۱۷۳مورد ابتلا به مالاریا در سیستان‌وبلوچستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۱۷۳ بیمار مبتلا به مالاریا از ابتدای امسال تاکنون در مناطق مختلف این استان شناسایی شده که بیش از ۸۴ مورد آن وارداتی از کشور‌های همسایه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، دکتر مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیشترین موارد شناسایی شده این مدت سیستان و بلوچستان با ۱۴۵ مورد در شهرستان سراوان گزارش شده است.

او ادامه داد: هشت مورد از بیماران شناسایی شده مبتلا به نوع شدید مالاریا و ۷۷مورد نیز مبتلا به نوع خفیف‌تر هستند که مراحل درمانی بر روی همگی آنان بر اساس دستورالعمل کشوری در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: عامل مالاریا به عنوان یک بیماری انگلی، انگل‌های تک سلولی از جنس پلاسمودیوم است که از طریق گزش پشه‌های آنوفل انتقال می‌یابد.

طباطبایی با تاکید بر انجام هر ساله اقدامات پیشگیرانه علیه مالاریا افزود: هر ساله کانون‌های انتقال فعال مالاریا در استان ۲ نوبت سم پاشی می‌شود.

اوتوزیع پشه بند آغشته به حشره کش‌های با دوام زیاد برای مناطقی که دسترسی مردم به برق و وسایل سرمایشی کمتر است، استفاده از مواد بیولوژیکی به منظور مبارزه با لارو (تخم پشه مالاریا) و توزیع ماهی لارو خور از مهمترین اقدامات حوزه بهداشت و درمان برای کاهش آمار ابتلا به این بیماری در استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با تاکید بر اجرای طرح بیماریابی در تمام مناطق فعالیت پشه مالاریا گفت: حداقل سه مرحله در هر ماه علاوه بر مراجعه افراد مشکوک به مراکز درمانی، داوطلبان و رابطان سلامت با حضور در روستا‌های پرخطر اقدام به بیماریابی می‌کنند.

طباطبایی افزود: استقرار آزمایشگاه‌های مالاریا در نقاط صفر مرزی استان با بیشترین تبادلات از دیگر اقدامات پیشگیرانه حوزه بهداشت به حساب می‌آید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.