رئیس سازمان امور دانشجویان:

نیازمند جذب ۶۲ هزار دانشجوی خارجی تا سال ۱۴۰۰ هستیم

صدیقی گفت: براساس هدف مشخص شده در برنامه ششم توسعه نیازمند جذب ۶۲ هزار دانشجوی خارجی تا سال ۱۴۰۰ هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یازدهمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اظهار کرد: تاثیر جهانی شدن آموزش عالی در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و آموزش بسیار با اهمیت است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در سراسر دنیا  ۴ میلیون دانشجو تمایل به تحصیل در خارج از کشور داشته‌اند. آمار نشان دهنده رشد صعودی جذب دانشجویان خارجی به خصوص در کشور‌های اروپایی است.

او افزود: در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ رشد جذب دانشجوی خارجی زیاد بوده است.

صدیقی در ادامه بیان کرد: در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ آمریکا و انگلیس رشد دانشجوی بین المللی نداشته اند اما استرالیا، اسپانیا، کانادا و چین کشور‌هایی هستند که رشد بالایی در این زمینه داشته اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: براساس آمار موجود تعداد دانشجویان خارجی در جهان ۶ میلیون نفر است که پیش بینی می‌شود این آمار تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۸ میلیون دانشجوی خارجی برسد. البته این پیش بینی برای قبل از شیوع کرونا بوده و ممکن است این میزان با توجه به محدودیت‌های کرونایی کاهش پیدا کند. قطب‌های جذب دانشجوی خارجی نیز که در گذشته فقط آمریکا و اروپا بوده تغییر کرده است، اما باز هم بلوک غرب ۵۷ درصد، بلوک شرق ۲۰ درصد و مناطق نوظهور جذب دانشجو ۱۰ درصد سهم جذب دانشجوی بین المللی را در اختیار دارند. با این وجود هنوز هم در جذب دانشجویان خارجی در حوزه سایرین هستیم که امیدواریم در این زمینه رشد پیدا کنیم.

او در ادامه بیان کرد: جذب دانشجو در چین از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ رشد خوبی داشته است. این کشور در سال ۲۰۱۹،  ۴۹۲ هزار و ۱۸۵ دانشجوی خارجی داشته است. 

صدیقی گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید به جذب ۶۲ هزار دانشجوی خارجی در سال ۱۴۰۰ برسیم و در برنامه هفتم توسعه باید ۱.۸ دهم درصد دانشجویان خارجی افزایش پیدا کند.

ماموریت‌های اعطا شده به دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان خارجی

صدیقی ادامه داد: ماموریت سپاری به دانشگاه ها، تمرکز زدایی و تفویض اختیار به دانشگاه و ارائه خدمات بر بستر الکترونیک از ماموریت‌های اعطا شده به دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان خارجی است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: برای رسیدن به هدف کشور در جذب دانشجوی خارجی باید به ۵ هدف جذب، پذیرش، آموزش، پشتیبانی و دانش آموختگی پرداخته و توجه کنیم.

صدیقی در ادامه با بیان اینکه شعار امروز یونسکو آموزش از راه دور است، ادامه داد: ارزش آموزش مجازی در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۸.۶ میلیارد دلار است که با شیوع کرونا و پیشرفت روز افزون فناوری‌ها در سال ۲۰۲۵ اقتصاد آموزش عالی به ۳۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

معاون وزیر علوم گفت: نمی‌توان دانشجوی خارجی را جذب کرد و بدون فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم به او آموزش مجازی داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
واه واه واه چه غلطها؟! شما اول دانشجویان داخلی ات را در سطح کشورهای غربی آموزش بده بعد اگر خواستی به جوانان کشورهای دیگر نظیر افغانستان عراق آذربایجان تاجیکستان و.. آموزش و ارتقا علمی بده. این لفاظی ها فقط برای گرفتن بودجه و در نتیجه خوردن اندک کنار این سفره ریخت و پاش عظیم است.