گشت و گذار کرونا در جمعه بازار‌های همدان

علی رغم هشدارها، اما همچنان در جمعه بازار‌های هفتگی همدان شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود.

گشت وگذار کرونا در جمعه بازار‌های همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،هشدار‌های بهداشتی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مورد مقابله با شیوع ویروس کرونا این روز‌ها تکیه کلام‌های مسئولان شهر و بسیاری از محافل و مجالس عمومی شده به طوری که ستاد مبارزه با کرونا استان روز به روز محدودیت‌ها را افزایش می‌دهد که اولین قدم این هشدار‌ها منجر به تعطیلی شد، در حالی که تمام برنامه‌ها از جمله گردشگری و یا بازار‌های روزانه و هفتگی زیر سایه این ویروس به تعطیلی کشیده شده اند، اما بساط دستفروشان و بازار روز‌ها از جمله جمعه بازار‌ها همچنان پهن است و موجب جمع شدن ازدحام مردم و عابران در خیابان‌ها می‌شوند.

ضرورت نظارت بیشتر شهرداری بر بازار های هفتگی

با خیر اندیش رئیس مرکز بهداشت همدان صحبت کردیم به گفته او  متاسفانه دستورالعمل‌های بهداشتی در روزبازار، جمعه بازار و بازار‌های هفتگی این استان رعایت نمی‌شود.

او می‌گوید برخی از شهروندان حاضر در جمعه بازار بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به خرید روزمره می پردازند در حالیکه این قبیل تجمعات آمار مبتلایان به ویروس کرونا در همدان را افزایش می‌دهد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که برای جمع آوری ویا نظارت بیشتر در این بازار‌ها چه برنامه‌هایی دارید، گفت: در این خصوص وظیفه مرکز بهداشت اعلام هشدار‌های لازم و ضروری است که از سوی این مرکز انجام شده و بار‌ها در رسانه‌ها اعلام کرده ایم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به اینکه نظارت در این بازار‌های هفتگی و روز بازار‌ها بر عهده شهرداری و بخشی از آن هم به فرمانداری اختصاص دارد، اظهار داشت: این مشکل، نظارت بیشتر شهرداری بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مکان‌ها را می‌طلبد.

خیراندیش  بهترین راهکار برای پیشگیری از تجمع در این قبیل بازار‌ها و کاهش شیوع ویروس کرونا، تعطیل کردن روزبازار‌ها تا بازگشت شرایط به وضعیت عادی دانست.

بایدگفت بازار دستفروشان همواره بدون نظارت تقریبا در اماکن پر رفت و آمد گرم است، اگرچه این روز‌ها تحت تاثیر شیوع کرونا فروش کاسبان و مغازه داران بازار و مراکز خرید با کسادی دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از کسبه نیز به صورت خودجوش مغازه‌ها را بسته اند تا مردم وسوسه خرید پیدا نکنند، اما دستفروشان همچنان طبق روال روز‌های عادی مشغول فعالیت هستند.

با افشاری فرماندار همدان هم در این خصوص گفت گویی انجام شد.

خریداری از کسبه‌های محلی فرهنگ سازی شود

فرماندار همدان با اشاره به خطرآفرین بودن اجتماع و ازدحامی که بساط دستفروشان در بازار روز‌ها ایجاد می‌کند، گفت: خود کالا‌های مورد فروش به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های خیابان و مسیر رفت و آمد از نظر استاندارد‌های بهداشتی مورد اطمینان نیستند و همین اجناس در دستان بسیاری از رهگذران دست به دست می‌شوند که خود می‌تواند ناقل این ویروس باشد.

او ابراز داشت: اداره و نظارت بر بازار روز‌ها بر اساس وظایف تعریف شده بر عهده شهرداری است که به عنوان نماینده دولت بر این بازار‌ها نظارت ویژه دارند.

افشاری با اشاره به اینکه این نوع بازار‌ها از کانون‌های مهم جمعیتی محسوب می‌شوند، ادامه داد:این بازار‌ها غیر قابل کنترل هستند و به راحتی  بیماری کرونا  به علت ازدحام زیاد انتقال پیدا میکند.

او با اشاره به اینکه مردم می توانند با حضور نیافتن خود در مراکز شلوغ علاوه بر حفظ سلامت خود این موضوع را فرهنگ سازی کنند،  اظهار داشت: شهرداری وبه ویژه خدمات شهرداری باید نظارت‌ها را جدی‌تر انجام دهند.

او افزود: فرمانداری در این زمینه ۲ بار ورود کرده که در مرحله اول بعد از اعلام ستاد استانی و ملی در فروردین ماه بازار‌ها تعطیل شد.

این مسئول در خصوص تعطیلی این بازار‌ها بیان کرد: اگردر ستاد ملی و استانی تصمیم بر تعطیلی گرفته شود ما آمادگی لازم را برای اجرای آن خواهیم داشت.

او به شهروندان توصیه کرد:بهتر است شهروندان برای حفظ سلامت خود و خانواده شان خرید‌های خود را از محله انجام دهند چرا که کسبه‌های محلی پاسخگوی نیاز‌های مردم هستند.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.