چگونه ترس کودک خود را از بین ببریم؟

یک کارشناس ارشد روانشناسی از ترس در کودکان و راهکار های مقابله با آن می گوید.

مهرنوش قنبری کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و مدیر مهد کودک یار مهربان در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ترس در واقع احساسی است که همه افراد با آن به دنیا آمده  و آن را تجربه کرده اند و این حس به ما کمک می‌کند تا از خودمان محافظت کنیم و در مقابل عوامل خطرناک واکنش نشان دهیم.

او با  اشاره به اینکه بعضی از ترس‌ها در سنین مختلف طبیعی هستند، افزود: ابتدا با کودک وقتی از خواب بیدار می‌شود در مورد مواردی که او را می‌ترساند، گفت و گو کنید مثلا کودک عنوان می‌کند از تاریکی، هیولا، دزد و حیواناتی مانند سگ، مار و عنکبوت  و ... می‌ترسم.

قنبری با بیان اینکه باید منبع ترس را ریشه یابی و با کودک صحبت کنید و واکنش دقیق او را در موقعیت‌هایی که ترسیده است، زیر نظر بگیرید تا آگاهی بیشتری نسبت به ماهیت ترس او بیابید، اظهار داشت: زمانی که اطلاعات شما در مورد ترس کودک دقیق‌تر باشد، به نحو موثرتری می‌توانید یاری رسان او باشید.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت ترس از تنها ماندن در خانه یا مدرسه، مکان‌های تاریک، هیولا و موجودات خیالی و حضور چیزی در زیر تخت خواب، حشرات، ارتفاع، مراجعه به پزشک، اصوات نا آشنا و  بلند را از انواع ترس در کودکان عنوان کرد.

چگونه با کودکی که از موجودات خیالی (هیولا)  می‌ترسد باید برخورد کرد؟

او با اشاره به اینکه باید زمان خواب کودک را تنظیم کنیم، چراکه خواب نامنظم می‌تواند منشا استرس و تنش در کودک شود و ساعت منظم خواب برای او حس امنیت به همراه دارد، بیان کرد:  زمان خواب را برای کودک لذت بخش کنید، کنار او باشید، داستان بخوانید و او را نوازش کنید.

قنبری ادامه داد: ترس‌های کودک را بپذیرید و با همدلی به او پاسخ دهید. به کودک نگویید چیزی وجود ندارد، چون این هیولا در ذهن او وجود داشته و  می‌تواند در هر گوشه‌ای از اتاق باشد.

مدیر مهد کودک یار مهربان در اهواز با بیان اینکه در اتاق خواب کودک چراغ خواب روشن کنید و درب اتاق را باز بگذارید، تصرح کرد: گاهی لازم است همراه  فرزند گوشه به گوشه اتاق را بگردید تا مطمئن شود که هیچ چیزی وجود ندارد.

او افزود: از کودک بپرسید هیولا‌ها از چه چیزی می‌ترسند و تغییری در اتاق به همان شکل ایجاد کنید مثلا  به او بگویید اگر پلیس در  اتاق حضور داشته باشد دیگر هیولا  نمی‌تواند به اتاق وارد شود و شما می‌توانید یک عروسک پلیس را جلوی در اتاق کودک در حال کشیک دادن قرار دهید یا مثلا کودک می‌گوید اگر اینجا خیس باشد، هیولا نمی‌تواند وارد اتاق شود، چون در صورت وارد شدن پای او لیز می‌خورد و شما می‌توانید همراه  او یک اسپری بردارید و تمام اتاق رو با آب اسپری کنید یا مثلا  تابلویی جلوی درب اتاق بنویسید که ورود هیولا ممنوع است.

مهرنوش قنبری استفاه از بازی‌هایی مانند قایم باشک و یا بازی سایه‌ها را در کاهش ترس کودکان موثر دانست و بیان داشت: با این عمل ذهن کودک را برای پذیرش تنها ماندن آماده می‌کنید و احساسات عنوان شده فرزند را تصدیق کرده وصحبت‌های او را پذیرا باشید.

این کارشناس ارشد روانشناسی انجام یک برنامه ریزی ۲ نفره به کمک فرزند و تنظیم یک سری اهداف مشخص و در عین حال منطقی را از دیگر عوامل موثر در کاهش ترس برشمرد و تصریح کرد:  به عنوان نمونه یک برنامه عملی تهیه کنید و با یکدیگر توافق کنید که هفته‌ای ۲ شب کودک  باید در اتاق شخصی، جدا از شما بخوابد و  به تدریج این فاصله هفتگی را کاهش داده و تعداد شب‌ها رو زیادتر کنید؛ البته باید در تمامی مراحل برنامه ریزی، رضایت کودک را جلب نمایید و در طی این مسیر بسیار صبور باشید.

استفاده از برنامه عملی برای از بین بردن ترس در کودکان

قنبری انجام برنامه‌ای به مدت ۴ شب را مفید دانست و گفت: در شب اول، ۲ داستان برای کودک بخوانید، چراغ اتاق را خاموش و چراغ خواب را روشن کنید بدون هیچ گفتگو و انجام بازی کنار کودک بمانید تا به خواب رود.

او ادامه داد: در شب دوم، یک داستان برای فرزند خود بخوانید، چراغ اتاق را خاموش و چراغ خواب را روشن  کنید، کنار در اتاق منتظر به خواب رفتن کودک بمانید، اما وارد فضای اتاق نشوید.

مدیر مهد کودک یار مهربان در اهواز بیان کرد: در شب سوم یک داستان برای کودک بخوانید، چراغ خواب را روشن کنید و درب اتاق را ببندید و شب چهارم، مشابه شب سوم عمل کرده، اما چراغ خواب را نیز خاموش کنید؛ اما به یاد داشته باشید که نور از فضایی خارج از اتاق او به آن بتابد و تاریکی مطلق نباشد.

مهرنوش قنبری با اشاره به اینکه والدین باید صبور و دلگرم کننده و استوار باشند و اراده کودک خود را دائماً مورد تشویق و تمجید قرار دهند، اظهار داشت: به عنوان مثال به او بگویند به نظر من تو خیلی شجاع هستی، امشب نیم ساعت در اتاق  تنها بوده‌ای و ببینم فردا شب چه رکوردی را می‌توانی  بزنی و چقدر بیشتر در اتاق می‌مانی.

او تصریح کرد: والدین بایدآگاه باشند که هر تغییری، نیازمند صرف زمان است و ترس نیز یکی از قوی‌ترین احساسات انسانی به شمار می‌رود، هرگز مشکل ترس کودک را  جلوی اطرافیان بازگو نکنید، چون باعث خجالت، شرمساری و کاهش اعتماد به نفس او  می‌شود و ضمناً خبر چینی را از شما یاد می‌گیرد.  

این کارشناس ارشد روانشناسی در پایان گفت: اگر تمام این مسیر را صبورانه پیش رفتید، ولی باز هم کودک شما در تنها خوابیدن در اتاق شخصی خود دچار مشکل بود از یک مشاور کمک بگیرید و مشکلات و ترس‌های کودک را بدون حضور او با مشاور مربوطه در میان گذاشته و دنبال راه حل مساله باشید تا با همراهی متخصص این حوزه به ریشه‌های ترس کودک دست پیدا کرده و به نتیحه مطلوب برسید.

انتهای پیام/ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.