در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بازار گردانان به دنبال کسب منفعت از بازار سرمایه/ کوچ نقدینگی به بانک‌ها با افزایش نرخ سود بانکی

کارشناس بازار سرمایه گفت:افزایش سود بانکی در کوتاه مدت باعث کاهش نقدینگی می‌شود، اما در میان مدت نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

بازار گردانان به دنبال کسب منفعت از بازار سرمایه/ کوچ نقدینگی به بانک‌ها با افزایش نرخ سود بانکیامیرعلی امیرباقری در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با بازار گردانی در بازار سرمایه گفت:بازار سرمایه مانند یک پازل پیوسته و درهم تنیده است و برای رشد همگون تمام قطعات این پازل به مدیریت درست نیاز داریم.

وی افزود:در طول چند سال اخیر مسئولان و مدیران بازار سرمایه به امور مختلفی اعم از تقویت زیر ساخت‌های الکترونیکی، گسترش تامین مالی، ایجاد و بهسازی بازار‌ها و ... توجه کرده اند به همین دلیل رشد برخی از ابعاد دیگر بازار سرمایه مانند بازارگردانی حرفه‌ای و ابزار مشتقه در مقایسه با سایر امور مغفول مانده است.


بیشتر بخوایند


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:در صورت تعریف منافع پایدار برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها می‌توان انتظار بازارگردانی به شکل کامل و حرفه ای آن را داشت، چراکه تجربه حمایت‌های دستوری در میان مدت نتیجه ای جزء اصلاح فرسایشی قیمت ها ندارد.

امیرباقری اظهار کرد:زمانی که روند بازار صعودی داشت، اشخاص حقوقی و سهامداران عمده با مدیریت درست می‌توانستند از فروش  و عرضه هیجانی سهام در بازار سرمایه جلوگیری کنند.کوتاهی‌های صورت گرفته منجر به رشد هیجانی و افسارگسیخته بازار در ابتدای سال شد و اصلاح را عمیق تر کرد. در چنین شرایطی حضور بازارگردانان فعال در بازار سرمایه بیش از پیش ضروری است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:متاسفانه در مورد اوراق تبعی شاهد عدم تناسب حجم اوراق منتشره با سرمایه شناور شرکت‌ها هستیم.امیدواریم با تدبیر مدیران و مسئولان، بازارگردانی در بازار شکلی حرفه‌ای و واقعی پیدا کند.

امیر باقری اظهار کرد:تناسبی بین تخصیص و حجم سرمایه ورودی به بازار در شش ماه اول سال وجود ندارد به همین دلیل بازار قدری از مسیر منطقی و عقلایی خود فاصله گرفته و نقش بازارگردانان و سهامداران عمده مغفول مانده است. نقش بازارگردانان فقط مختص به روز‌های نزولی بازار نیست، بلکه بازارگردانان در روند‌های صعودی هم نقش مهمی در مدیریت بازار دارند.

وی گفت:در حال حاضر بازار وارد فضایی هیجانی برای فروش سهام شده است و حضور بازارگردانان و افراد حرفه‌ای برای مدیریت عرضه و تقاضا می‌تواند تعادل را در میان مدت به بازار بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر افزایش سود بانکی روی بازار سرمایه گفت:افزایش نرخ سود بانکی در شرایط حال حاضر بازار سرمایه درست نیست زیرا باعث کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به بانک ها می شود.

امیر باقری با بیان اینکه یکی از مهمترین پایه‌های تورم اقتصاد کشور ما حجم نامتناسب نقدینگی با تولید واقعی است، گفت: یکی از مهمترین متغیر‌های موثر بر نقدینگی سود بالای بانکی است. این سود شاید در کوتاه مدت با حبس نقدینگی و کاهش نرخ تورم کمک کند اما در میان مدت و بلند مدت با ایجاد تورم انباشته، شوک‌های سنگینی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
به مظر من به جاي سود به سپرده گزاراي عمده بايد زمين و امتياز كارخونه بدن
آخرین اخبار