در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

امدادگرانی که موهایشان با امیدِ استخدام سفید می‌شود/ سخنگوی هلال احمر: ما سر قولمان هستیم!

چند وقتی است که خبر تصویب طرح استخدام ۱۰۰۰ امدادگر متخصص داوطلب زمزمه می‌شود، امّا تاکنون عملی نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، داوطلبان هلال احمر؛ سرخپوشانی که در شرایط بحرانی و خطرناک تنها با عشق و علاقه و بدون هیچ چشم داشتی برای نجات جان انسان‌ها می‌شتابند و در خط مقدم حضور دارند.

داوطلبانی که هنگام وقوع سیل، زلزله، توفان، حوادث جاده‌ای، ریلی، هوایی و ... تا پای جان کار می‌کنند که علاوه بر همه این‌ها در سال جدید هم بحرانی به نام «ویروس کرونا» آن‌ها را درگیر خود کرده است.

امدادگرانی که حتی دفترچه درمانی هم ندارند و استفاده کردن از خدمات بیمه برای آن‌ها تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است.

نجاتگرانی که شغل آن‌ها با وجود انجام مأموریت‌های روزانه و شبانه سنگین جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود.

داوطلبانی که حتی اگر با جانِ سالم شب را در منزل خود سر کنند، با اندک مزایای دریافتی آخر ماه، شرمنده خانواده می‌شوند، شرم پدرانه را چه کسی می‌تواند درک کند؟

تصور کنید یک روز برفی و یا بارانی باید به محل کار خود بروید، با وجود امکانات شهری باز هم شرایط برایتان دشوار می‌شود، اما هستند کسانی که داوطلبانه به دلِ کوهستان می‌روند و در سرمای ۴۰ درجه برای پیدا کردن جنازه‌ای که خانواده‌ای را چشم انتظار نگه داشته، جان خود را به خطر می‌اندازند. تصورش هم سخت است که ۳۰ متر به زیر برف بروی و امدادرسانی کنی...

پرچمداران امدادرسان که خود نیازمند امدادِ مسئولان هستند

داوطلبان هلال احمر؛ همین‌هایی که در چنین شرایطی سرما و سختی‌های کار در کوهستان را به جان می‌خرند و موهایشان با امیدِ استخدام در هلال احمر مثل همان برف‌ها سفید می‌شود.

عید، تعطیلات، تابستان و زمستان برای آن‌ها تفاوتی ندارد. در شب و روز‌هایی که مردم در جاده‌ها حضور دارند، امنیت جاده‌ای به دستان توانمند این داوطلبان فراهم می‌شود و ۲۴ ساعته کنار همین جاده‌ها خدمت می‌کنند.

آن‌ها کم سابقه ندارند، کم مدرک ندارند، کم دوره ندیده اند، کم تجربه نکرده اند، فقط و فقط برای اینکه نامشان داوطلب باشد...

چند وقتی است که خبر تصویب طرح استخدام ۱۰۰۰ امدادگر متخصص داوطلب زمزمه می‌شود، امّا تاکنون عملی نشده است.

پرچمداران امدادرسان که خود نیازمند امدادِ مسئولان هستند/ سخنگوی هلال احمر: استخدام نجاتگران زمان بَر است، ما سر قولمان هستیم

چندی پیش کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر ۱۲۴۱ نیروی عملیاتی در این جمعیت دارای پست سازمانی پایگاه هستند، اما این جمعیت برای تکمیل نیروی کادر پایگاه‌های خود ۴۱۰۰ نیروی دیگر نیاز دارد.

وی افزود: به منظور تأمین و ساماندهی نیروی انسانی و ایجاد انگیزه برای نیرو‌های داوطلب هلال احمر جهت خدمت در پایگاه‌های امداد و نجات و همچنین صرفه جویی در منابع، امکانات و تجهیزات فردی و عملیاتی، تربیت نیروی انسانی با دوام و متعهد و تخصصی شدن ارائه خدمات؛ جذب نیروی انسانی مورد نیاز در قالب طرح ساماندهی نیروی انسانی و در چند مرحله انجام خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در مرحله نخست، ۱۰۰۰ امدادگر داوطلب متخصص پس از انجام مراحل اداری و تصویب در سازمان امور اداری و استخدامی کشور در این جمعیت جذب خواهند شد، براین اساس ۷۷۸ نیرو در پایگاه امداد و نجات بین شهری (جاده‌ای)، ۹۰ نیرو در پایگاه‌های کوهستان، ۳۰ نیرو در پایگاه‌های ساحلی و ۱۰۲ نیرو نیز در مراکز پاسخگویی اضطراری ۱۱۲، جذب می‌شوند.

همتی تصریح کرد: یکی از شروط جذب، استفاده از نجاتگران با سابقه فعالیت بیش از ۳ سال است که دوره‌های تخصصی مرتبط را گذرانده و دارای گواهینامه رانندگی پایه ۲ باشند. برای استمرار حضور این نیرو‌ها در پایگاه‌ها تعهدنامه محضری دریافت می‌شود.

پرچمداران امدادرسان که خود نیازمند امدادِ مسئولان هستند/ سخنگوی هلال احمر: استخدام نجاتگران زمان بَر است، ما سر قولمان هستیم

اگر امدادگر و نجاتگری نباشد، هلال احمری وجود ندارد.

سالیان سال است که نجاتگران در پایگاه‌ها به مدت ۱۰ روز در ماه خدمات امدادی ارائه می‌دهند و سابقه خدمات آن‌ها بعضا به ۱۸ سال هم می‌رسد و هیچ معیار و ملاکی برای پایان کار و استخدام آن‌ها وجود ندارد.

فرآیند استخدام در هلال احمر در مسیر مثبت در حال انجام است

محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت استخدامی امدادگران هلال احمر گفت: مصوبه شورای عالی جمعیت مبنی بر استخدام هزار نفر نیرو برای جمعیت هلال احمر از میان امداگران بوده، برای تکمیل پست‌های خالی و جا‌هایی که به ضرورت حاکمیتی هلال احمر باید خدمات بدهند.

او ادامه داد: در آخرین جلسه شورای معاونین، رئیس جمعیت هلال احمر به دبیر کل جمعیت بر این فرآیند تأکید مضاعف کرد که با سرعت بیشتر انجام شود. این فرآیند نیازمند کسب مجوز‌های خاص است که مربوط به حوزه‌های دیگر از جمله سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه است که در حال انجام است.

نصیری تأکید کرد: ما سر قولمان هستیم، اما فرآیند استخدام زمان بَر است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره اینکه چه تعداد سهمیه برای هر استان در نظر گرفته شده است؟ گفت: هنوز وارد این جزئیات نشدیم. سال‌هاست هلال احمر استخدام نداشته است.

پرچمداران امدادرسان که خود نیازمند امدادِ مسئولان هستند/ سخنگوی هلال احمر: استخدام نجاتگران زمان بَر است، ما سر قولمان هستیم

نصیری گفت: این را بگویم که بر اساس اساسنامه هلال احمر، فرآیند کار در هلال احمر داوطلبانه است، مگر در جا‌هایی که ضرورت دارد که این استخدام هم بر اساس آن میزان ضرورت است.

او بیان داشت: در هلال احمر افراد متخصصی هستند که در شرف بازنشستگی هستند، ما باید جوان‌هایی را وارد کار کنیم که در کنار این افراد انتقال تجربه صورت بگیرد، چرا که بعضی از فعالیت‌ها در هلال احمر تخصصی و فوق تخصصی است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: مدیریت‌هایی در موضوع عملیات، فعالیت‌هایی که در حوزه نجات در حال انجام است، حتی مباحث مربوط به آموزش در حوزه‌های بین الملل تخصصی است که نیاز به جایگزینی نیرو‌های موظف دارد که این فرآیند با تدبیر رئیس جمعیت و دبیر کل در حال انجام است.

نصیری تصریح کرد: فرآیند‌های استخدام صرفا منوط و مربوط به خود جمعیت هلال احمر نمی‌شود و طبیعتا موارد مربوط به حوزه‌های تأمین اعتبار و مجوز‌های استخدامی زمان بَر است.

او افزود: اگر همه موارد از صفر تا صد بر عهده هلال احمر بود، تا الان همه کار‌ها انجام شده بود. این فرآیند‌ها در مسیر مثبت در حال انجام است.

تعیین تکلیف وضعیت استخدامی، مهمترین خواسته امدادگران هلال احمر

مهمترین خواسته امدادگران، تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیرو‌های مستقر در پایگاه‌های جاده‌ای، کوهستان، واکنش سریع و ... و چاره اندیشیدن برای مشکلاتشان است.

امدادرسانی در زمان بروز مخاطره‌ها امری مهم به شمار می‌رود و اگر امدادگران به موقع اقدام نکنند حوادث می‌تواند تلفات مالی و جانی بسیاری را به همراه داشته باشد.

پرچمداران امدادرسان که خود نیازمند امدادِ مسئولان هستند/ سخنگوی هلال احمر: استخدام نجاتگران زمان بَر است، ما سر قولمان هستیم

تعداد زیادی امدادگر داوطلب در کشور داریم و با وجود استخدام این ۱۰۰۰ نفری که قول آن داده شده است، برای سایر امدادگران که شرایط سختی در جاده‌ها دارند و این‌ها هستند که شبانه روز به دادِ مصدومان تصادفی در جاده‌ها می‌رسند و اگر نباشند مصدومان بر روی زمین می‌مانند، اما حالا شرایط استخدام ندارند، چه تدبیری اندیشیده می‌شود؟!

نباید اجازه داد که صبر این نیرو‌های خدوم به پایان برسد و خدای ناکرده وظیفه اصلی آن‌ها که همان امداد و نجات است، کنار زده شود و خاک بخورد، نباید اجازه داد عشقی که به کار دارند به نفرت تبدیل شود.

گزارش از زهرا حسینی سرشت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
خداوند در قران میفرماید ای کسانی که ایمان اورده اید به عهد و پیمانی که بسته اید عمل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
خداوند در قران میفرماید ای کسانی که ایمان اورده اید به عهد و پیمانی که بسته اید عمل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
گواهینامه پایه دو نداریم چکارکنبم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۰:۳۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران یه گزارشی در خصوص چرا ما نجاتگران رو بیمه نمیکنن که دفترچه درمانی داشته باشیم تهییه کنین درسته عشق به این کاره که مارو تو جاده میکشونه ولی حداقل هلال احمر بابد مسولیتی در قبال ما امدادگران و نجاتگران داشته باشه
آخرین اخبار