روغن خوراکی کیمیا شد/ توزیع قطره چکانی

مدتی است که روغن مایع و جامد در آشفته بازار خراسان جنوبی کمیاب شد و شاهد توزیع قطره چکانی آن هستیم، این موضوع سبب نگرانی مردم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مدتهاست مردم خراسان جنوبی‌ شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت اقلام اساسی هستند، دو ماهی هم هست که قیمت روغن مایع و جامد سر به فلک کشیده است و حالا نیز کمیاب شده است.

با گذشت یک ماه از کمبود و گرانی‌ های شدید روغن خوراکی، هنوز بازار این قلم اساسی و ضروری تنظیم نشده و مردم در صفی از مشکلات و گرانی‌ها معطلند تا قیمت‌ ها مصوب و کمبود‌ ها از سوی دستگاه‌ های متولی رفع شود.

به گفته مسئولان سازمان صمت خراسان جنوبی؛ مزاج مردم خراسان جنوبی یعنی ۷۰ درصد مردم استان با روغن جامد خوراکی خو گرفته، ولی این استان با کمبود شدید روغن جامد مواجه است و از سویی هم سهمیه‌ های اختصاصی روغن به صورت صف و با ارائه کارت ملی عرضه می‌ شود.

گزارش‌ های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که روغن مایع و جامد با کمبود شدید در بازار موجب نگرانی مردم شده است؛ همچنین شاهد افزایش قیمت چشمگیری در حبوبات، مرکبات به ویژه گوجه فرنگی و پیاز هستیم.

 مجیدی، شهروندی است که از کمبود روغن جامد گلایه می‌کند و گفت: درب هر مغازه‌ای که می‌ روی روغن سرخ کردنی به وفور پیدا می‌کنی، ولی هیچ مغازه‌ای را ندیده ام که روغن جامد داشته باشد.

 اکبری شهروند مغاز داری است که افزود: دو ماهی است که روغن جامد کمیاب شده و ما هم برای فروش نداریم، حتی روغ مایع هم دو هفته‌ای است که پیدا نمی‌ شود و ما تنها در مغاز روغن سرخ کردنی داریم.

روغن خوراکی کیمیا شد/ توزیع، قطره چکانی

اکبری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوسف هم در جلسه‌ ای از کمبود شدید روغن مایع و جامد در شهرستان خوسف گلایه کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۵ تُن گوشت مرغ گرم، هشت تُن گوشت گوساله وارداتی، ۷۰ تُن شکر، پنج تُن خرمای ضیافتی، ۸ تُن قند توزیع شده است، ولی هنوز خبری از محموله‌ های روغن خوراکی نیست.


بیشتر بخوانید


جویبان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم ضمن تاکید بر کمبود و گرانی روغن مایع و جامد بیان کرد: متاسفانه بیشتر اقلام اساسی همانند برنج و مرغ اقلام وارداتی وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی است که این سازمان‌ ها در تامین ارز در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند.

او گذری بر اقلام تنظیم بازار توزیعی در بازار انداخت و گفت: شرایط کنونی ما بحرانی است چراکه هم اکنون توزیع اقلام ضروری و اساسی از محل ذخیره استراتژیک کشور انجام می‌شود و مردم نیز باید اصل صرفه جویی را مورد توجه داشته باشند.

جویبان دلیل کمبود روغن در بازار را نبود مواد اولیه و دانه‌ های روغنی و تحویل آن به کارخانجات تولیدی اعلام کرد و افزود: در حال تخصیص سهمیه‌ هایی برای رفع این مشکل به استان هستیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه سه سهمیه ۲۳۱ تنی، ۲۹۳ تنی و ۱۹۶ تنی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال تخصیصص به استان است، گفت: حدود ۷۰ درصد این سهمیه‌ های از نوع روغن مایع است.

او تصریح کرد: هم اکنون از این میزان ۱۵۰ تن در حال توزیع است و مابقی در اختیار کارخانجات به تدریج توزیع خواهد شد، همچنین سهمیه ۱۹۶ تنی روغن در صورت تخصیص در اختیار فروشگاه‌ های زنجیره‌ای استان قرار می‌ گیرد.

جویبان با بیان اینکه خراسان جنوبی تنها استانی است که مصرف روغن جامد آن بیش از روغن مایع است، عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد روغن مصرفی خانوار استان از نوع جامد است بنابراین سازمان صمت به جد پیگیری تامین روغن جامد استان است.

روغن خوراکی کیمیا شد/ توزیع، قطره چکانی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تخصیص ۲۳۱ تن روغن به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از این مقدار تاکنون تنها ۷۰ تن را توانسته ایم جذب کنیم چرا که کارخانه‌ های تولیدی با مشکل تامین دانه روغنی مواجه هستند.

جویبان با اشاره به تخصیص سهمیه‌ های در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی، گفت: مشکل کمبود روغن جامد تا ۱۰ روز آینده تامین خواهد شد، چراکه هم اکنون شاهد افزایش قیمت روغن جامد به مبلغ ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان هستیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در پایان مشکل کمبود روغن را یک مشکل کشوری عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تخصیص سهمیه‌های استان این مشکل رفع شود.

به گفته مسئولان متولی بازار، کمبود مواد اولیه و روغن خام مشکل اصلی تولیدکنندگان روغن نباتی و مایع در کشور است در غیر این صورت هیچ محدودیتی بر سر راه تولید کنندگان روغن نباتی در کشور وجود ندارد.

از آنجاکه بیش از ۹۰ درصد میزان مصرف روغن نباتی کشور وابسته به واردات است، بنابراین مهمترین مشکل تولیدکنندگان روغن نباتی موضوع تبادل ارز برای تامین مواد اولیه و روغن خام است.در نتیجه در صورتی که مشکل انتقال وجه برطرف نشود و نتوان روغن خام وارد کشور کرد، عرضه این محصول با چالش مواجه خواهد شد، بنابراین برای رفع این مشکل باید تمهیداتی اندیشیده شود تا کارخانجات هم دست از تولید نکشند.

گزارش از سمیه محمدی

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.