عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی/تلاش همزمان ترامپ و نتانیاهو برای خروج از انزوا

به گفته تحلیلگران، رژیم صهیونیستی با اجرای طرح عادی سازی روابط با کشورهای کم اهمیت تحت حمایت آمریکا، همچنان برای خروج از انزوا در منطقه تلاش می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از امارات و بحرین، سودان سومین کشور عربی است که طی حدود سه ماه اخیر به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام برداشته است؛ گفته می‌شود این معامله سیاستی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای پوشاندن ضعف عملکردی و ناکامی در دیپلماسی خارجی خود و به منظور دستیابی به پیروزی‌های دیپلماتیک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سوم نوامبر اتخاذ کرده است. در واقع هدف ترامپ از این معامله کسب امتیاز رای یهودیان ساکن در ایالت‌هایی همچون فلوریدا و پنسیلوانیاست. ترامپ به زعم خود آنقدر حساب شده کار می‌کند که وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چهار تا پنچ کشور دیگر هم به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تن خواهند داد، تا بدین ترتیب یهودیان طرفدار اشغالگری را برای رای دادن به جمهوری‌خواهان قانع کند. 


بیشتر بخوانید


 

تهدید و تشدید فشارها، سودان را مجبور به پذیرش معامله پیشنهادی آمریکا کرد

ترامپ روز جمعه اعلام کرد در صورتی نام سودان را از لیست تروریسم آمریکا حذف می‌کند که در مورد عادی سازی روابطش با رژیم صهیونیستی توافق کرده و ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب گذاری در سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا به دست القاعده پرداخت کند. معرفی سودان به عنوان دولت حامی تروریسم به دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد، زمانی که این کشور مدت کوتاهی میزبان اسامه بن لادن و دیگر مبارزان تحت تعقیب بود.

آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات خود با هدف اجبار سودان به منظور توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شروطی را مطرح کردند که با تعلل سودان مواجه شد از این رو برای تمکین مقامات سودانی در مورد پذیرفتن شروط خود، اقدام به تهدید این کشور کردند.

سیاست واشنگتن این بود که خارطوم پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توافق کند در غیر اینصورت پس از این موعد دیگر توافق در این زمینه سودی نداشته و تحریم‌ها علیه سودان ادامه خواهد داشت. شدت فشار‌های اعمالی از سوی آمریکا به این کشور تا حدی بود که ظرف ۴۸ ساعت منابع خبری از اعلام موافقت سودان و قبول شروط تعیین شده از سوی واشنگتن خبر دادند.

آیا عادی‌سازی اقتصاد بیمار سودان را احیاء می‌کند؟ 

عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان، چند روز پیش اعلام کرد انگیزه ترامپ از روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، پایان دادن به وضعیت بین‌المللی نه چندان مناسب سودان است؛ او تاکید کرد بدون عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیست، سودان برای خروج از لیست حامیان تروریسم آمریکا باید همچنان منتظر بماند.

برهان در حالی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را یک دستاورد مهم برای سودان می‌خواند که برخی از جناح‌های سیاسی و مقامات از جمله صدیق المهدی، نخست وزیر سابق سودان و رئیس بزرگترین حزب سیاسی این کشور، به طور صریح مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده‌اند.

برهان

دولت سودان در حال حاضر با کسری بودجه عظیم و کمبود گسترده کالا‌های اساسی، از جمله سوخت، نان و دارو دست به گریبان است. طبق آمار رسمی، تورم سالانه با افزایش قیمت نان و سایر کالا‌های اساسی، ماه گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. در واقع سودان به دنبال احیاء اقتصاد آسیب دیده خود و نجات دولت انتقالی است.

این در حالی است که به دنبال عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی، معترضان خشمگین سودانی به خیابان‌ها آمده و تصمیم حکومت فعلی را برای پیروی از امارات و بحرین در ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی محکوم کردند. آن‌ها در جریان این تظاهرات، با به آتش کشیدن پرچم اسرائیل، در شعارهای خود ضمن هشدار به برهان، خواستار عقب نشینی او از توافق با صهیونیست‌ها شدند. به اعتقاد مردم سودان، توافق با رژیم غاصب نه تنها صلحی به ارمغان نخواهد آورد بلکه در آینده وابستگی آن را به کشورهای غربی همچون آمریکا تشدید کرده و  بر افزایش تنش‌ها و وقوع جنگ دامن خواهد زد. 

ادعای نخست وزیر سودان در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

نخست وزیر سودان توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دریچه‌ای برای ادغام این کشور در سیستم مالی و سیاسی جهان با هدف بازگشت به سیستم جهانی می‌داند، این در حالی است که خارطوم پس از جنگ خاورمیانه‌ای ۱۹۶۷ میزبان نشست تاریخی اتحادیه عرب بود. این کنفرانس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به "سه نه" معروف شد؛ نه به صلح با اسرائیل، نه به شناسایی اسرائیل و نه به مذاکره.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند دلیل عمده موافقت سودان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بهبود شرایط اقتصادی بوده است تا بتواند از لیست تروریسم آمریکا خارج شده و کمک مالی دریافت کند. معامله با سودان شامل کمک و سرمایه گذاری اسرائیل به ویژه در زمینه فناوری و کشاورزی، همراه با تسویه بیشتر بدهی‌ها خواهد بود. این در حالی است که سودان و دولت انتقالی آن در حاشیه قرار داشته و از اهمیت کمی برای اسرائیل و آمریکا برخوردار است و این توافق می‌تواند به تحدید استراتژیک سودان در منطقه منجر شود.

سودان

از سوی دیگر روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حالی پیش رفت که شبکه خبری العربیه به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد توافق سودان و اسرائیل بر سر عادی‌سازی روابط با یکدیگر شامل بندی است که سودان را به تروریستی خواندن حزب‌الله نیز ملزم می‌کند.

خداحافظی عربستان با کعبه و مسجدالنبی در صورت سازش با رژیم صهیونیستی

طبق اظهارات اخیر ترامپ، پس از سودان، عربستان سعودی که گفته می‌شود نقش پررنگی در اجرای این طرح دارد، چهارمین کشوری خواهد بود که در ماه‌های اخیر به روند عادی سازی می‌پیوندد.

گفته‌های ترامپ در خصوص پیوستن عربستان به این طرح با واکنش‌ها و انتقادات فراوانی مواجه شد، تا آنجا که عباس زکی عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین، در تحلیل تلاش‌ها برای امضای توافقنامه میان سودان و رژیم صهیونیستی، هشدار داد: آمریکا و رژیم غاصب در پی انتقام جویی از کشور عربی سودان هستند. باید به آنانی که ما را به انکار اتفاقات خوب متهم می‌کنند گوشزد کنیم شما ذهن میلیون‌ها نفر را از کشتار مردم فلسطین منحرف کرده‌اید؛ رئیس جمهور آمریکا با روشی که در پیش گرفته است چهره مزدوران را یکی پس از دیگری رو می‌کند، آمریکایی‌ها در پی آنند تا به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مدال افتخار دهند. عربستان می‌داند اگر در مسیر عادی سازی روابط گام بردارد دیگر خانه کعبه و مسجدالنبی (ص) را در اختیار نداشته و شاهد آینده تاریکی خواهد بود.

عربستان

یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی نیز به نقل از رئیس موساد مدعی شد ریاض تمایل دارد سازش با اسرائیل نوعی هدیه از جانب عربستان سعودی به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باشد خواه دونالد ترامپ پیروز شود یا رقیب او جو بایدن. توافق عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی همچنین شامل فروش سلاح آمریکا به عربستان خواهد بود.

کشورهای عربی همسو با تل‌آويو شریک دزد و رفیق قافله 

بر اساس اظهارات کارشناسان صهیونیست‌ها همواره به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای عربی بوده‌اند و روابط پنهانی گذشته سرآغازی برای روابط علنی فعلی بوده است اما آنچه در این میان باید مورد توجه واقع شود این است که کشورهایی که در حال حاضر وارد فاز آشکار سازی روابط خود با اسرائیل شده‌اند، با نام کشورهای میکروسکوپی شناخته شده و کاملا محتاج دولت‌های بزرگ هستند و از آنجا که حاکمیت آن‌ها مشروعیت مردمی ندارند و به دلیل نداشتن مولفه‌های قدرت، دچار ضعف سیاسی و ساختاری هستند، تلاش می‌کنند با انجام توافقات به این سبک و سیاق، جایگاه خود را در منطقه حفظ کنند و امنیت در معرض خطر خود را تضمین کنند.

با توجه به اینکه در حال حاضر محور مقاومت منطقه غرب آسیا را تحت نفوذ خود گرفته و رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار داده است، این رژیم غاصب نیز برای جبران این ضعف به آشکارسازی روابطش با کشورهای عربی کوچک متوسل شده است. هر چند که رژیم صهیونیستی در پی این توافق ها به دنبال خروج از انزوا در منطقه غرب آسیا و در میان ملت‌های مسلمان است، اما تجربه نشان داده که عادی سازی اجباری و نه برگرفته از خواست ملت‎‌ها نمی‌تواند در تغییر وضعیت آشفته رژیم صهیونیستی تاثیری بگذارد. صلح یهودیان صهیونیستی پیش از این با کشورهای مهم منطقه‌ای مانند مصر هم هرگز از خشم ملت‌های منطقه نسبت به اسرائیل نکاسته و  با توجه به اعتراضات مردمی سودانی به نظر می‌رسد این توافق صلح هم راه به جایی نخواهد برد. همچنین باید به خاطر سپرد که وضعیت نتانیاهو در شرایط فعلی بسیار متزلزل است و صهیونیست‌های معترض طی هفته های متوالی علیه فساد اقتصادی و بی‌کفایتی او در خصوص مبارزه با ویروس کرونا شعار داده‌ و خواستار استعفای فوری نخست وزیرشان هستند، نتانیاهو امیدوار است بواسطه روند عادی سازی روابط با کشورهای نه چندان مهم منطقه، از زیر بار این فشارها خارج شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام
اگر اسرائیل با کل عرب ها به سازش برسد به گفته امام راحل این کشور از بین رفتنی است والسلام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۲۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
فعلا که ما کاسه داغتر از آش شدیم. همه کشورهای عربی و حتی خود فلسطینی ها اینکارو میکنن و نهایتا ما باز ...، بجای اینکه به مردم خودمان و به زندگی و معیشتشان برسیم روز به روز داریم متعصب تر میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
یادمان نمی رود که آمریکایی ها سردار سلیمانی را در عراق شهید کردند.عراقی ها چه کردند.
عراقی ها آمریکایی ها را روی تخم چشمشان گذاشتند و به سردار و ایران پشت کردند.تا کی ما باید تاوان نامردی بقیه ی کشور ها را بدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
اگر کشور ما به مردمش توجه داشت و ارزش آنها را می دانست،ایران چنان مثال زدنی می شد که تمام این کشور ها به سمت ایران می آمدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
حالا سودان دیگه کیلو چنده؟
United States of America
علی
۱۹:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
کی توی انزواست؟؟؟؟؟
سودان با کسری بودجه و کمبود وسایل روبه روست
شما با چی روبه رو هستید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
زلزله ترکیه رو پوشش ندادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Romania
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
انزوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
نمیدونم ما سر پیازیم یا ته پیاز !!!
اینقدر که برای ما مهمه کشور خودمون و مردم خودمون مهم نیستند !!! به ما چه ربطی داره ؟؟؟ کی با کی صلح می کنه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
خوب برادر من الان وضعیت کشور ما چه ربطی به اونا داره که میان و از یک معتاد قهرمان میسازن و کشور رو بی حقوق بشر نشون میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
خودت گفتی نه سر پیازی نه ته پیاز.
پس به تو ربطی نداره که کسی از ملت مظلوم فلسطین دفاع میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
پاسخ ناشناس۲۳:۴۸
شما که داری نجات میدی بی زحمت
مسلمونای داخل چین
و میانمارم نجات بده
France
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
درود بر صلح و مرگ بر تفرقه افکن و صلح ستیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
اگه اونا تو انزوا هستن ما تو چی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
والا فعلا ک ما منزوی شدیم
آخرین اخبار