انتخابات دانش‌آموزی فارس در سامانه شاد نیمه‌کاره اما ناگزیر

دبیر ستاد استانی انتخابات شورای دانش‌آموزی استان فارس، گفت: محدودیت زمان در انتخابات دانش آموزی علت نیمه کاره بودن در فرایند انتخابات است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نخستین تجربه‌ استفاده از شبکه شاد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی بود، اما این امکان در فارس برای تعدادی از نامزدها و مدارس فراهم شد و برای برخی نشد، بدین ‌ترتیب این شبکه تنها بخشی از فرایند پیش‌بینی شده را پوشش داد و در برخی مناطق استان دانش‌آموزان با روش‌های دیگر رای ‌دهی را آموزش دیدند.

امسال بیش از ۷۷۰ هزار دانش‌آموز استان فارسی واجد شرایط رای‌دهی در بیست‌ و سومین دوره انتخابات شورای دانش‌آموزی بودند، انتخاباتی که ششم آبان ۹۹ برگزار شد و تا دو روز ادامه یافت.

سعید خادمی دبیر ستاد استانی انتخابات شورای دانش‌آموزی استان فارس، بیان کرد: ‌انتخابات در شبکه مجازی شاد آغاز شد اما طی دو روز پس از آن بخشی از دانش‌آموزان مدارس فارس در نقاط مختلف موفق نشدند که رای خود را به ‌صورت غیرحضوری ثبت کنند و این مراسم در برخی مدرسه‌ها با روش سنتی و حضوری برگزار شد.

او، تصریح کرد: ۶ هزار و ۵۵۶  مدرسه فارس امکان برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی داشتند که ۹۲۵ مدرسه در شاد ثبت شدند، و تعداد نامزدها امسال ۱۵۸هزار و ۷۹۶  نفر بود که ۱۳هزار و ۷۰۱ نفرشان در سامانه شاد نام‌نویسی کردند.

خادمی، تعداد رای‌دهندگان از پایه سوم تا دوازدهم امسال را ۷۷۶هزار و ۱۰۷ نفر اعلام کرد که از این تعداد دانش‌آموز ۲۹هزار و ۲۱۸ نفر در شاد رای دادند که  تعداد نفرات منتخب ۴۷هزار و ۴۶۵ نفر بود و ۱۱هزار و ۶۸۷ نفر آن‌ها در سامانه شاد ثبت شده بودند.

رئیس اداره فرهنگی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه شبکه شاد تنها بخشی از مشارکت‌کنندگان را پوشش داده است، ادامه داد: با وجود این، سامانه شاد، زمینه همیاری بسیاری از دانش‌آموزان را در منزل و از راه دور فراهم کرده است.

او، افزود: سامانه شاد برای انتخابات شوراهای دانش‌آموزی دارای سه بخش بود، نخست بخش مربوط به مراحل ثبت نام نامزدها، بررسی صلاحیت آن‌ها، اعلام اسامی تایید شده از سوی مدیر، انجام فرآیند تبلیغات انتخاباتی و معرفی نامزدهای انتخابات به کل دانش‌آموزان مدرسه بود.

خادمی، اضافه کرد: بخش دوم برای رای‌دهی در روزهای انتخابات برنامه‌ریزی شده بود و بخش سوم نیز مراحل پس از انتخابات را در بر می‌گرفت.

دبیر ستاد استانی انتخابات شورای دانش‌آموزی استان فارس با بیان اینکه تشکیل جلسات شورای دانش‌آموزی در فضای مجازی، ایجاد زمینه برای برگزاری جلسات مجازی از طریق شاد، ثبت صورت جلسه‌های الکترونیک، جمع بندی مصوبات و گزارش‌گیری از وضعیت فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی از جمله موارد درنظر گرفته ‌شده برای این نرم افزار بوده است، اظهار کرد: بخشی از این فرایند در روند انتخابات شوراهای دانش‌آموزی بهره برداری نشد.

محدودیت زمانی علت نیمه‌کاره ماندن فرایند سه‌گانه انتخابات بود

او، اضافه کرد: به دلیل محدودیت زمانی، امسال تنها از بخش دوم این نرم‌افزار بهره‌برداری شد و از بخش اول آن که شامل ثبت‌ نام و تبلیغات می‌شد، استفاده نشد اما بخش سوم به محض تکمیل در اختیار منتخبان شورای دانش‌آموزی قرار می گیرد.

خادمی، تجربه برگزاری انتخابات در شبکه شاد را با عنوان نخستین تجربه موفقیت‌آمیز خواند و اظهار کرد: تمام تجربیات برای بار اول کمی‌ها و کاستی‌هایی دارند که نقاط ضعف‌های آن را کتمان نمی‌کنیم.

رئیس اداره فرهنگی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه استفاده از شبکه شاد ایمن و مورد تایید وزارت آموزش و پرورش بوده است، تاکید کرد: اگر این انتخابات و دستکم بخشی از آن، در شبکه شاد برگزار نمی‌شد، هر یک از مدارس به سلیقه و با تشخیص خود در فضاهای متفاوتی که برای این حوزه طراحی شده بود انتخابات را برگزار می‌کردند و ممکن بود زمینه‌ساز افشای اطلاعات مدارس و دانش‌آموزان در فضاهای غیرسازمانی شود.

او، با اشاره به برگزاری آزمایشی انتخابات شورای دانش‌آموزی در  پارسال به ‌صورت الکترونیک،گفت: با وجود اینکه در آن زمان این موضوع مد نظر وزارت آموزش و پرورش بود، پیش‌بینی نمی شد که فعالیت‌های فرهنگی دانش‌آموزان به‌ صورت کامل مجازی شود و ناچار شویم همه مراحل را در فضای مجازی تدارک ببینیم.

دبیر ستاد استانی انتخابات شورای دانش‌آموزی استان فارس بیان کرد: گرچه این انتخابات دشواری‌های بسیاری به همراه داشت، اما بسیاری از مدارس نیز موفق شدند بدون مشکل در فضای شبکه شاد مراحل انجام انتخابات را بدون مشکل به انتها برسانند و در آمار فارس نیز تعداد آن‌ها کم نیست.

خادمی، ادامه داد: بعضی مدارس نیز بودند که از راه‌های دیگر انتخاباتشان را برگزار کردند و برخی هم با مشکلاتی مواجه شدند که برای رفع آن‌ها تلاش بسیاری انجام شد.

دبیر ستاد استانی انتخابات شورای دانش‌آموزی استان فارس، افزود: از ایجاد فضایی همیشگی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برای بهره‌ برداری در سال‌های آینده  دستاورد بزرگ اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش خواند و ابراز امیدواری کرد که با رفع نواقص و با استفاده از تجربه امسال در آینده شاهد انتقال بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی به حوزه مجازی باشیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.