۹۵ درصد عشایر استان اصفهان راهی قشلاق شدند

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان گفت: تاکنون ۹۵ درصد از عشایر استان اصفهان بدون مشکل خاصی به سوی نقاط گرم کوچ کرده‌اند تا ماه‌های سرد پاییز و زمستان را در مناطق قشلاقی بگذرانند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مختار اسفندیاری مدیرکل امور عشایر استان اصفهان اظهار داشت: کوچ عشایر استان هر ساله از ۲۰ شهریور آغاز می‌شود و قرار است ظرف چند روز آینده سایر عشایر اصفهان راهی قشلاق شوند.

او اضافه کرد: عشایر ایل قشقایی اصفهان راهی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر می‌شوند و عشایر ایل بختیاری استان، به استان خوزستان بیشتر در نواحی شوشتر و مسجد سلیمان رفته و در آنجا ماه‌های سرد را می‌گذارند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان افزود: عشایر عرب جرقویه اصفهان بر خلاف ۲ ایل نامبرده که از اصفهان خارج می‌شوند در روز‌های پیش رو به استان می‌آیند و در مناطق نصرآباد و محمد آباد واقع در شرق استان مستقر می‌شوند.

او با اشاره به توزیع بالغ بر پنج هزار تن علوفه برای دام عشایر استان تصریح کرد: تامین علوفه برای دام در ماه‌های آبان و آذر سخت‌تر است بنابراین توزیع بصورت دستی صورت انجام می‌شود و در فصل زمستان که وضعیت رویش گیاه و تامین علوفه در مناطق قشلاقی بهبود پیدا می‌کند از توزیع دستی بی نیاز خواهند شد.

اسفندیاری به توزیع مواد غذایی مورد نیاز عشایر در ماه‌های پیش رو اشاره کرد و گفت: عرضه آرد، شکر، قند و چای برای رفاه حال این قشر پرتلاش در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ این قشر را هم تحت تاثیر قرار داد افزود: برغم مبتلایان پر تعداد در اقشار دیگر، شمار عشایر کرونایی این خطه چندان زیاد نبود و مرگ ناشی از این بیماری هم نداشتیم.

او ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضد عفونی کننده و گندزدایی محل زندگی آنان در ماه‌های گذشته انجام شد و آموزش و تداوم آن برای رعایت هرچه بیشتر موارد پیشگیرانه و فاصله گذاری اجتماعی با مشارکت مراکز بهداشت و فرمانداری‌ها انجام گرفت.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در شهر‌های بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار