رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۳۵ درصد یارانه نان هدر می‌رود

هاشمی گفت: دولت به بهانه حمایت از مصرف کننده حاضر به واقعی شدن قیمت نان نیست، درحالیکه با این وجود ۳۰ تا ۳۵ درصد یارانه نان هدر می‌رود.

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تراز مثبت بخش کشاورزی طی سال های اخیر خبر داد و گفت: با وجود تحریم های ظالمانه، بخش کشاورزی طی ۵ تا ۶ سال اخیر برخلاف سایر بخش های اقتصادی تراز تجاری مثبتی را تجربه کرد.

وی با اشاره به تاثیر حدف یارانه نهاده های کشاورزی بر تولید افزود: با حذف یارانه نهاده های کشاورزی، کشاورزان با کمبود نقدینگی برای تهیه کودهای فسفاته و پتاسه روبرو هستند که بدین ترتیب نیاز است بانک مرکزی سرمایه در گردش یک سال را در اختیار کشاورزان بگذارد.

هاشمی با اشاره به اینکه کاهشی در سطح زیر کشت گندم نداریم، بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که خودکفایی گندم استمرار یابد و تنها نگرانی در خصوص عدم رقابت دولت با کارخانجات و بازار است چرا که هم اکنون کشاورزان کشاورزان هر کیلو گندم را با نرخ بالای ۴ هزار تومان در بازار به فروش می رسانند.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه نرخ فعلی خرید تضمینی گندم امکان رقابت با هزینه تولید را ندارد، بیان کرد: قیمت ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم توان رقابت با بخش خصوصی را ندارد، از این رو پیش بینی می شود که میزان خرید تضمینی گندم کمتر از رقم امسال باشد.

به گفته وی، با توجه به عدم رقابت نرخ خریدتضمینی با بازار، احتمال ورود دلالان و واسطه ها به امر‌خرید و خطرناک تر از آن مصرف گندم به عنوان خوراک دام و طیور وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه نرخ فعلی خرید تضمینی گندم سنخیتی با هزینه های تولید ندارد، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مولفه های تولید از جمله کود کشاورزی، کشاورزان نمی توانند بر مبنای نیاز واقعی گیاه برای تغذیه اقدام کنند.

هاشمی از هدر رفت ۳۰ درصدی یارانه در بخش نان خبر داد و گفت: دولت به بهانه حمایت از مصرف کننده، حاضر به افزایش قیمت گندم بر مبنای هزینه واقعی تولید نیست که با این وجود ۳۰ تا ۳۵ درصد یارانه ای که در بخش نان پرداخت می کند، به هدر می رود.

این‌مقام مسئول در پایان تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان تمامی معادلات را بر هم‌می ریزد، در حالیکه برای حمایت از مصرف کننده باید یارانه نان واقعی پرداخت کند و به ازای آن قیمت نان واقعی شود‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
بهانه برای گران کردن نان
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
از یک هفته پیش بی سر و صدا قیمت نان را در شهر پردیس گران کرده اند جهت رسیدگی
آخرین اخبار