در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دخالت انسانی فلسفه سامانه‌ها را زیر سوال بُرد! / کوتاهی ۳ نهاد برای توسعه بستر‌های الکترونیکی

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: عده‌ای همچنان فلسفه سامانه‌ها را زیر سوال می‌برند درحالی که سستی برخی مسئولان است که نمی‌گذارد اهداف سامانه‌ها به طور کامل محقق شود.

با وجود دخالت انسانی فلسفه سامانه ها زیر سوال نبرید!/ کوتاهی سه نهاد برای توسعه بسترهای الکترونیکیداود گودرزی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تنها راه مدیریت اقتصاد کشور را اشراف اطلاعاتی بر تمام فعالیت ها در تمام مراحل است، گفت: اگر می خواهیم برنامه ریزی های آینده را به سمت رونق تولید سوق دهیم چاره ای جز راه اندازی سامانه های مختلف و بررسی فرآیندهای تولید از مرحله صفر تا رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی را نداریم چرا که هر مسوولی باید در لحظه بداند در منطقه ای در کشور چه فعالیتی در حال انجام است.

او ادامه داد: افرادی که مخالف راه اندازی سامانه های مختلف در نهادهای کشور هستند همواره باید این سوال را از خود بپرسند که چگونه می توان برای آینده کشور طراحی و تدبیر کرد بدون اینکه اشراف اطلاعاتی بر فعالیت های اقتصادی توسط مسوولان وجود نداشته باشد و یا ندانند که به عنوان مثال در انباری در منطقه تهران چه مقدار موجودی کالا وجود دارد.

گودرزی یکی از مزایای سیستمی شدن برخی از فرآیندهای اقتصادی را پیشگیری از وقوع قاچاق برشمرد و گفت: تنها راه حل مبارزه با این پدیده شوم در این است که بتوان مراحل مختلف ورود یک کالا به کشور را تا رسیدن آن به دست مصرف کننده نهایی کنترل کرد و این امر با تکیه بر نیروی انسانی محقق نخواهد شد چرا که نیازمند صرف زمان زیادی است و احتمال بروز فساد وجود دارد بنابراین سیستمی شدن فرآیندها این امکان را فراهم می آورد تا بتوان به وسیله آن شرایط موجود را مدیریت کرد.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: کشورهای دیگر هم در این زمینه تجربه دارند و در کشور ما هم در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر ضرورت راه اندازی این سامانه ها تاکید شده و یکی از راه های نظارت بر تجارت کشور را تکیه بر کنترل قاچاق از طریق سامانه ها می دانند.

بدون اشراف اطلاعاتی نمی توان کشور را مدیریت کرد

او با بیان اینکه بدون اشراف اطلاعاتی نمی توان کشور را مدیریت کرد، گفت: نمی توان کارهای اداری را به وسیله کاغذ بازی ها انجام داد و انتظار داشت که هیچ گونه فساد یا جعلی صورت نپذیرد و وجود همین مسائل باعث می شود که منابع اطلاعاتی به درستی در اختیار مسوولان قرار نگیرد و این امر در مدیریت کشور اختلال ایجاد می کند.

گودرزی اذعان داشت: آمریکا هم با استفاده از سامانه های مختلف درمی یابد که کدام کشور، در چه تاریخی و چه میزان با ایران مراوده تجاری داشته است بنابراین حضور همین سامانه ها به عنوان ابزار قدرتی و کنترلی به حساب می آیند.

دخالت عامل انسانی؛ بزرگترین سد توسعه اهداف سامانه ها

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن انتقاد از وجود دخالت عامل انسانی بعد از راه اندازی سامانه های مختلف بیان کرد: وجود سامانه ها بسیار موثر است اما آنچه که باعث می شود گاهی به فلسفه وجودی این سامانه ها انتقاد شود، سستی برخی از مسوولان است چرا که عده ای هنوز پای کار نیامدند و همین امر تاکنون سبب شده هزینه های هنگفتی صرف شود.

او ادامه داد: بعد از تدوین برخی قوانین مناسب اما گاهی با این مشکل مواجه می شویم که مسئولین امر در فراهم کردن آیین نامه های اجرایی تعلل می کنند وهمین زمانبر شدن فرآیندها باعث بروز مشکلاتی برای فعالان اقتصادی می شود که جز ضرر و زیان عایدی دیگری برای کشور ندارد.

گودرزی با بیان اینکه برای اجرایی شدن برخی اهداف سامانه ها خلا قانونی وجود دارد، گفت: یک جریان فساد و نفوذ وجود دارد که اجازه حرکت به سمت شفافیت و ایجاد تحول جدی در عرصه اقتصادی کشور به کمک این سامانه ها را نمی دهد بنابراین تنها نوشتن برنامه های یک سامانه کافی نیست و اصل نظارت بعد از اجرای آن هاست.

تبادل اطلاعات؛ مهم ترین هدف راه اندازی سامانه ها

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه مشکلات تنها با تبادل سامانه ها حل می شود، گفت: به دلیل وجود برخی فسادها نظارت بر سامانه ها جایی مشکل می شود که برخی از مدیران و ذی نفعان از ارسال اطلاعات خود به سامانه های دیگر امتناع می کنند.

او ادامه داد: حالا بعد از چندین سال پیگیری برای توسعه اهداف این سامانه ها اما پیدا می شوند افرادی که اعلام می کنند این سامانه ها جوابگوی رفع مشکلات ما نیستند درصورتیکه ایراد عمده نبود تبادل اطلاعات میان سامانه های مرتبط هست که از بروز شفافیت در عرصه اقتصادی کشور جلوگیری می کند.

کوتاهی سه نهاد برای توسعه بسترهای الکترونیکی

گودرزی با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: این گزارش در اردیبهشت ماه سال جاری در مجلس قرائت شد که ملاک عمل آن اجرایی نشدن برخی تکالیف برخی از دستگاه ها در سال های 96 و 97 بوده است و در آن به این دستگاه ها از صفر تا بیست نمره عملکرد داده بود.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: بیشتر دستگاه ها نمره زیر هفت را کسب کرده بودند اما در این بین سه دستگاه اتاق بازرگانی، راهور و گمرک بودند که کوتاهی های آن ها برای توسعه سامانه های خود بیشتر از مابقی به چشم می خورد.

او ادامه داد: درواقع این نهادها باید زودتر از دیگر سازمان ها اقدام به تبادل اطلاعات خود می کردند اما در این امر کوتاهی هایی انجام دادند حتی بعد از قرائت گزارش هم عده ای اعتراض کردند که باید این سوال را از آن ها پرسید اگر روند خود را تغییر داده اید چرا تاکنون مجموعه ای از تغییرات خود را اعلام نکرده اید.

۳۵ درصد واردات ما به صورت قاچاق است

گودرزی با بیان اینکه قاچاق یک پدیده چند بعدی است، گفت: بنابراین اگر می خواهیم در این جنگ تمام عیار پیروز شویم، راهی جز رونق تولید نخواهیم داشت و این امر با جلوگیری از قاچاق محقق خواهد شد.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی اذعان داشت: 35 درصد واردات ما به صورت قاچاق و از مبادی رسمی کشور بوده که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس ارزش این میزان را 25.5 میلیارد دلار برآورد کرده است.

او تصریح کرد: مسوولان مربوطه از جمله قوه قضائیه باید با عوامل این نابه سامانی ها بخورد قضایی کنند بنابراین هر کسی که دلسوز مردم است باید پای کار توسعه اهداف این سامانه ها بیایند تا صفر تا صد مرحله ورود یک کالا تا رسیدن آن به دست مصرف کننده نهایی آنالیز شود.

سامانه اعتبار سنجی یک نمونه ناموفق

گودرزی سامانه اعتبار سنجی را یکی از نمونه های ناموفق برشمرد و گفت: برابر اهداف این سامانه باید در بستر آن سابقه فعالیت تجاری افراد، میزان مالیاتی که پرداخت کرده اند و برخی اطلاعات دیگر به خوبی دیده می شد اما بعضا شاهد موارد دیگری هستیم که این امر نشان می دهد که کارها به خوبی در این سامانه انجام نمی شود.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی سامانه تی تک را یکی از نمونه های موفق در میان سامانه های کشور دانست و گفت: این سامانه تحت نظارت سازمان غذا و داروست و اکنون کلیه فعالیت های مربوط به چرا که نظارت بر برچسب کالا و ارائه کد رهگیری آن ها به خوبی قابل مشاهده بوده و این امر به کنترل قاچاق دارو کمک شایانی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سامانه های شما مانند کشتی در کویر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
لطفا سامانه جامع تجارت را پیگیری کنید ... این سامانه اگر درست اجرایی شود خیلی مشکلات حذف می شود...
آخرین اخبار