قاچاق این بار به آرد گندم رسید!/ یارانه ای که به جیب خارجی ها می رود

این روزها با نوسان نرخ ارز و بالا بودن قیمت گندم در کشورهای همسایه، قاچاق آرد برای سودجویان از جذابیت بیشتری برخوردار است.

گزارش در حال تکمیل/به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، این روزها با نوسان نرخ ارز و بالا بودن قیمت گندم در کشورهای همسایه، قاچاق آرد برای سودجویان از جذابیت بیشتری برخوردار است که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای رونق این پدیده شوم مطرح می کنند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که پرداخت یارانه به بخش آرد و نان، افزایش قیمت جهانی گندم و بی توجهی به اجرای قانون خرید تضمینی زمینه را برای خروج غیرقانونی آرد و گندم به کشورهای همسایه فراهم‌ کرده است و تا زمانیکه قیمت گندم واقعی نشود، شاهد استمرار قاچاق خواهیم بود.

با وجود آنکه پیش بینی ها در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم محقق نشد، این احتمال وجود دارد که گندم های خارج از چرخه خرید دولتی پس از تبدیل به آرد به کشورهای همسایه قاچاق شده باشد چرا که به سبب اختلاف چشمگیر قیمت این جذابیت برای قاچاقچیان وجود دارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل قاچاق آرد و گندم به کشورهای همسایه و تاثیر آن بر خودکفایی این محصول استراتژیک و راهکار جلوگیری از این پدیده شوم با خبر شویم:

نرخ پایین خرید گندم جانی دوباره به قاچاق آرد بخشید

سید جعفرحسینیمشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به دلایل قاچاق آرد و گندم به کشور‌های همسایه اظهار کرد: با توجه به پایین بودن قیمت گندم و آرد نسبت به کشور‌های اطراف، قاچاقچیان نسبت به قاچاق رغبت بیشتری دارند.

وی با اشاره به اینکه قیمت گندم داخلی نسبت به نرخ جهانی پایین‌تر است، افزود: کشور‌های اطراف قیمت گندم تولید داخل را به نرخ جهانی رساندند تا کشاورزان از کشت گندم استقبال کنند، درحالیکه نرخ پایین گندم در کشور ما زنگ خطری برای قاچاق به شمار می‌رود.

حسینی واقعی شدن قیمت گندم را راهکار مناسب جلوگیری از قاچاق دانست و گفت: اگر شورای اقتصاد، قیمت گندم داخلی را حداقل بر مبنای نرخ جهانی قیمت گذاری کند، قاچاق آرد صرفه اقتصادی ندارد، در غیراین صورت با رفتار‌های پیشگیرانه مبارزه با قاچاق نمی‌توان همه مرز‌ها را کنترل کرد.

مشاور ارشد نظام صنفی ادامه داد: اگر شورای اقتصاد حاضر به افزایش قیمت منطقی نرخ خرید تضمینی گندم نشود، قاچاقچیان در پی نوسان نرخ ارز و بالابودن قیمت در کشور‌های همسایه اقدام به قاچاق آرد و گندم می‌کنند که با این وجود دولت در شرایط فعلی تحریم برای تامین نیاز داخل چاره‌ای جز واردات با نرخ‌های بالا ندارند.

وی با اشاره به تاثیرات سو نرخ خرید تضمینی گندم بر تولید بیان کرد: با وجود بی توجهی مسئولان به اجرای خرید تضمینی گندم، کشاورزان استقبالی نسبت به کشت گندم ندارند، به همین خاطر پیش بینی می‌شود که تولیدگندم ۵۰ درصد کاهش یابد.

به گفته حسینی، افزایش هزینه‌های سم، بذر و کود از یک سو و قیمت نامناسب خرید تضمینی از سوی دیگر موجب شده تا کشاورزان استقبالی نسبت به کشت محصول نداشته باشند.

این مقام‌مسئول با اشاره به دلایل گسترده قاچاق گندم گفت: با حذف یارانه نهاده‌های تولید و افزایش چشمگیر قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه، از لحاظ کمیت دچار افت محصول خواهیم شد، ضمن آنکه اعلام غیرمنطقی خرید زمینه را برای قاچاق گسترده فراهم می‌کند که جلوگیری از این پدیده هزینه اضافی بر دولت تحمیل می‌کند.

گندم های خارج از خرید تضمینی وارد چرخه قاچاق شد

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  ،با اشاره به اینکه قاچاق گندم توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: اگرچه امکان قاچاق گندم از مرز‌های کشور وجود ندارد، اما خارج شدن آرد به صورت‌های مختلف امکان پذیر است.

وی افزود: با توجه به آنکه مقداری گندم خارج از چرخه تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، این احتمال وجود دارد که به صورت آرد از کشور قاچاق شده باشد.

هاشمی آزاد شدن قیمت گندم را راهکاری مناسب برای جلوگیری از قاچاق دانست و گفت: با توجه به پرداخت یارانه سنگین به بخش آرد و نان شاهد سود استفاده در این حوزه هستیم و تازمانیکه دولت قیمت آرد و نان را واقعی نکرده، این اتفاقات رخ می‌دهد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: دولت برای حمایت از بخش نان، یارانه نقدی به اقشار ضعیف جامعه باید پرداخت کند چرا که با واقعی شدن قیمت آرد و نان جذابیتی برای قاچاق وجود ندارد.

وی نسبت به قاچاق آرد هشدار داد و گفت: طی یک تا ۲ ماه اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود آرد در سراسر کشور به گوش می‌رسد که با این وجود برخی نانوایی‌ها آرد کمتری پخت می‌کنند، درحالیکه به سبب اختلاف چشمگیر قیمت ارد یارانه‌ای و دولتی افراد به سمت و سوی قاچاق سوق داده می‌شوند. به عنوان مثال اگر در کشور هر نانوایی روزانه یک کیسه آرد کم بپزد و کنار بگذارد، حجم بزرگی آرد از کشور به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه آرد به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور خارج می‌شود، گفت: گندم‌های گذر موقت پس از تبدیل به آرد به صورت قانونی صادر می‌شود و در کنار این موضوع به سبب اختلاف ۴ هزار تومانی نرخ آرد یارانه‌ای و ازاد جذابیت برای قاچاق وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: با وجود آنکه قوت غالب مردم نان است، دولت با پرداخت یارانه نقدی به اقشار کم درآمد می‌تواند از پدیده شوم قاچاق و سو استفاده افراد جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان قاچاق آرد و گندم در دسترس نیست، بیان کرد: در صادرات رسمی برخی کالا‌ها آمار مشخصی وجود ندارد و در خصوص میزان قاچاق تنها گمانه زنی است، اما به هر حال قاچاق آرد به کشور‌های همسایه به سبب جذابیت قیمت وجود دارد.

هاشمی با بیان اینکه قاچاق گندم تاثیری در تولید ندارد، افزود: کشاورز در حوزه تولید کار خود را انجام می‌دهد و حال کاری ندارد که گندم از کشور قاچاق یا در انبار‌ها ذخیره سازی یا به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه گره خوردن شاخص خودکفایی گندم به خرید بخش دولتی غیرکارشناسی است، تصریح کرد: در بحث خرید تضمینی گندم مشکلی وجود ندارد و تنها در تحویل محصول نهایی مشکلاتی وجود دارد.

پرداخت یارانه به آرد و نان بر رونق قاچاق دامن زد

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به دلایل قاچاق گندم و آرد اظهار کرد: با توجه به قیمت بالای گندم در کشور‌های همسایه و کاهش ارزش پول ملی شاهد پدیده شوم قاچاق آرد و گندم از مرز‌های کشور هستیم.

وی افزود: با وجود پرداخت یارانه به نانوایی و کارخانجات آرد و بالا بودن ارزش پول کشور‌های همجوار موجب شده اعلام ناچیز قیمت ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده زمینه را برای رونق فراهم کنیم.

به گفته خان محمدی، تازمانیکه قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به نرخ جهانی پایین‌تر باشد، جذابیت برای قاچاق گندم به کشور‌های همسایه وجود دارد.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی قیمت جهانی گندم را بالای ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر مسئولان شورای اقتصاد متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ جهانی اقدام به اصلاح قیمت خرید تضمینی نکنند، بدون تردید این جذابیت وجود دارد که گندم تولیدی پس از تبدیل به آرد از مرز‌های کشور خارج شود و زمینه را برای رونق فراهم کند.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران  در پایان با اشاره به اینکه با قاچاق آرد و گندم پایداری تولید در معرض خطر است، تصریح کرد: سالیانه۱۰  تن گندم در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که اگر دولت نتواند این میزان را بنابه هر دلیلی خریداری کند، امنیت غذایی کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد، کمااینکه امسال از پیش بینی ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی ۸ میلیون تن گندم تحویل مراکز خرید شد و مابقی خارج از چرخه خرید تضمینی پس از تبدیل به آرد از کشور قاچاق شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
کل یارانه نقدی پرداخت کنید همه چیز آزاد کنید رانت و انحصار و دلال بازی اقتصاد نابود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
با این ترفند بنزین گران کردین الان هم نوبت نانه
این.
-
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
طوری نیست مادام که پولش از توی جیب مردم درمیاد اشکال نداره زیاد خودتون رو ناراحت نکنین
Iran (Islamic Republic of)
عغ
۱۴:۳۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
میخواین نان گرون کنید بهانه دست مردم ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
به نظرمن باید همه قاچاقچیانی که با امنیت غذایی خوراکی مردم را به خطر میندازند اعدام شوند اگر قوه قضاییه ده نفر را در ملل عام دار میزد کسی دیگه جرأت نکنه غذای مردم را بخطر نندازه
Iran (Islamic Republic of)
Irane
۱۴:۰۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
بهتره‌تیتر‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
مردم دیگه این ازاینگونه اخبار هوشیار شدند، ومیدانند که کلمات قاچاق واحتکار، پوششی است برای گران کردن کالاها!؟!
ودولت داره ازاین گونه سیاستها، برای تأمین درآمد وبودجه بهره میبره!؟!
Iran (Islamic Republic of)
maleki_tchr
۱۳:۲۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دیگه کی میخواید بفهمید که یارانه رو به مصرف کننده بدید که این مشکلات پیش نیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
من 10 تا پتو داشتم برا مغازه ام می آوردم یارو منو تهدید کرد باید ماشینت بخوابه و... خلاصه یا 9 تا پتو ادامه دادیم، حالا یه حالت بیشتر وجود نداره 10 تا کیسه آرد که قاچاق میشه 9 تاش عبور می کنه، حالتی دیگه وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۴۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
شما راست میگی ، بهانه جدید برای گرانی آرد و نان هم ...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
راه داره دلال و قاچاق چی را گرفتین گوشش را ببرین تا برای بقیه عبرت بشه با زندگی مردم کمتر بازی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
راه داره دلال و قاچاق چی را گرفتین گوشش را ببرین تا برای بقیه عبرت بشه با زندگی مردم کمتر بازی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دلار که اومد پایین پس چرا شیر و آرد و ... داره میره بالا؟؟
بعضیا فهمیدن دلار داره میاد پایین گفتن اجناس رو گرون کنیم تا اگه کاهشی شد برگرده دوباره سرقیمت قبلیش.
پس اون آقایونی که میگفتن به سران قوا اعتماد کنید الان کجان چرا سکوت کردند؟
اونی که باید حرف بزنی کجایی؟؟ باد مردم برس؟؟
Iran (Islamic Republic of)
صباغی
۱۱:۳۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
فکرمیکنم در پیشگیری از قاچاق بی عرضگی زیادی وجود دارد
وبه همین بهانه میخواهید قیمت آرد را گران کنید که مثلا قاچاق صرف نکنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
چرا تا تقی به توقی میخوره میخواید اجناس رو گرون کنید؟
درآمدا پایین اونوقت هی قیمتا رو افزایش میدید?!
بابا چرا ناتوانی و بی کفایتی خودتون رو با افزایش قیمت جبران میکنید؟
شما بفکر کشاورز هستید؟
شما بفکر باغدار یا دامدار هستید؟؟
خودتون تضمینی بخرید برسونید دست مردم.
منشأ فساد خود دولت و سیستم است که بیکفایت و بی اراده است.
امروز رفتم نون بگیرم دیروز 850بود امروز 1200
آخه تا کی ظلم به مردم یه روزی میرسه از این رویه پشیمون میشید حالا هی مردم رو بچزونید.
والله که خود خدا هم از کار های شما ناراحت شده.
مگه ما چقدر درآمد داریم که مارو با خارجیا مقایسه میکنید؟؟
خدا به راه راست بیارتون انشاء الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
آره میخواهید قیمت نان را هم از این بالاتر ببرید این ترفندتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
چرا این موارد را می‌نویسید چرا باید مدیران ومسعولان از اخبار رسانه متوجه بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
قاچاق گاو و گوسفند وحتی آرد کار دشمنانی چون اسرائیل و آمریکا خبیثه که میخوان به کشور فشار وارد کنن چرا دولت جلو قاچاق را نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
چون کارخودشونه
Iran (Islamic Republic of)
حسن محدث
۱۰:۴۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
هردم ازباغ بری میرسد تازه ترازتازه تری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سازمان مبارزه باقاچاق کالا و ارز

قاچاق دام زنده
قاچاق ارد
قاچاق گندم
قاچاق سوخت
قاچاق ارز
قاچاق کالا
و
و
و
یه سازمان که بیشتر نیست بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
درحالیکه دولت به مصلحت خودش، داره دلار وسکه را می کشه پایین!!! قیمت همه ی کالاها درحال افزایشه!! ؟؟ کم فروشی وگرانفروشی ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سناریو تکراری، تیتر بعدی:
چرا از جیب فقرا یارانه پرداخت کنیم برای ثروتمنداد؟
و بعدش:
قیمت آرد به قیمت فوب خلیج فارس افزایش یافت.
و بعد:
نان کران شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
مشکل بیکفایتی مسئولین قوا و نهادها و فساد در دستگاه اجرایی و نطارتیه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۳۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
چرا اینقدر راجب گرانی، قاچاق، احتکار ودزدی ورانت و ...مینویسید همه اینها بخاطر فساد وحشتناک در مدیران است که هیچ مرجعی نتوانسته که بسرعت و واقعی اینها را نابود نماید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
جو بایدن مگه رای نیاورد؟؟؟پس چرا باز قاچاقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دو حالا بیشتر نداره
1.یا دولت خودش داره صادرات می کنه غیر مجاز، دلار کسب کنه
2.یا عمدا چشم پوشی کرده که سفره مردم نابود شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
کار کار ترامپه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
هر بار خبری از قاجاق یه کالا رو میزنید چندی بعد افزایش قیمتش در داخل کلید میخوره مگه قاچاق برای امروز و دیروزه آماده گرانی نان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
بهانه اي براي گران كردن نان ... واقعا كه ...
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۸:۵۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
آقا ما دیگه میدونیم چه خبره حالا نوبت رسیده به گرون کردن آرد . شما هر وقت میخواین چیزی رو گرون کنید پاشو میکشید به قاچاق بعد هم چند روز جنجال خبری که سرمایه ملی داره قاچاق میشه چیکار باید کرد و سپس به این نتیجه میرسید که برای قاچاق نشدن باید گرونش کنیم . واقعاً بجای اینکه ارزش پول رو بالا ببرند تا قاچاق نشه میان با گرانی و تورم پول ملی رو بی ارزش میکنند . هیچ خودتون رو اذیت نکنید برید آرد رو گرون کنید . این نتیجه ی نداشتن تخصص مسئولینه .
Germany
ت
۰۸:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
ارزش پول ملی رو ببریم بالا تا هزینه قاچاق زیاد بشه؛ وگرنه این حرف ها همگی میشه یه تبلیغات برای گران شدن اندک اجناسی که گران نشده برای مردم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
هرکس پول بیشتری پرداخت کند کالا را او میخرد . این طبیعت تجارت هست ...اما این شرایط برای یک کشور عادی و نه کشور ما که در جنگ اقتصادی است ..
Iran (Islamic Republic of)
ن
۰۸:۳۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
آرد از زمانهای قدیم یارانه ای بوده و خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۲۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
بوی نان گران میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
یک مسئول برای ما توضیح بده با این هزینه سنگینی که برای نهادهای نظارتی میشه عملکردشون چیه؟
این همه قاچاق در این شرایط بحرانی چه معنایی داره؟
France
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
این بار هم به بهانه قاچاق دوباره میخوان گران کنند؟؟؟؟؟؟
خوب قاچاق چیارو بگیرید مجازات کنید زورتون به اون چند نفر نمیرسه تقاصشو باید 80 میلیون بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
پس کو نظارت
آخرین اخبار