علت تحریم شدن وزیر خارجه پیشین لبنان از دید روزنامه الاخبار

روزنامه الاخبار لبنان نوشت وزیر خارجه علت تحریم روز گذشته جبران باسیل، مخالفت وی با درخواست آمریکا در خصصو حزب الله بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در پی اقدام آمریکا در تحریم جبران باسیل، وزیر خارجه پیشین لبنان، روزنامه «الاخبار» این کشور در گزارشی به توضیح علت این تحریم و چرایی آن پرداخت.

در گزارش این روزنامه لبنانی آمده است: «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان در پیامی رسمی از باسیل خواسته بوده است قطع روابط با جنبش حزب‌الله لبنان را اعلام کرده و «نقش حزب‌الله در سوریه، عراق و یمن» را محکوم کند. این‌ها علاوه بر آن بوده است که تضمین‌هایی برای رسیدن به تسویه سریع پرونده ترسیم مرز‌های مورد اختلاف میان لبنان و رژیم صهیونیستی و جداسازی ترسیم مرز‌های دریایی و زمینی از سوی آمریکا خواسته شده بود.

به نوشته این روزنامه لبنانی، منابع وابسته به جنبش هشت مارس گفته اند، آمریکا تعهد داده در صورتی که باسیل این درخواست‌ها را بپذیرد آینده سیاسی وی تضمین خواهد شد.

بنابر این گزارش، جبران باسیل به آمریکایی‌ها جواب داده که رابطه با حزب الله «رابطه با یک قدرت سیاسی اصلی است. جریان آزاد ملی نیز مانند بقیه لبنانی‌هاست و هیچ ارتباطی به فعالیت‌های منتسب به حزب‌الله در خارج از لبنان ندارد؛ آنچه حزب‌الله در لبنان انجام داده حمایت را برای لبنانی‌ها فراهم کرد نه برعکس».

پیشتر نیز جبران باسیل در کنفرانسی مطبوعاتی با وزیر خارجه آمریکا «مایک پمپئو» گفته بود: حزب‌الله از نظر ما یک حزب غیرتروریستی است که نمایندگان آن از سوی ملت لبنان انتخاب شده‌اند و محبوبیت مردمی زیادی دارد. تروریستی نامیدن این حزب به کشوری برمی گردد که این کار را انجام داده و به لبنان مربوط نیست.

این در حالی است که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان نیز امروز اعلام کرد، لبنان از آمریکا می‌خواهد ادله و مستنداتی را که منجر به تحریم باسیل شده، ارائه دهد.

گفتنی است وزارت خزانه داری آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، «جبران باسیل» رئیس «جریان آزاد ملی» لبنان و وزیر خارجه پیشین این کشور را به موجب فرمان اجرایی ۱۳۸۱۸ در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار