نقش تغذیه در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی شامل دامنه‌ای از علائم هیجانی، جسمانی و رفتاری است که در طی دوره قاعدگی رخ می‌دهد، و تغذیه در کاهش آن‌ها تاثیر گذار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شامل دامنه‌ای از علائم هیجانی، جسمانی و رفتاری است که در طی دوره قاعدگی رخ می‌دهد و به دنبال شروع قاعدگی فروکش می‌کند، اظهار کرد: علائم روانی شایع شامل پرخاشگری، اضطراب، بی خوابی و بدخوابی، ضعف و خستگی، تند مزاجی، خلق و خوی متغیر، افسردگی و علائم فیزیکی شایع نیز شامل نفخ شکم، درد کمر و حساسیت پستان‌ها است.

او با بیان اینکه مطالعات علمی تایید کرده اند که الگوی برنامه غذایی و کمبود‌های مواد مغذی ممکن است نقش مهمی در ایجاد علائم سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد، افزود: الگوی غذایی سالم برای کاهش عوارض سندرم پیش از قاعدگی شامل مصرف منابع غذایی و یا مکمل‌های حاوی امگا ۳، ویتامین‌های D، E، B ۱، B ۲، B ۶ و B ۱۲ و مواد معدنی کلسیم، منگنز و منیزیم است.

شبنم باقری تصریح کرد: بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از این مواد مغذی شامل ماهی، میگو، مغز‌ها و منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، سویا، غلات کامل و سبوسدار، انواع سبزی‌های تازه به ویژه سبزی‌های دارای برگ سبز تیره و سبزی‌های رنگی مانند اسفناج، فلفل دلمه، انواع کلم ها، بامیه و کرفس و میوه‌های تازه مانند آووکادو، انواع توت ها، موز، خرما و ازگیل، همچنین مصرف شیر و لبنیات کم چرب در کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر هستند.

او اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دم کرده بابونه نیز از دیگر مواد غذایی مفید برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: مطالعات اندکی در مورد اثر مکمل‌های تغذیه‌ای در درمان سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند مکمل ویتامین B ۶ و منیزیم نقش موثری در کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی دارد.

او ادامه داد: برخی مطالعات نیز نشان داده اند که بین مصرف مکمل ویتامین D و سندرم پیش از قاعدگی و همچنین میزان کلسیم بدن ارتباط مثبت وجود دارد و بانوانی که سطح ویتامین D خون مناسبی دارند، علائم سندرم پیش از قاعدگی را خفیف‌تر بروز می‌دهند.

شبنم باقری تصریح کرد: از طرف دیگر، پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی مقدار بالای نمک، انواع نوشابه‌های گازدار، انواع نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای پر رنگ، انواع شیرینی و نوشیدنی‌های حاوی شربت فروکتوز، قند و شکر، انواع مربا‌های صنعتی، انواع سس ها، روغن‌های جامد و اشباع و دارای ترانس نیز در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار