صدرالحسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا باید در مقابل ایران احترام متقابل را در پیش بگیرد/ رفتار بایدن می‌تواند در رفتار تهران تأثیر بگذارد

کارشناس روابط بین الملل گفت: دولتمردان آمریکا باید به جای سیاست تحریم و قلدری در برابر ایران، احترام متقابل را پیش بگیرند.

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمزمه‌های بازگشت آمریکا به برجام، گفت: سیاست خارجی جو بایدن باید به وسیله تجربه شکست خورده ترامپ تغییر اساسی کند؛ به عبارت دیگر بایدن باید احترام متقابل در روابط بین المللی و احترام به قواعد و روند‌های بین المللی را در دستور کار خود  قرار دهد، به ویژه در مقابل ملت شجاع و مقاوم جمهوری اسلامی ایران این مسئله بیشتر حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از سوی رسانه‌های این کشور معرفی شده است، تصریح کرد: ناظران سیاسی معتقدند تغییر آدم‌ها در کاخ سفید برای ملت ایران هیچ تفاوتی نمی‌کند، چراکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و این دولتمردان آمریکا هستند که باید به جای سیاست تحریم، فشار و قلدری در برابر ملت ایران، احترام متقابل را پیش بگیرند و در چارچوب قواعد بین المللی رفتار کنند.

افراد حاکم در سیاست خارجی کاخ سفید،  به فشار حداکثری بر ایران اعتقاد داشتند

صدرالحسینی ادامه داد: رئیس جمهور منتخب آمریکا باید از چهار دهه استقامت و سربلندی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری عبرت بگیرد و به اشتباهات خود پی ببرد و نسبت به تروریسمی که علیه مردم ایران انجام شده است، عذرخواهی کند، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان زنده و تلویزیونی به خوبی و روشنی بیان کردند؛ «سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حساب شده و مشخص است و با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد، اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نخواهد داشت.

کارشناس روابط بین‌الملل در مورد سیاست خارجی بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا و رویکرد او در برابر جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: با توجه به اینکه نتیجه انتخابات آمریکا مشخص و جو بایدن مستأجر جدید کاخ سفید شد، این نکته به عنوان یکی از سوالات اساسی به وجود آمده که سیاست خارجی جو بایدن و آمریکا باید در مقابل جمهوری اسلامی ایران چگونه باشد؟

صدرالحسینی اضافه کرد: با نگاهی به سیاست خارجی غلط ترامپ متوجه می‌شویم که افراد حاکم در سیاست خارجی کاخ سفید، کسانی بودند که به سیاست خارجی منقبض و فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشتند.


بیشتر بخوانید


این استاد دانشگاه تاکید کرد: با افزایش تجربه و گذشت زمان، ترامپ متوجه می‌شد که سیاست خارجی او در مقابل نهاد‌های بین المللی و جمهوری اسلامی ایران غلط است و با تغییر کارگزاران سیاست خارجی تلاش می‌کرد کاستی‌های سیاست خارجی خودش را مرتفع کند، اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران، این شکست به اثبات رسید.

رفتار بایدن می‌تواند در رفتار متقابل ایران تأثیر بگذارد

صدرالحسینی تاکید کرد: در دوران ترامپ ۷ تحریم علیه ملت ایران در چارچوب فشار حداکثری انجام شد که هدف ترامپ، دولت او و دستگاه سیاست خارجی‌اش، براندازی نظام و تغییر رفتار ایران بود، اما با هدفی آشکار آن هم کشاندن ایران به پای میز مذاکره این فشار‌ها ایجاد شده بود.

او افزود: ترامپ با توجه به این نگرش و رفتار در برابر جمهوری اسلامی ایران از کاخ سفید خارج می‌شود، اما در رفتار و عملکرد جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری ایجاد نشد و موضوع مذاکره که برای دولت آمریکا هم در دولت اوباما و هم ترامپ اهمیت ویژه‌ای داشت انجام نگرفت.

صدرالحسینی تاکید کرد: ملت ایران؛ تحقیر، بی احترامی و رفتار غیر متعارف بین المللی را نمی‌پذیرند، از این رو رفتار بایدن می‌تواند در رفتار متقابل ایران تأثیر بگذارد.

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر در روابط بین الملل، روابط متوازن و قانونمند حاکم باشد، می‌تواند در دو حوزه امنیت ملی و تامین منافع ملی ایران و منطقه بهترین بازیگر باشد. از این رو تجربه شکست خورده ترامپ حتما باید مد نظر بایدن قرار گیرد؛ جمهوری اسلامی ایران در تجربه ۴۲ ساله خویش ثابت کرده است با برنامه‌ای مشخص و وجود کارگزاران متعهد و متخصص در امور بین الملل دارای رفتاری منطقی، عزتمند و متکی به ملت خود بوده است.

او با مورد خطاب دادن جو بایدن، تاکید کرد: بایدن باید عزتمندی ملت ایران و اعتماد به نفس این ملت را در سیاست خارجی خود در منطقه غرب آسیا به طور کامل مد نظر داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
این ابتدای سخنان جنابعالی بستگی داره سیاستمداران که سیاستمداران ودولتنردان چه واکنشی نشان دهند اتفاقا بیشتر به تجدیدنظر وسیاست گذاری هوشمندانه وجدی ایران آنهم بویژه ازموضع قدرت باشد بستگی دارد نه سیاست متوهم وامانده وچشم انتظاری تکرارای همچو سال‌های اخیر!!!
آخرین اخبار