امضای توافق همکاری اطلاعاتی و امنیتی میان اتیوپی و رژیم صهیونیستی

دستگاه اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی اعلام کرد توافقنامه‌ای میان این کشور و رژیم صهیونیستی برای همکاری دوجانبه در زمینه اطلاعات و امنیت به امضا رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رأی الیوم، «دیمیلش گبرمیشایل» مدیر کل دستگاه اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی، با «گادی یوارکان» معاون وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی، همکاری دوجانبه را بررسی کردند.

دو طرف درباره همکاری در زمینه مقابله با تروریسم در شاخ آفریقا و تبادل اطلاعات انتقال تکنولوژی توافق کردند.

مدیر کل اطلاعات اتیوپی اعلام کرد که همکاری میان اتیوپی و رژیم صهیونیستی در زمینه‌های اطلاعات و امنیت نقش قابل توجهی در زمینه مبارزه با تروریسم و تحقق ثبات و امنیت در سراسر شاخ آفریقا خواهد داشت.

معاون وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی نیز گفت: اتیوپی نقش تعیین کننده‌ای را در زمینه حفظ صلح و ثبات در منطقه ایفا می‌کند و اسرائیل اصرار بر تقویت روابط خود با این کشور در مسائل اطلاعاتی و امنیتی دارد و از اتیوپی در زمینه اجرای اصلاحات فراگیر حمایت می‌کنیم و با این کشور در زمینه فرهنگی، گردشگری، علوم و تکنولوژی همکاری داریم.

دستگاه اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی همچنین اعلام کرد که احتمالا این توافق به زودی اجرایی شود.

سپتامبر گذشته نیز «ابی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی، و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درباره تقویت همکاری و افزایش ۱۰ برابری مبادلات تجاری فیمابین توافق کردند.

نخست‌وزیر اتیوپی در این باره گفته بود که کشورش تمایل دارد سرمایه‌گذاران صهیونیست در بخش‌های اصلی از جمله آب و آبیاری و انرژی در اتیوپی سرمایه‌گذاری کنند و نتانیاهو نیز تأکید کرد که تل‌آویو به تقویت همکاری با اتیوپی علاقه‌مند است.

در این دیدار نتانیاهو به نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال جذب حدود ۲ هزار نفر از یهودیان ساکن در این کشور بوده و به جذب هر چه بیشتر یهودیان برای سکونت در اراضی اشغالی متعهد است. در مقابل احمد نیز عدم مخالفت خود با این طرح را ابراز کرد و آن را نشان از روابط ویژه میان طرفین دانست.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۵ مجوز مهاجرت یهودیان اتیوپی به اراضی اشغالی را صادر نموده آنان را شامل قانون بازگشت اسرائیل اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار رژیم صهیونیستی، تا پایان سال ۲۰۱۷ تعداد یهودیانی که اصل و ریشه آنان به اتیوپی باز می‌گشته ۱۴۸ هزار نفر بوده‌اند که از این تعداد ۸۷ هزار نفر در اتیوپی و ۶۱ هزار نفر در تل آویو متولد شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار