قدیری ابیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پشت هر حزبی در جهان؛ یک دولت سایه قرار دارد

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مفهوم دولت در سایه توضیحاتی را ارائه کرد.

هر حزبی در جهان یک دولت سایه داردمحمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه بهتر است نامزدهای ریاست جمهوری در ابتدا کابینه مد نظر خود را به مردم معرفی کنند، گفت: این امر که نامزدها پیش از اخذ مقام ریاست جمهوری کابینه خود را به مردم معرفی کنند ؛ محاسن و معایب خاص خود را در پی دارد.

او ادامه داد: حُسن‌اش این است که مردم به یک نامزد با توجه به افرادی که قرار است معرفی کند رای خواهند داد و عیب این امر هم این است که احتمالا از نظر اخلاقی دست رئیس جمهور برای تغییر بسته خواهد شد؛ اگرچه که من معتقدم حتی اگر برخی از اعضای دولتش را هم مانند معاون اول، وزیر خارجه و وزیر کشور معرفی کند، امر بسیار مطلوبی رخ داده است.

قدیری ابیانه درباره برخی اظهارات مبنی وجود دولت در سایه بیان کرد: اصولا دولت در سایه یک اصطلاح رایج در جهان است و هر حزبی دولت در سایه دارد؛ برای مثال در کشورهای غربی ممکن است ده حزب هر کدام دولت در سایه داشته باشند و هر کدام به مردم بگویند چنانچه به قدرت برسند چه افرادی به عنوان وزیر کشور یا وزیر خارجه شان انتخاب خواهند شد و آن زمان وزیر دولت در سایه امور مربوط به نظارت بر دولت در همان حوزه را دنبال خواهد کرد.

سفیر اسبق کشورمان افزود: البته این به معنای دخالت در امور دولت دیگر نیست، بلکه به معنای نظارت بر امور است؛ بنابراین دولت در سایه به این معنا امر مفید و خوبی است و لازم است احزاب مختلف از آن بهره ببرند؛ برای مثال در این صورت فردی که وزیر می‌شود می داند که در احزاب مختلف افرادی نظاره گر اعمال و رفتار او خواهند بود و این امر هم به معنای وجود یک دولت در دولت دیگر و اینکه از دولت جدا عمل شود نخواهد بود، زیرا طبق قانون وظیفه و اختیارات هر دولتی مشخص است؛ بنابراین اینکه دیگران و سایر احزاب برای خودشان دولت در سایه داشته باشند نفی حقوق و اختیارات وزرای اصلی نخواهد بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه برخی ها معتقدند دولت در سایه توسط جناح رقیب شکل می گیرد گفت: این تعریف صحیحی نیست ، زیرا عده ای با این تعریف می خواهند بگویند وقتی که ما در این دولت موفق نشدیم به سبب اقدامات دولت در سایه بوده است.

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت کابینه از قبل پیش‌فروش نخواهد شد؟ گفت: نمی توانیم اسم پیش‌فروش بر این موضوع بگذاریم، اما این می‌تواند کمک کند به اینکه مردم با چنین نگاهی به مجموعه نامزدها رای بدهند؛ البته ممکن است که یک فردی خودش محبوبیت داشته باشد و اگر هم به عنوان معاون اول و یا وزیر معرفی شود آرای طرفداران خود را هم به سبد نامزد اصلی بریزد و این فی‌ نفسه یک امر منفی محسوب نمی‌شود.

او درباره افراد پشت پرده دولت ها هم گفت: به طور طبیعی یک نفر ممکن است تحت تاثیر فرزند و یا همسرش و یا دیگران قرار داشته باشد و این وظیفه ماست که در هنگام انتخابات افرادی را انتخاب کنیم که تاثیرگذار باشند نه تاثیرپذیر، اگر چه انتقادپذیری مثبت است و شما نمی‌توانید به سادگی جلوی این نفوذ را بگیرید، مگر اینکه خود آن شخص خودش را نشان دهد برای مثال ثابت شد که در مرحله‌ای برخی از نامزدها، افراد دور و اطرافیانش افراد مناسبی نبودند.

قدیری ابیانه تاکید کرد: ناگفته نماند که نفوذ مشایی در احمدی نژاد و هاشمی در روحانی چندان هم پشت پرده نبود, کما اینکه مشایی تأثیر شفافی بر احمدی نژاد داشت و احمدی نژاد هم در تمجید از او، او را در حد معصوم بالا می برد و روحانی هم خیلی علنی نشان می‌داد که تحت تاثیر هاشمی قرار دارد. البته معتقدم خود روحانی هم بر روی مواضع هاشمی تأثیر داشت، به نحوی که از او به عنوان عقل منفصل یاد می‌شد؛برای مثال اینکه هاشمی‌ای که در جهت ساخت موشک تلاش زیادی کرد به اینجا برسد که بگوید عصر موشک گذشته است، تأثیر فکری روحانی بر او است.

سفیر اسبق کشورمان افزود: دولت خاتمی هم با اینکه شعارش عقل جمعی بود اما جمع دور رئیس جمهور معمولا بسیار محدود بودند، برای مثال افرادی نظیر ابطحی، حجاریان، تاج زاده، تاجیک، برادرش و حزب مشارکت خیلی بر او مسلط بودند؛ بنابراین این وظیفه ماست که درست انتخاب کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار