجویان به موقع برای نگارش و چاپ مقالات اقدام نمی‌کنند و یا نگارش ضعیفی دارند.

وزیر علوم در ادامه درباره اینترنت دانشجویی گفت: با توجه به مجازی بودن کلاس‌های درس استفاده از اینترنت هزینه‌هایی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند که به همین دلیل وزارت ارتباطات سهمیه اینترنت برای استفاده از فضای مجازی را برای دانشجویان و اساتید در نظر گرفت.

او در ادامه بیان کرد: سامانه‌های دانشگاه‌ها برای استفاده از آموزش مجازی به وزارت ارتباطات معرفی شده است و دانشجویان با استفاده از هر کدام از این سامانه‌ها می‌توانند ارتباط لازم برای استفاده از بستر آموزش مجازی را به صورت رایگان برقرار کنند.

غلامی در ادامه بیان کرد: اساتیدی که به صورت حق التدریس با دانشگاه ها همکاری می‌کنند مشمول دریافت اینترنت رایگان می‌شود و دانشگاه‌ها این اسامی را به وزارت علوم داده یا خواهند داد.

فراهم کردن سامانه مشترک بستر آموزش مجازی برای دانشگاه های کوچک

او در ادامه درباره تدابیر وزارت علوم برای یکسان سازی بستر آموزش مجازی در دانشگاه ها نیز بیان داشت: دانشگاه‌ها همانند نیمسال قبلی آموزش مجازی را از طریق سامانه‌های خودشان ادامه می‌دهند، اما در تلاش هستیم به دانشگاه‌های کوچک که امکان فراهم کردن سامانه آموزش مجازی را نداشته اند کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند از یک سامانه مشترک استفاده کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه مشکل خاصی در آموزش مجازی این ترم نداشته ایم اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا بر کیفیت پژوهش‌ها تاثیر گذار نبود، ولی در کمیت مقالات به سرعت تاثیر گذاشت و زمان حدود ۳ ماهه‌ای فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها متوقف شد. بعد از آن دانشگاه‌ها تنظیم زمان بندی حضور دانشجویان را انجام دادند و از اواخر بهار و ترم تابستان فرآیند انجام پژوهش ها روال خودش را پیدا کرده است.

تدوین طرحی برای شروع فرآیند پروپوزال نویسی

غلامی در ادامه درباره مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای دفاع از پایان نامه و انجام فرآیند های تدوین آن با توجه به محدودیت های کرونایی، اظهار کرد: ‌در حال تدوین برنامه ای هستیم که دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ۲ یا ۳ ترم از تحصیل‌شان باقی مانده است زودتر فرآیند پروپزال نویسی را شروع کنند تا اگر وضعیت کرونا ادامه داشته باشد زمان بیشتری در اختیار این دانشجویان گذاشته شود تا مشکلات فعلی درگیر نباشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار