حجت‌الاسلام سلیمی:

روند تصویب کلی موافقتنامه‌های دوجانبه باید تغییر کند

عضو هیئت رئیسه گفت: در موافقتنامه‌های بین‌المللی چون نمی‌توانیم ماده به ماده آن ورود کنیم مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌شود.

مجلس در موافقتنامه‌ها ماده به ماده نمی‌تواند ورود کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز و در جریان بررسی لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان به عنوان مخالف گفت: مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای‌شان با نمایندگان مجلس قبل به‌ صراحت فرمودند این کنوانسیون‌ها و موافقتنامه‌های بین‌المللی در یک مرکزی خاص پخت و پز می‌شود و کشورهای دیگر آن را به نحوی مدیریتی می‌کنند که دیگران به آن پیوسته و یک سری تبعات داشته باشد.

حجت‌الاسلام سلیمی ادامه داد: در موافقتنامه بین ایران و صربستان که دولت به مجلس پیشنهاد داده یکی از دغدغه‌ها ماده سه این موافقتنامه است که درباره موضوع تبادل اطلاعات بین دو کشور صحبت می‌کند. ما با گفت‌وگوی علمی مخالف نیستیم، اما اگر قرار باشد تبادل اطلاعات یک سویه باشد مشکل دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: به دلیل همین گونه موافقتنامه‌هاست که ۹۰ درصد بذر به کشور وارداتی است و صد در صد تخم‌های ماهی قزل آلا فرانسوی است. همچنین ۹۷ درصد مرغ اجداد از خارج می‌آید.

سلیمی بیان کرد: آیا نباید نسبت به این موافقتنامه‌ها با حساسیت بیشتری آن را مرور کنیم تا به چاله نیفتیم و به مشکل نخوریم.

وی افزود: در ماده ۴ موافقتنامه محیط زیستی ایران و صربستان آمده است دو طرف عندالزوم آزمایش انجام دهند که ابهام آمیز است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: صد در صد بذر گوجه فرنگی هم اکنون از خارج وارد می‌شود و صد در صد پیاز گل گلایل از خارج از کشور می‌آید در حالی که قبلا خودمان آن را تولید می‌کردیم وچون خارجی‌ها این گیاه را عقیم کرده‌اند امکان تکثیر وجود ندارد.

سلیمی گفت: منشاء خسارت‌های موافقتنامه‌های بین دو کشور به عدم بررسی ماده به ماده آن‌ها بازمی گردد.

وی افزود: اگر دو کشور در اجرای موافقنامه به اختلاف بخورند داور فائوست این در حالی است که آیا آن‌ها بیطرف هستند؟ سازمان انرژی اتمی هم بیطرف نبوده و قضاوت‌های آن‌ها دلسوزانه نبوده است و شاهد گزار‌ش‌هایی علیه کشورمان بوده‌ایم.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: در مقدمه موافقتنامه‌ها همواره رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی بیان می‌شود، ولی آیا تا به حال اصلاحیه‌ای در موافقتنامه‌های دوجانبه به وجود نیامده تا مشکلات را برطرف کنیم.

سلیمی بیان کرد: آیا این موافقتنامه‌ها اولویت‌دار است یا مسائل معیشتی و اقتصادی مردم؟ یا رسیدگی به ۲۰۰ هزار تن برنج معطل مانده در گمرک که به دلیل اختلاف به وجود آمده بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت و عدم مذاکره در یک اتاق منجر به فساد این حجم زیاد از برنج شده است.

وی افزود: آقایان می‌گویند که ۶۰ تا ۷۰ لایحه به مجلس داده‌اند که موافقتنامه ایران و صربستان یکی از این دست لوایح است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: مشغول سازی مجلس از اهداف برخی افراد است.

سلیمی تصریح کرد: سال گذشته در این ایام وزیر خارجه صربستان به ایران به دلایل مختلف تاخت و در مصاحبه‌ای به ایران انتقاد کرد.

وی افزود: ۲۴ میلیون دلار حجم تجارت ایران و صربستان است که ۱۴ میلیون دلار آن واردات است و ۱۰ میلیون دلار آن صادرات که عمده صادرات ایران نفت و مشتقات نفتی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: همسایه صربستان، بوسنی است که پوشش گیاهی آن بیشتر از صربستان است و چرا ما به سراغ این دست از کشور‌های مسلمان مثل بوسنی نرفتیم تا با آنها موافقتنامه بنویسیم.

وی در پایان گفت: باید روند تصویب کلی موافقتنامه‌های دوجانبه تغییر پیدا کرده و ماده به ماده آن تصویب شود.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار