سرمایه‌ای برای آتیه روستاییان و عشایر

روستاییان و افراد شاغل در کارهایی مانند کشاورزی، باغداری و قالی بافی خواهان حمایت بیمه‌ای برای ایام ناتوانی خود هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  دغدغه امور زندگی در دوران کهولت و ناتوانی، موضوعی است که از دیرباز ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. پرداخت حق بیمه برای دوران بازنشستگی نمونه‌ای است از تلاش افراد جامعه به منظور پس انداز برای دورانی که دیگر قادر به انجام فعالیت‌های شغلی مختلف نیستند.

گذشته از کارمندان و صاحبان مشاغل مختلف شهری که از حمایت بیمه‌ای برخوردارند، روستاییان و افرادی که به مشاغلی مانند کشاورزی، باغداری و قالی بافی مشغولند نیز خواهان حمایت بیمه‌ای برای ایام ناتوانی خود هستند.

بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر چه کارکردی دارد؟

حسن ابراهیمی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، مصوبه‌ای مربوط به بیمه کردن روستاییان تصویب می‌کند که این مصوبه شامل بیمه بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.

او افزود: تا پیش از آن به این دلیل که فعالیت‌های روستاییان به صورت خود اشتغالی است و کارفرما نیز ندارند، امکان بیمه پردازی آن‌ها در هیچ یک از صندوق‌های بیمه وجود نداشت، اما با تأسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در سال ۸۳ امکان بهره مندی این قشر زحمتکش از مزایا و مستمری‌های بیمه فراهم شد.

حسن ابراهیمی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان یزد

ابراهیمی ادامه داد: این صندوق دارای سه نوع مستمری است: مستمری بازنشستگی یا پیری، مستمری از کارافتادگی و مستمری فوتی.

افراد برای برخورداری از مستمری بازنشستگی یا پیری باید دارای حداقل ۱۵ سال سابقه بیمه و ۶۵ سال سن باشند و لازم است این دو شرط را به صورت همزمان داشته باشند و چنانچه پس از یکسال پرداخت حق بیمه به هر دلیلی از طرف کمیسیون‌های پزشکی به عنوان از کار افتاده تلقی شوند مستمری از کارافتادگی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

ابراهیمی مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان یزد اظهار کرد: اگر شخصی بعد از حداقل یک سال پرداخت بیمه فوت کرد و افرادی تحت تکفل او بودند، این افراد می‌توانند از مستمری فوتی بهره‌مند شوند.

البته شرایط مذکور مربوط به زمان عادی بوده و چنانچه بیمه پرداز در اثر حوادث ناشی از کار، فوت یا از کار افتاده شود، نیازی به پرداخت یک سال حق بیمه نبوده و مستمری از کارافتادگی یا فوتی به بیمه پرداز یا بازماندگان تعلق می‌گیرد.

آیا فقط ساکنان روستا‌ها امکان بهره مندی از بیمه روستاییان را دارند؟

ابراهیمی تصریح کرد: تمامی افرادی که ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند می‌توانند در این صندوق بیمه شوند، البته این افراد (اعم از شاغل یا بیکار) یا باید در روستا‌ها و شهر‌های زیر بیست هزار نفرساکن باشند و یا در مشاغل مرتبط با کشاورزی فعالیت کنند؛ بنابراین حتی افرادی که ساکن در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر هستند و شغلشان در رابطه با کشاورزی است، می‌توانند در این صندوق بیمه پردازی کرده و مشمول انواع مستمری این صندوق شوند.

سرمایه‌ای برای آتیه روستاییان و عشایر

پرداخت حق بیمه براساس سطوح درآمدی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان یزد گفت: پرداخت حق بیمه در این صندوق بر اساس سطوح درآمدی است که هر ساله از سوی صندوق تعیین می‌شود و در سال جاری سطوح درآمدی از پانصد و ۵٠ هزار تومان شروع و تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ادامه دارد.

ابراهیمی با اشاره به اختیاری بودن پرداخت حق بیمه ادامه داد: پرداخت حق بیمه در این صندوق، ۱۵ درصد از سطح درآمد انتخابی افراد است که از این میزان ۱۰ درصد را دولت و تنها پنج درصد را شخص بیمه پرداز پرداخت می‌کند.

طرح جدید صندوق بیمه روستاییان و عشایر

ابراهیمی گفت: براساس طرح جدیدی که امسال در دستور کار صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرار گرفته، تمامی افرادی که در روستا‌ها زندگی می‌کنند و یا دارای مشاغل مرتبط با کشاورزی هستند مانند زنان قالی باف یا فعالان حوزه صنایع دستی که فاقد هرگونه بیمه بازنشستگی هستند و توان پرداخت بیمه را ندارند، می‌توانند از طریق مراجعه به نهاد‌های حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد، اداره صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان صنایع دستی و گردشگری به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر معرفی شوند.

سرمایه‌ای برای آتیه روستاییان و عشایر

او افزود: در سال اول، ۱۵ درصد از حق بیمه این افراد را دولت پرداخت می‌کند و سال‌های بعد بیمه پرداز باید یک درصد از حق بیمه و بعد از پنج سال پنچ درصد حق بیمه را پرداخت کند.

امکان انتقال سابقه در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر استان یزد در این باره اظهار کرد: یکی دیگر از مزایای این صندوق بیمه، امکان انتقال سابقه بیمه است، به این معنا که افراد بیکار می‌توانند ابتدا در این صندوق بیمه پردازی کرده و زمانی که مشغول به کار شدند ما به التفاوت را پرداخته و سابقه بیمه خود را به صندوق تأمین اجتماعی انتقال دهند.

او افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۵ هزار نفر در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه پردازی می‌کنند که تنها نیمی از آن‌ها به طور مستمر بیمه پردازی کرده و نزدیک به چهار هزار نفر به دلیل اشتغال در سایر صندوق‌ها در حال بیمه پردازی هستند.

پوشش‌های حمایتی بیمه روستاییان و عشایر

ابراهیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه هزار و چهارصد و ۶۲ نفر مستمری بگیر صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند گفت: هزار و چهارصد و ۲۸ نفر در این صندوق مستمری فوتی و هزار و چهارصد و ۱۶ نفر مستمری بازنشستگی و ۱۱۸ نفر مستمری از کار افتادگی دریافت می‌کنند.

سرمایه‌ای برای آتیه روستاییان و عشایر

او افزود: پنچ تا شش هزار نفر سرپرست خانوار هنوز فاقد بیمه هستند که با احتساب خانواده‌های آن‌ها در حدود ۲۰ هزار نفر می‌توانند در صندوق بیمه روستایی بیمه پردازی کنند.

ابراهیمی ادامه داد: این صندوق همچنین برای بیمه شدگان تحت پوشش کمک هزینه معیشتی کرونا در نظر گرفته است.

روستاییان و کارگزاری‌های بیمه

خدمات صندوق بیمه روستاییان و عشایر از طریق کارگزاران بیمه و در قالب بخش خصوصی به بیمه پردازان ارائه می‌شود و این کارگزاری‌ها بر اساس قرارداد‌های منعقده با صندوق، خدمات مربوط به بیمه گزاری را پی گیری می‌کنند.

عابدینی کارگزار بیمه ندوشن در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: کارگزاری ندوشن اولین کارگزاری استان یزد است که سال ۸۴ شروع به فعالیت کرد و پس از سه سال ارائه خدمت به مردم ندوشن، بر اساس نامه‌ای که به کارگزاری ابلاغ شد، ندوشن و خضرآباد به عنوان شهر تلقی و این کارگزاری از ارائه خدمات به مردم این دو منطقه منع شد. این امر مشکلات عدیده‌ای را برای برخی از بیمه شدگان به ویژه بازماندگان بیمه شدگان فوت شده ایجاد کرد و سبب بدبینی بیمه پردازان به این نوع بیمه شد.

او افزود: پس از آن کارگزاری مذکور خدمات خود را در روستا‌های اطراف این دو منطقه ادامه داد و در سال ۹۲ بر اساس نامه‌ای که مجدداً ابلاغ شد، امکان ارائه خدمات در زمینه بیمه روستاییان به شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر برقرار شد و بنابراین کارگزاری ندوشن فعالیت‌های خود را در دو بخش ندوشن و خضرآباد ادامه داد.

عابدینی درباره مشکلات کارگزاری‌های بیمه می‌گوید: بیمه پردازی در صندوق بیمه روستاییان بر اساس سطوح درآمدی است و امکان انتخاب سطح بیمه از سوی کارگزاری‌ها وجود ندارد. به این ترتیب شخصی که تا سال پیش در سطح یک، بیمه پردازی می‌کرده با وجود ارتقای درآمدی تنها می‌تواند به سطح دو راه یابد.

بالا بودن میزان مالیات بر ارزش افزوده برای کارگزاری‌های بیمه از دیگر مشکلات فعالان و بیمه پردازان در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان است که نیازمند حمایت مسئولان و یاری آن‌ها برای حل این مشکلات و ادامه فعالیت کارگزاری‌هایی است که به صورت عام المنفعه در این حوزه فعالیت دارند.

سرمایه‌ای برای آتیه روستاییان و عشایر

مستمری بیمه شدگان صندوق بیمه روستاییان و عشایر افزایش یابد

خانم خلیلی که از مستمری بگیران صندوق بیمه روستاییان و عشایر است در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، می‌گوید: حدود دو سال و نیم پیش همسرم درگیر بیماری سرطان پانکراس بود و ما ساکن یکی از روستا‌های اطراف شاهدیه بودیم.

او افزود: در آن زمان تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفتیم و تنها یک سال، ماهانه مبلغ ۴۰ هزار تومان پرداخت کردم و پس از فوت همسرم توانستم از مزایای مربوط به مستمری فوتی صندوق بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنم که در ابتدا میزان مستمری دریافتی مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بود و اکنون به ۶۱۳ هزار تومان رسیده است.

خانم خلیلی روستایی شاکری است که با وجود مستأجر بودن و وضعیت ناگوار اقتصادی و تورم در حال افزایش، روزگارش را با همین مبلغ ناچیز می‌گذراند و به گفته خودش او که نه هنری و نه حرفه‌ای برای امرار معاش دارد، هر ماه در انتظار آب باریکه‌ای است که مخارج زندگی یک نفره اش را تأمین کند.

او خواهان افزایش مستمری ماهانه اش است و می‌گوید چنانچه مستمری صندوق روستاییان مانند مستمری صندوق بیمه تأمین اجتماعی افزایش یابد راحت‌تر می‌تواند از پس مخارج زندگی و خصوصاً هزینه‌های درمانی برآید و کمتر از بابت افزایش اجاره بهای منزل و افزایش قیمت کالا‌ها نگران باشد.

سرمایه‌ای برای آتیه روستاییان و عشایر

تشکیل صندوق بیمه روستاییان و عشایر گام مثبتی در زمینه تأمین آتیه ساکنان روستا‌ها و صاحبان مشاغلی مانند قالی بافی و کشاورزی است که نگرانی‌های این افراد و خانواده‌ها و بازماندگان آنان را از آینده معیشتی کاسته و سرمایه‌ای برای دوران ناتوانی و بازنشستگی فراهم می‌کند. اما باید توجه داشت که تورم اقتصادی و افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات در جامعه، روستایی و شهری نمی‌شناسد و این امر نیازمند عزم راسخ و همت مسئولان برای افزایش مستمری بیمه شدگان این صندوق است.

گزارش از ناهید عنصری

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار